Jag tänkte skriva lite om våra planer att kura syskonen Gosegubben och Snuttepluttan. Mest blir detta nog mest en dagbok för min egen skull men jag tar tacksamt emot råd och tips. Särskilt på mina specifika frågor längst ner.
Situationen
Vi har två små barn hemma som är helt underbara men som inte riktigt vill sova så som vi vill att de ska sova - känns det igen
Gosegubben
* Gosegubben är 21 månader.
* Har varit en sömnstrulare sedan han var 4-5 månader.
* Sover med napp och "ruff-ruff" (gosedjur)
Läggning/nattning
* Inledningsvis hade han vår hand som "snutte" - gissa om vi hade ryggskott efter ett par nattningar.
* Vid ca 10 månader bestämde vi oss för att bryta mönstret och utvecklade en egen metod som så här i efterhand kan liknas vid "Stol-metoden". Första steget var att bryta den fysiska kontakten, dvs ta bort handen.
* Vid ca 12 månader flyttade han in i eget rum och riktig säng. Vi flyttade under nattning ifrån sängen till en stol bredvid.
* Idag står stolen utanför rummet. Vi lägger ner honom i sängen, säger god natt, går ut och sitter sedan utanför rummet i ca 10-20 minuter tills han har somnat.
* Lägger honom mellan 18.30-19.00 flesta kvällar
Natten
* Innan han fick eget rum vaknade han oftast 1-2 ggr per natt. Lugnt sedan han flyttade in i eget rum.
* Vid ca 18-20 månader så började vaknade han tidigt (vargtimmen), gärna 0500-0530 och skulle prompt upp och titta på TV - annars skrik. Vi tog upp honom slog på TV'n med svart bild (AV / Videokanalen
* Sedan ett par veckor tillbaka så vaknar han mellan 23.00 och 05.00 och vill absolut in och sova i vår säng.
* Inledningsvis försökt vi få hon om att stanna i sitt rum i sin säng, men efter flertal nätter med minst två timmars försök och han inte somnade om och blev mycket ledsen så gav vi upp, så nu sedan ett par nätter har han legat hos oss.
* Sedan 1 månad så sover lillasyster i samma rum - äter 2-3 ggr per natt, men mer om det nedan.
Dagen
* Somnar själv i stillastående vagn utomhus, både hemma och på dagis. Sover 1-1,5 timmar
* Har sista veckorna börjat strula vissa dagar med detta och ska inte sova - somnar dock efter kort promenad.
Snuttepluttan
* 4 månader (idag
* Del-ammade fram till ca 3 månader, äter idag bara ersättning
* Sover med napp och snuttefilt
Läggning/Nattning
* Har nästan hela tiden varit att bara lägga ner och gå ut ur rummet. Eventuellt gått in och gett napp en eller två gånger innan hon somnar
* Har senaste tiden blivit mer orolig, vill inte att man ska gå ut.
* Sover sedan 1 månad i samma rum som storebror (i spjälsäng)
* Läggning ca 18.30, antingen själv eller samtidigt som sin storebror
Natten
* Här är det riktiga problemet - hon äter 2-3 ggr per natt.
* Får sista målet vid 18.00
* Vaknar ca 23.00 och vill ha mat, somnar om själv
* Vaknar ca 02.00 och vill ha mat, somnar om själv
* Vaknar ca 05.00 och vill ha mat, somnar om själv
* Ibland sover hon över första eller sista nattmålet, så 2-3 ggr per natt.
Dagen
* Somnar själv i stillastående vagn
* Sover ca 08.00 - 08.45, ca 09.45-10.30, ca 12.00-13.00, ca 14.00-15.30
Är dock grinig på kvällen och tenderar att bli något mer svårsövd även ute på em. Svårt att få att sova kort extra lur på kvällen så hon hinner bli övertrött innan det är läggdags.
Planen
Vi vill främst bli av med Snuttepluttans nattätande och Gosegubbens nattpromenader till vår säng, samt såklart undvika att han återigen börjar vakna i vargtimmen.
* Vi tänkte börja med att kura Snuttepluttan med start imorgon.
* Vi flyttar ner hennes spjälsäng i gästrummet för att inte störa storebror under kuren.
* Jag finns utanför första två nätterna (vaken!) och min fru tar efterföljande två nätter.
* Till uppföljningsveckan så flyttar vi upp henne i barnens rum igen och vi sover båda i föräldrasovrummet bredvid.
* En vecka efter´uppföljningsveckan så bestämmer vi oss utifall vi ska kura Gosegubben också - vi har en liten förhopnning om att hans natt-ro ska komma tillbaka då han inte störs av att vi kommer in och matar lillasyster 2-3 ggr per natt.
* Båda barnen kommer ha samma sovtid på natten, 19.00-07.00, men såklart olika sovscheman på dagen.
Så, om nu någon vänlig själ orkat sig igenom min långa beskrivning så har jag några specifika frågor kring planen:
1) Finns det några negativa konsekvenser över att genomföra kuren i ett för henne nytt rum?
2) Kan vi flytta tillbaka henne i samma rum som storebror redan under uppföljningsveckan?
3) Borde vi kura båda samtidigt? Orkar man det?
4) Bör man kura honom eller verkar det som en trotstid (har varit mkt trotsig dagtid.)?