Jag har en liten Hanna som blir 6 månader på lördag. Nu har jag bestämt mig för att hjälpa henne att sova hela natten. Vi har kört en light-version av "kuren" sedan hon var drygt 4 månader. (Jag har läst här på sidan...) Det innebär att hon redan är van vid en ramsa och vi har ett dagsschema enligt följande:
07:00-07: 30 Vaknar och dricker välling, ca 150 ml
08:00 Sover (Ibland 45 min, ibland 1½ timme ibland inte alls!)
10:00 Mellanmål (avokado, frukt eller liknande)
10:30 Sover (Ibland somnar hon direkt och då sover hon oftast 1½ timme ibland sover hon inte alls!)
13:00 Lunch (Puré av grönsaker, kött/fisk och frukt till efterrätt)
14:00 Sover (Ibland 45 min, ibland 1½ timme ibland inte alls!)
16:00 Mjölkersättning, ca. 150 ml
17:00 Sover (Ibland 20 minuter, ibland 45 minuter, ibland inte alls!)
18:30 Gröt med katrinplommonpuré
19:00 Bad, bus och saga
19:30 Sover för natten
På kvällen när hon skall somna, så är det oftast inga problem. Hon somnar själv efter att jag smekt henne över magen en stund och ramsat 1 ggr när jag går ut ur rummet 1 ggr vid dörren och sedan 2 ggr utanför dörren. Hon sover på rygg med sin snutte, gosedjuret och nappen! Av olika skäl har vi inte möjlighet att ge Hanna ett eget rum utan hon har sin säng i vårt sovrum. Det är inte optimalt, men för tillfället är det så. Hanna sover gott fram till kl. 23:30, ibland ända till 02:00 utan att vakna, men sedan är det kört. Hon vaknar därefter varje timme och gråter och vill ha hjälp med att somna om. Hon brukar somna om efter ca. 10-15 minuter och sedan sova i 45 minuter. Ofta räcker det att stoppa in nappen och ramsa, men ibland måste jag smeka henne på magen och vagga lite på sängen. Jag har försökt att lägga henne på mage men hon protesterar vilt, när jag lägger henne på sidan somnar hon ofta om. (Men hon vaknar upp på rygg igen...)
Som ni förstår har vi inte någon struktur alls på våra tupplurar under dagen, mycket beroende på att Hanna har så himla svårt för att somna själv i sin vagn utan att jag promenerar med henne.
Mina frågor nu: Hur ser ett bra dagsschema ut för en liten älskling på 6 månader. Skall hon kanske äta fyra gånger istället för fem? När skulle ni placerat in tupplurarna och hur långa skall de vara? Hur viktig är själva Buffningen för processen (hon blir avslappnad och sömntung av att jag smeker hene på magen)? Hur bär jag mig åt för att få henne att sova på dagen, när jag vill att hon skall sova.
Ser tacksamt fram emot svar!
Lite frågor...
-
Kantarella
Hej och välkommen
Ska försöka svara på dina frågor.
För det tredje skulle jag vilja be dig att fundera på om en regelrätt kur kanske kunde vara något för er? Min erfarnehet av light-versioner är tyvärr att de bara tar längre tid och är knöligare för alla inblandade. Körde själv en halvdan variant på mitt första barn och så här efteråt inser jag att det var en senväg snarare än en genväg.
Hoppas detta gav något.
Lycka till!
/Åsa
Ska försöka svara på dina frågor.
Det vanliga är att man har tre lurar vid den här åldern - med 2-2,5 timmars vakentid emellan. Möjligtvis lite kortare på morgonen då de flesta tenderar att vara tröttare.Hur ser ett bra dagsschema ut för en liten älskling på 6 månader.
Anna W brukar rekommendera 4 stora mål och en nattslurk. De 4 stora målen ges med 3-4 timmars mellanrum och nattslurken ex välling, ersättninf, bröstmjölk, gröt ges precis innan sängdags och kan komma så tätt inpå tidigare mål som en timme.Skall hon kanske äta fyra gånger istället för fem?
När min kille var sex månader hade jag tre tupplurar/dag och 12 h. natt. Rekommendationen för en 6-månaders är 15h sömn/dygn. En del har en längre lur vid lunch och två kortare på fm och em, andra kör långlur som första tupplur osv. Detta är helt upp till dig. Det måste passa er dotter men också ert övriga liv.När skulle ni placerat in tupplurarna och hur långa skall de vara?
Om du inte kör en regelrätt SHN-kur så spelar det nog inte nån som helst roll vad du använder för verktyg. Men vill du kura i stor stil är buffningen guld värd första natten och ett riktigt bra krisverktyg i början. Men du skriver att hon är van vid ramsan så då är det ju det bästa verktyget anser jag.Hur viktig är själva Buffningen för processen (hon blir avslappnad och sömntung av att jag smeker hene på magen)?
Jag skulle i första hand se över matintaget. Det går ofta i mycket mer än man tror i de här små. Just vid 6 månader har mina egna barn ökat sin aptit enormt och krävt ett extra mål t.o.m. I andra hand skulle jag se över tiderna och schemat. Kanske bestämma ett schema att följa strikt under minst en vecka innan jag utvärderar det. Det måste ges en chans innan allt förkastas.Hur bär jag mig åt för att få henne att sova på dagen, när jag vill att hon skall sova.
För det tredje skulle jag vilja be dig att fundera på om en regelrätt kur kanske kunde vara något för er? Min erfarnehet av light-versioner är tyvärr att de bara tar längre tid och är knöligare för alla inblandade. Körde själv en halvdan variant på mitt första barn och så här efteråt inser jag att det var en senväg snarare än en genväg.
Hoppas detta gav något.
Lycka till!
/Åsa
-
Gäst
Hej!Mina frågor nu: Hur ser ett bra dagsschema ut för en liten älskling på 6 månader. Skall hon kanske äta fyra gånger istället för fem? När skulle ni placerat in tupplurarna och hur långa skall de vara? Hur viktig är själva Buffningen för processen (hon blir avslappnad och sömntung av att jag smeker hene på magen)? Hur bär jag mig åt för att få henne att sova på dagen, när jag vill att hon skall sova.
Jag börjar med att fundera på schema till din sex månaders.
Det finns ju lite olika varianter men om du tänker dig 12 timmar natt så brukar det väl vara så att man har tre timmar att lägga ut på dagtid.
så jag skulle nog tänka:
45 min på morgonkvisten, när du tycker att det passar
1,5 h mitt på dagen
45 min på eftermiddagen, inte för nära natten.
Om hon skall äta fyra eller fem gånger tycker jag hänger på VAD hon äter. Är det mest BM eller riktig mat
Vad gäller buffning så säger ju Anna själv att huvudsaken är ju att bebisen lugnas i sängen.
Öva gärna på ramsan också i många olika "tonarter" inför kurning.
Lycka till!
-
Gäst
Hej där! Välkommen till Kurforum!
Light-version ger oftast light-resultat
Schemat är en riktig grundförutsättning. Är damen precis 6 månader eller närmar hon sig 7? Jag klipper in mina 5-6- och 7-9-månadersscheman (men kom ihåg att det finns många alternativ här och att ni måste hitta ett schema utifrån ERA behov!)
De flesta barn som är ovana vid magläget protesterar till en början, tills dom får smak på hur skönt det är. Buffning är ett lugnande verktyg som är riktig effektivt. Lägger man på rygg missar man både det och solfjädern.
Visst kan du kura på rygg och med magstrykning om du vill, men jag vet inte riktigt hur man stöttar en sådan kur, för det blir en egen variant. Men klarar du av att lugna henne på det sättet, koppla ramsan till lugnet och sedan backa kontinuerligt så ser jag inte varför det inte skulle fungera.
Säkraste och snabbaste resultatet tror jag dock att du får om du genomför SHN-kuren som den är tänkt.
Ta dig en funderare!
Light-version ger oftast light-resultat
Schemat är en riktig grundförutsättning. Är damen precis 6 månader eller närmar hon sig 7? Jag klipper in mina 5-6- och 7-9-månadersscheman (men kom ihåg att det finns många alternativ här och att ni måste hitta ett schema utifrån ERA behov!)
Daglurar och nattsömn hänger ihop och om du bestämmer dig för att göra kuren så använder du tankesättet och verktygen både på natten och dagen.Tinis skrev: 5-6 mån
6:30 Morgon, Mål 1 (amning, vid 6 månader hemlagad gröt)
8-9:30 sova 1,5
10:30 Mål 2 (amning, smakis, vid 6 mån full portion puré)
12-13:30 sova 1,5
14 Mål 3 (amning, vid 6 mån pulvergröt här)
16-16:45 sova 45
17 Mål 4 (pulvergröt, vid 6 mån middagspuré här)
18:45 Nattslurk (Välling)
19:15 sova natt 11 tim och 15 min (hel natt infördes vid 5 mån)
7-8 mån
6 morgon, gröt
8-10 sova 2
10 mellis
12 lunch
13:30-15 sova 1,5
15 mellis
17 middag
18:30 välling
19 sova natt 11 timmar
De flesta barn som är ovana vid magläget protesterar till en början, tills dom får smak på hur skönt det är. Buffning är ett lugnande verktyg som är riktig effektivt. Lägger man på rygg missar man både det och solfjädern.
Visst kan du kura på rygg och med magstrykning om du vill, men jag vet inte riktigt hur man stöttar en sådan kur, för det blir en egen variant. Men klarar du av att lugna henne på det sättet, koppla ramsan till lugnet och sedan backa kontinuerligt så ser jag inte varför det inte skulle fungera.
Säkraste och snabbaste resultatet tror jag dock att du får om du genomför SHN-kuren som den är tänkt.
Ta dig en funderare!
Tack snälla ni för era svar.
Anledningen till att jag ännu inte har genomfört SHN-kuren är att jag inte riktigt anser att jag har alla förutsättningar som kanske krävs. Tex. har jag inte möjlighet att ge Hanna ett eget rum just nu utan hon sover inne i vårt sovrum, vilket innebär att jag ju inte kan "ramsa ut" ur rummet på natten eftersom jag själv sover därinne.
Jag har för det andra inte stöd från Hannas pappa och kan därför inte räkna med hans hjälp... Jag vet att det är en högst konstig inställning från hans sida och jag orkar faktiskt inte tjafsa med honom om det längre utan har accepterat att vi har olika åsikter om hur och när Hanna skall sova!
Jag har tittat på era förslag till dagsschema och pusslat lite med mitt egna och tror att det kan fungera enligt nedan:
07:00 vakar med ett glädjeskutt
07:15 gröt
08:30-09:15 sova 45 min
10:30 Mellis (Fruktpuré, avokado eller liknande)
12:00 Lunch (1 dl puré av grönsaker + dessert)
13:00-14:30 sova 1,5 tim
15:00 Mellis (gröt)
16:00-16:45 sova 45 min
17:00 middag (1 dl grönsakspuré/kött/fisk + dessert)
18:45 välling
19:00 Bad, bus och mys
19:15 sova för natten
Hur gör jag förresten om hon inte somnar när hon skall ha sina lurar på dagarna? Ex. hon skall sova mellan 08:30-09:15 men somnar inte förrän 09:00? eller så somnar hon inte alls. Skall jag väcka henne enligt schemat eller låta henne sova när hon väl har somnat?
Om jag ändå bestämmer mig för att genomföra kuren enligt konstens alla regler, vad är då det viktigaste jag skall tänka på med hänsyn tagen till de förutsättningar jag har.
Jag har i alla fall bestämt mig för att beställa hem boken och lusläsa den. Det är ett steg i riktning mot att genomföra kuren i sin helhet. 
Anledningen till att jag ännu inte har genomfört SHN-kuren är att jag inte riktigt anser att jag har alla förutsättningar som kanske krävs. Tex. har jag inte möjlighet att ge Hanna ett eget rum just nu utan hon sover inne i vårt sovrum, vilket innebär att jag ju inte kan "ramsa ut" ur rummet på natten eftersom jag själv sover därinne.
Jag har tittat på era förslag till dagsschema och pusslat lite med mitt egna och tror att det kan fungera enligt nedan:
07:00 vakar med ett glädjeskutt
07:15 gröt
08:30-09:15 sova 45 min
10:30 Mellis (Fruktpuré, avokado eller liknande)
12:00 Lunch (1 dl puré av grönsaker + dessert)
13:00-14:30 sova 1,5 tim
15:00 Mellis (gröt)
16:00-16:45 sova 45 min
17:00 middag (1 dl grönsakspuré/kött/fisk + dessert)
18:45 välling
19:00 Bad, bus och mys
19:15 sova för natten
Hur gör jag förresten om hon inte somnar när hon skall ha sina lurar på dagarna? Ex. hon skall sova mellan 08:30-09:15 men somnar inte förrän 09:00? eller så somnar hon inte alls. Skall jag väcka henne enligt schemat eller låta henne sova när hon väl har somnat?
Om jag ändå bestämmer mig för att genomföra kuren enligt konstens alla regler, vad är då det viktigaste jag skall tänka på med hänsyn tagen till de förutsättningar jag har.
-
Gäst
Om hon nu inte skulle sova så kan du inte göra så mycket åt det förutom att just ernjuda henne chansen och ge henne förutsättningarna.Hur gör jag förresten om hon inte somnar när hon skall ha sina lurar på dagarna? Ex. hon skall sova mellan 08:30-09:15 men somnar inte förrän 09:00? eller så somnar hon inte alls. Skall jag väcka henne enligt schemat eller låta henne sova när hon väl har somnat?
Håll schemat rätt strikt när du kurar - annars kan den inte "sätta sig."
Med de förutsättningar du har är det viktigaste tycker jag att du får sova och vila på dagen. Är mannen inte med på noterna nattetid får han i alla fall se till att du får vila på dagen.
Du kan ha henne sovandes i ert sovrum även om du kurar - det står en hel del om det i boken.
Jag skulle också föreslå att du pratar med Hannas pappa, ja, en gång till.
"Jag orkar inte med de här uppvaken längre och det tror jag inte Hanna gör heller. Eftersom du inte tycker det är ett problem så får du under nästföljande vecka sköta Hanna nattetid med uppvak och allt, jag sover i vardagsrummet på en madrass så jag inte stör dig när du sköter om Hanna på nätterna."
en veckas "pappakur"