Kura syskon, 4 och 21 månader gamla.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Hojken

Kura syskon, 4 och 21 månader gamla.

Inlägg av Hojken »

Hej,

Jag tänkte skriva lite om våra planer att kura syskonen Gosegubben och Snuttepluttan. Mest blir detta nog mest en dagbok för min egen skull men jag tar tacksamt emot råd och tips. Särskilt på mina specifika frågor längst ner.

Situationen
Vi har två små barn hemma som är helt underbara men som inte riktigt vill sova så som vi vill att de ska sova - känns det igen :wink:

Gosegubben
* Gosegubben är 21 månader.
* Har varit en sömnstrulare sedan han var 4-5 månader.
* Sover med napp och "ruff-ruff" (gosedjur)

Läggning/nattning
* Inledningsvis hade han vår hand som "snutte" - gissa om vi hade ryggskott efter ett par nattningar.
* Vid ca 10 månader bestämde vi oss för att bryta mönstret och utvecklade en egen metod som så här i efterhand kan liknas vid "Stol-metoden". Första steget var att bryta den fysiska kontakten, dvs ta bort handen.
* Vid ca 12 månader flyttade han in i eget rum och riktig säng. Vi flyttade under nattning ifrån sängen till en stol bredvid.
* Idag står stolen utanför rummet. Vi lägger ner honom i sängen, säger god natt, går ut och sitter sedan utanför rummet i ca 10-20 minuter tills han har somnat.
* Lägger honom mellan 18.30-19.00 flesta kvällar

Natten
* Innan han fick eget rum vaknade han oftast 1-2 ggr per natt. Lugnt sedan han flyttade in i eget rum.
* Vid ca 18-20 månader så började vaknade han tidigt (vargtimmen), gärna 0500-0530 och skulle prompt upp och titta på TV - annars skrik. Vi tog upp honom slog på TV'n med svart bild (AV / Videokanalen :lol: ) och efter ett par morgonar verkade han fatta att det inte är nå TV "mitt-i-natten".
* Sedan ett par veckor tillbaka så vaknar han mellan 23.00 och 05.00 och vill absolut in och sova i vår säng.
* Inledningsvis försökt vi få hon om att stanna i sitt rum i sin säng, men efter flertal nätter med minst två timmars försök och han inte somnade om och blev mycket ledsen så gav vi upp, så nu sedan ett par nätter har han legat hos oss.
* Sedan 1 månad så sover lillasyster i samma rum - äter 2-3 ggr per natt, men mer om det nedan.

Dagen
* Somnar själv i stillastående vagn utomhus, både hemma och på dagis. Sover 1-1,5 timmar
* Har sista veckorna börjat strula vissa dagar med detta och ska inte sova - somnar dock efter kort promenad.

Snuttepluttan
* 4 månader (idag :D )
* Del-ammade fram till ca 3 månader, äter idag bara ersättning
* Sover med napp och snuttefilt

Läggning/Nattning
* Har nästan hela tiden varit att bara lägga ner och gå ut ur rummet. Eventuellt gått in och gett napp en eller två gånger innan hon somnar
* Har senaste tiden blivit mer orolig, vill inte att man ska gå ut.
* Sover sedan 1 månad i samma rum som storebror (i spjälsäng)
* Läggning ca 18.30, antingen själv eller samtidigt som sin storebror

Natten
* Här är det riktiga problemet - hon äter 2-3 ggr per natt.
* Får sista målet vid 18.00
* Vaknar ca 23.00 och vill ha mat, somnar om själv
* Vaknar ca 02.00 och vill ha mat, somnar om själv
* Vaknar ca 05.00 och vill ha mat, somnar om själv
* Ibland sover hon över första eller sista nattmålet, så 2-3 ggr per natt.

Dagen
* Somnar själv i stillastående vagn
* Sover ca 08.00 - 08.45, ca 09.45-10.30, ca 12.00-13.00, ca 14.00-15.30
Är dock grinig på kvällen och tenderar att bli något mer svårsövd även ute på em. Svårt att få att sova kort extra lur på kvällen så hon hinner bli övertrött innan det är läggdags.

Planen
Vi vill främst bli av med Snuttepluttans nattätande och Gosegubbens nattpromenader till vår säng, samt såklart undvika att han återigen börjar vakna i vargtimmen.

* Vi tänkte börja med att kura Snuttepluttan med start imorgon.
* Vi flyttar ner hennes spjälsäng i gästrummet för att inte störa storebror under kuren.
* Jag finns utanför första två nätterna (vaken!) och min fru tar efterföljande två nätter.
* Till uppföljningsveckan så flyttar vi upp henne i barnens rum igen och vi sover båda i föräldrasovrummet bredvid.
* En vecka efter´uppföljningsveckan så bestämmer vi oss utifall vi ska kura Gosegubben också - vi har en liten förhopnning om att hans natt-ro ska komma tillbaka då han inte störs av att vi kommer in och matar lillasyster 2-3 ggr per natt.
* Båda barnen kommer ha samma sovtid på natten, 19.00-07.00, men såklart olika sovscheman på dagen.

Så, om nu någon vänlig själ orkat sig igenom min långa beskrivning så har jag några specifika frågor kring planen:
1) Finns det några negativa konsekvenser över att genomföra kuren i ett för henne nytt rum?
2) Kan vi flytta tillbaka henne i samma rum som storebror redan under uppföljningsveckan?
3) Borde vi kura båda samtidigt? Orkar man det?
4) Bör man kura honom eller verkar det som en trotstid (har varit mkt trotsig dagtid.)?
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och välkommna!

Jag ser fram emot att följa Gosegubben & Snuttepluttans färd mot en hel nattsömn! Ni verkar ju vara föräldrar med koll på läget :wink: och jag kan inte tänka mig att det här kommer gå annat än galant.

1. Nej
2. Ja med största sannolikhet.
3. Hm, jag hade kört en och en. Men det är ju upp till er.
4. Det här är ju oxå svårt att svara på. Men oavsett trots eller inte så behöver han ju få sova en sammanhängande natt. Och lär ni honom att sova i er säng, så fortsätter han väl med det tänker jag. Börja med Snuttepluttan och tänk på saken?

Lycka till!

ps: den svarta bilden på tv:n var ju extremt fnissframkallande så här på kvällskvisten. :D ds
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Hojken

Inlägg av Hojken »

Hej, och tack för svaren cissii!

Nu har vi börjat kuren för ca en halvtimme sedan. Tänkte "forumblogga" lite under natten om Snuttepluttan ger mig tillräckligt med tid.

Läggningen höll på att börja riktigt dåligt då Gosegubben råkade stoppa ett finger långt in i munnen på Snuttepluttan som hade nära till gråten. :shock: Ett par kast upp i luften så kom skrattet i stället! :lol:

19.00 Lägger tillrätta (på rygg), Buff
19.04 Avslappnad, UT med ramsa x4, stegrande skrik
19.06 Lägger tillrätta, halv solfjäder över bröstet, Buff
19.07 UT, ramsa x4, frågar i en halv minut
19.08 Frågar igen 15 sek (ingen ramsa)
19.12 Ramsa x4 (Bekräftelse)

Hon har ju alltid haft ganska enkelt att somna och den riktiga utmaningen kommer ikväll när hon vaknar och upptäcker att hon inte längre får någpn nattmat! Trodde dock att hon skulle sakna nappen vid läggning lite mer än vad hon gjorde. :D Just nu slänger min fru Snuttepluttans samtliga nappar! :lol:
Snuttepluttan: Juli 08
Gosegubben: Februari 07
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hördu, ska vi hålla oss till dagsschema, ramsor-tråden? Så följer vi syrrans kur i den tänker jag?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Glöm det. :oops: :-#

8)
cissii

Inlägg av cissii »

Hej!

Det låter ju som en jättebra läggning. Skönt att bli av med nappen redan nu.
Men jag vill bara tillägga att man inte bör solfjädra någon som ligger på rygg, det är inte särskilt bekvämt. Sen undrar jag oxå om ni har tänkt över magläget (med andningslarm). Min erfarenhet är att bebisar sover väldigt mycket bätter, djupare och längre på mage.

Lycka till!
Världens Bästa Barn
Hojken

Inlägg av Hojken »

Hej,

Tack för svar och uppmuntran.

"Solfjädern" är enligt boken (eller var det forumet) endast en hand som sträcker sig över hela bröstet utan något egentligt tryck - Snuttepluttan lugnades fint av det. En närstående fråga: hur ska tilllägningen ske när de sover på rygg? Jag sträcker ut armar och ben men vrider inte huvudet då det inte känns lika aktuellt som vid magläge. Finns det något mer tips där?

Vi kör på rygg! Jag tror inte att det avgörande hur de sover, utan att de sover. Gosegubben (Snuttepluttans äldre bror) hittar man ibland på rygg, ibland på mage, ibland sover han Pippi (fötterna på kudden), ibland sover han groda, etc...

Första uppvaket kom lite tidigare än "vanliga" kvällar:

21.12 Börja gnälla, kort Buff, ramsa x4
21.12 Ramsa x 4 igen som svar
21.14 Ramasa x6, verkar som hon lyssnade på slutet, borde kanske kört x8
21.16 Ramsa x8, nu verkar hon inte lyssna
21.16 Kort buff, ramsa x4, verkar återigen som hon lyssna på slutet och jag ångra att jag inte körde x6 eller x8
21.18 Buff, ramsa x8 - tyst!
21.22 Ramsa x4 (bekräftelse)

21.33 Lite gnöl, snabbt in med ultrakort buff, ramsa x4 där det är tyst efter x2 så de sista x2 blir bekräftelse.
cissii

Inlägg av cissii »

Hej igen :D

Ännu ett bra uppvak, går ju hur bra som helst.
Jag vet inte riktigt hur man lägger tillrätta på rygg, lederna är ju lixom åt fel håll :D
Bekvämast borde väl vara att armarna är böjda. Benen kanske man kan veckla ut, fast jag vet inte hur bra det blir heller. Tror man får pröva sig fram där.

Lycka till!
Världens Bästa Barn
Hojken

Inlägg av Hojken »

Nu kom den riktiga diskussionen om huruvida hon skulle ha mat eller inte! Hon var stenhård i förhandlingen men jag hårdare. 8)

Oj då, diskussionen var visst inte över! Nu kör vi igen...

Tillbaks igen och ska nu försöka beskriva vår konversation.

03.35 Gnöl från rummet, direkt in med kort Buff, ramsa x8, skrik
03.36 Buff, ramsa x4 (kanske inte skulle buffat igen med så kort tid)
03.38 Liten fråga, ramsa x4, följs av gnäll
03.40 Rx8, Lyssnar men vill inte tystna
03.40-03.43 Skriker, tystnar, skriker, tystnar, skriker, tystnar, skriker, svarar med en ramsa x6 (starkt), rejält skrik, tystnar, skriker, ramsa x4, skriker med lite gråt(?)
03.44 tystnar
03.45 Ramsa x4 för bekräftelse (för tidigt?), tyst, sedan rejält arg!
03.47 Ramsa x4, tystnar, skriker men lugnare, tyst
03.48-03.50 Testar igen, ramsa x6, tystnar och suger på sina händer, skrik, ramsa x4, suger på händer, skrik, ramsa x8
03.50 Förtvivlan och självömkan, suger på händer, mer självömkan, avtar
03.54 Frågar igen, ramsa x4, skriker, tyst, skriker igen arg!
03.55 Ramsa x4, lugnar sig, suger lite på händerna, tycker synd om sig själv, ramsa x4, tyst, skrik
03.58 Ramsa x4, fortsatt skrik
04.03, Buff, ut med ramsa x4 ackompanjerad av skrik, frågar, ramsa x4, suger på händer, skrik, mer sug, frågar, ramsa x4
04.04 Lite protester men tystare - tyst!
04.06 Ramsa x4 flr bekräftelse (återigen för tidigt?)

Sätter mig vid datorn för första gången.....

04.13 Diskussionen fortsätter med ett gnöl, svarar med ramsa x4, tyst, sedan mer självömkan
04.14 Ramsa x6, fortsatt skrik,
04.15 Snörvel
04.17 Ramsa x4, stegrar skriket
04.19 Gnyr, ramsa x4, kort tyst sedan blandade småskrik
04.23 Direkt gallskrik efter en längre tystnad, ramsa x4, fortsatt skrik
04.25 Mer skrik - upprörd! Ramsa x6, tyst
04.30 Ramsa x4 för bekräftelse

Så, där var vår låååånga koversation. Jag tvekade dock aldrig på kuren - visste att detta skulle bli det tuffa uppvaknandet då hon insåg att hon inte skulle få nå mat. Så, jag ser det inte som något misslyckande eller nederlag men vore ändå tacksam för tips. Lite funderingar så här på morgonkvisten. :?
Buffar jag för mycket? Är det dumt att buffa två gånger på kort följd om man känner att hon inte kom riktigt till ro efter första (= skrik direkt)?
Ramsar jag för mycket? Svår avvägning mellan "frågor ska ha svar" och "ge henne utrymme, minska trafiken" känner jag.
Ger jag bekräftelse för tidigt?

Well, förhopnnigsvis sover Snuttepluttan nu till 07.00 så jag får väcka henne med ett leende. Dags för lite kaffe nu! :shock:
Hojken

Dag nr 1

Inlägg av Hojken »

Nu har jag (mamman) tagit över dagpasset!

Vi väckte snuttepluttan vid 07, då sov hon djupt och gott, men vi lyckades få fram ett leende, med vårat godmorgon party. Hon har ätit mycket och varit bra att ha och göra med, det har snarare varit storebror som är lite orolig när pappa ligger och sover och så....

Jo, lägga i vagn på dagen....
8.00 La ner henne till rätta, rasamde ggr 4 och gick iväg. Blev orolig.
Vagnade till hon lugnat sig och ramsade ggr 4
Orolig. ramsade igen ggr 4
Lugn
Orolig vagnade och ramsa ggr 6.
8.06 somnar, får bekräftelse innan.
Gjorde jag rätt??

Tror att lilla protesten var för att det inte fanns ngn napp, hon brukar få det när hon ska somna, men det gick ju bra. Inser att jag troligtvis vagn och ramsade lite mycket för denna korta tid....
Hon somnade .06 så jag la till 6 min på planerad tid för att hon skulle få sitt 45 min pass. Var det rätt??

Jag brukar promenera en del på dagarna och så blir det ju turer till lekparken med storebror. Om jag ramsar när jag lägger innan vi promenerar iväg är det då ok att hon somnar till gungningen av vagnen ? FÖrståss vid planerad sovtid. :wink:
Hon ser mig när jag går med vagnen, borde jag hänga för ngt så hon känner mer att hon somnar själv, eller spelar det ingen roll??

Hoppas det är ok med alla frågor, men det är så skönt att få fråga experter nu när man är mitt uppe i det!! :roll:
Elle

Re: Dag nr 1

Inlägg av Elle »

Varmt välkommen till Forumet :D
Hojken skrev: Vi väckte snuttepluttan vid 07, då sov hon djupt och gott, men vi lyckades få fram ett leende, med vårat godmorgon party. Hon har ätit mycket och varit bra att ha och göra med,
Vilken kanonfin första natt! Strålande jobbat pappa!
Hojken skrev:Jo, lägga i vagn på dagen....
8.00 La ner henne till rätta, rasamde ggr 4 och gick iväg. Blev orolig.
Vagnade till hon lugnat sig och ramsade ggr 4
Orolig. ramsade igen ggr 4
Lugn
Orolig vagnade och ramsa ggr 6.
8.06 somnar, får bekräftelse innan.
Gjorde jag rätt??
Jättebra läggning, precis som man ska göra första dagen!
Hojken skrev:Tror att lilla protesten var för att det inte fanns ngn napp, hon brukar få det när hon ska somna, men det gick ju bra. Inser att jag troligtvis vagn och ramsade lite mycket för denna korta tid....
Hon somnade .06 så jag la till 6 min på planerad tid för att hon skulle få sitt 45 min pass. Var det rätt??
Helt rätt handlat så här första dagen, då ska hon ha svar på direkten på sina frågor. Helt rätt att lägga på tid så hon får sova 45 min som är ett naturligt sömnpass. Du använde dig av det vi på Forumet kallar "marginalkvarten".
Hojken skrev:Jag brukar promenera en del på dagarna och så blir det ju turer till lekparken med storebror. Om jag ramsar när jag lägger innan vi promenerar iväg är det då ok att hon somnar till gungningen av vagnen ? FÖrståss vid planerad sovtid. :wink:
Hon ser mig när jag går med vagnen, borde jag hänga för ngt så hon känner mer att hon somnar själv, eller spelar det ingen roll??
Här gör vi nog lite olika. Jag tycker det är bättre att se till att juvelen somnar först INNAN man går så att inte vagnen måste vara i rörelse för att de ska kunna somna. Jag lade tillrätta, sa ramsan, skynke över sufletten(för att stänga ute synintrycken), vagna lugn och sedan skak i handtaget. När sedan schemat börjar sitta så backar jag helt med vagning, då räcker de andra vertygen som besked=dags att sova. Jag har inte använt ramsan som regelrätt verktyg på lurarna utomhus, utan endast som "besked" vid läggning. Med ramsan gör man som man känner sig bekväm med.
Hojken skrev:Hoppas det är ok med alla frågor, men det är så skönt att få fråga experter nu när man är mitt uppe i det!! :roll:
SJÄLVKLART, det är därför vi finns här :D

Lycka till i fortsättningen!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Hojken

Dag nr 1 del två

Inlägg av Hojken »

Ja, då ska jag konkludera lite....
Båda em lurarna i vagnen gick bra, med lite gnäll och ramsor, men somnade gott efter ett par ramsor, ett par minuter.

Det som varit problemet har varit maten. Hon äter väldigt bra, var väldigt hungrig de tre första målen och åt på bra. Vi ger henne mat med knappt tre timmare mellanrum och då är hon HUNRIG, :x !

Vid 15.15 målet så startade vi med att ge smakportion, det är första :) i hennes liv och hon smakade nogsamt.... sen var det dags för ersättning, men då ville hon inte. Vi gav försök efter försök under en halvtimma och gav sedan upp. Ska imorgon ge ersättning först och smakis efter har vi tänkt...

När hon sedan sovit 16-16.45 och vaknat ordentligt så verkade hon JÄTTE hungrig, planen med det målet var vid 18.00, vi kapitulerade och gav henne ca 17.40, efter många charminingsförsök för att dra ut på tiden för att hålla schemat. :oops: var det ok att rucka lite på planen, eller har jag begått en SHN synd? :roll: Hon åt OK men ingen mega portion... Ska vi hålla planen 18.00 imorgon eller är det viktigare att vi ger samma tid som idag 17.40?

Hon var inte intresserad av någon nattslurk...
Hon har ju ätit väldig bra tidigare idag, men med em och kvällsavslutningen så kan man ju inte hjälpa att tänka räcker detta över natten nu då?? :?

För att få grepp kanske jag ska skriva hela schemat (vi har planerat 5 mål för hon verkar behöva det!)

Natt 19-07
Vakna 07
Mat 07.15
Sova 08-8.45
Mat 9.45
Sova 10.45-12.15
Mat 12.45
Sova 13.45-14.30
Mat 15.15
Sova 16-16.45
Mat 18.00
Bad och skoj
Nattslurk 18.50
Sova 19.00

Jaha, nu har jag klivit av mitt första SHN dagpass och pappa har tagit över igen, jag tycker det känns bra, men nytt... Känner mig dock hoppfull!!
Elle

Inlägg av Elle »

Det tar ett par dagar in på kuren innan aptiten verkligen kommer. Så lugn! Stirra er inte blind på hur mycket som går ner vid varje mål utan mata på så mycket det bara går ner under måltiden och fyll på med ersättning(inom 45 min). Snart kommer hon sluka hela portioner :D Håll tiderna för måltiderna och blir det gnälligt emellan så ge en god muta ex. smörgåsrån, majskrok, skorpa att gnaga på.

Lycka till inatt!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Och sen är det maten sammantaget under hela dagen som är viktigt, inte bara hur hon äter sista timmarna... Vet själv att det är lätt att stressa upp sig om inte nattslurken går i, men låt inte det påverka attityden. Som Elle skriver, aptiten kommer lite senare.

/Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Hojken

Inlägg av Hojken »

Tack Elle och Emma!

Nu är jag (pappan) tillbaka på nattpasset för andra natten.

Läggningen gick bra, ramsade ett par gånger sedan tyst, sedan en ramsa för bekräftelse.
19.00 Läggning, ramsa x4 på väg ut
19.02 Kraftigt protest, ramsa x 8
19.03 Fortsatt kraftig, nästan hysterisk protest, ramsa x6
19.04 Tystnar, småskrik, tyst!
19.07 Ramsa x4 för bekräftelse

Sedan händer inte mycket föränn:
04.10 Ett litet gnöl, tyst!

Sitter här framför datorn och klockan är nu 05.30, inte mycket action i natt! :wink: Det verkar ju gå strålande detta... peppar peppar ta i trä! :lol:

Dags för nattens andra kopp kaffe, eller är det kanske första morgonkaffet? :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"