Många funderingar inför kurstart (långt)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Erika

Många funderingar inför kurstart (långt)

Inlägg av Erika »

Hej alla!

Nu är det dax igen :roll:
Efter många gånger ha övervägt att starta kuren så har det alltid kommit något i vägen, samt att lilleman just natten innan sovit jättebra för att sen natten efter vänt tillbaka till nattstök igen...
Nu har vi dock bestämt oss! (tom sambon är bestämd på att vi måste göra ngt nu, så då är det bara att passa på och köra!)
Jag har läst på så jag kan det mesta, men ändå så dyker det upp massa frågetecken i huvudet och jag vill ju inte visa det för lilleman!
Jag vill ha den där attityden av självklarhet! 8)
Vårat schema ser ut ungefär så här:

06:30 - God Morgon! och mat (amma)
08:30-09:15 - Sova
09:30 - Mat (amma)
11:30-13:30 - Sova
13:30 - Mat (amma)
15:30-16:15 - Sova
16:30 - Mat (amma)
Social samvaro - Bad - mm
19:00 - Mat (ersättning+amma) och och sova

Jag tycker att detta ger ett bra underlag för att han ska kunna sova hela natten, vad tycker ni?

Om jag nu ska starta kuren på fredag, var ska jag ha honom?
Han är ganska stor och att ligga på mage i vagnen är nästan för trångt åt honom... Ska jag använda den ändå under kuren? Eller är spjälisen bäst?
(buffa kan jag ju eftersom jag fastnat i buffningsträsket, lillen sover inte om jag inte buffar honom........)

En vanlig kväll hos oss ser ut som så:
Jag busar med honom så han är glad när jag ska lägga honom, sen säger vi godnatt till lampan och det blir mörkt när jag lägger ner honom i sängen.
Redan då börjar han att skrika, jag lägger honom tillrätta och säger ramsan en gång för att markera att det är kväll..
Sen buffar jag tills han är lugn, då ramsar jag ut...
Jag hinner inte mer än till dörren innan han är uppe i gallskrik igen.
Det är aldrig så att han bara ligger och smågnölar lite utan det är full galopp direkt!
Iaf så avvaktar jag lite innan jag ramsar från dörren men han svarar ju inte på ramsan utan frågar bara högre och högre.
Då går jag in och buffar tills han blir lugn och går med ramsan..
Sådär håller vi på (även på dagen) och har gjort i flera veckor men han skriker ändå direkt.. Vad gör jag för fel?
Efter en 15 minuter så somnar han, alldeles genom svettig och upphiad, inte lugn och trygg..
Sen vaknar han oftast runt 22-23 och då är det stört omöjligt att få honom att somna om, iaf om han inte får tutta lite först.. :oops:

Igår la jag honom på rygg efter nattningen och gick med ramsan - och killen låg och pratade tills han somnade! Är det ett tecken på att han känner sig tryggare på rygg? Ska jag byta från magläge?
Fast imorse så la jag honom på rygg igen och då var det tusen frågor och inte en chans att han skulle somna så jag vände på honom och han sov som en stock när han väl somnat in.

Hoppas någon orkat läsa igenom detta och att det finns någon som har några bra ideer att dela med sig av...

//Erika
Mamma till tv? sm? pojkar :)
Gustaf (april -97) och Noah (nov -04)

Inlägg av ina »

Hej!
Jag är väl ingen expert på ämnet, men spontant tycker jag att du skall prova att vagna i stället för att buffa (efter som du själv säger att du har fastnat i "buffningsträsket"). Dessutom tycker jag att vagning är en suverän metod. Fungerade fantastiskt bra för min lilla när vi körde kuren. Sedan (efter kurens fyra dagar) lade vi bara tillbaka henne i spjälsängen och sedan dess kör vi bara ramsan.
Passa på nu när även sambon har bestämt sig. Min sambo var först mycket skeptisk till shn-kuren, men när han kväll efter kväll fick gå omkring och vagga henne i famnen i allt från 10-40 minuter för att hon skulle somna, så sa han också en dag att han var beredd att prova vad som helst. Sagt och gjort, vi bestämde en dag och laddade för fullt och när vi båda var så målinriktade gick det hur bra som helst!
Lycka till! :lol:
/Ina.
Mamma till två underbara busbarn:
Amanda, november 2004 & Vilmer, juni 2006.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du är nog dessvärre inte förberedd tillräckligt alls här.

Är tanken att sambon ska ta de första två nätterna och du hålla dig borta hemifrån, och han verkligen är påläst och vet exakt vad han ska göra, hur han ska göra det och varför han ska göra det - då kan det gå alldeles utmärkt. Men jag är rädd att du inte har mycket till chans att lyckas med all denna osäkerhet i bagaget :evil:

Ska man genomföra shn-kuren måste man gå in för det med hull och hår och lämna allt det gamla bakom sig. Du beskriver "en vanlig kväll" och undrar: "Vad gör jag för fel?" Tror du att du "försöker" kura som det är nu :?: Då kan du inte ta upp honom för att snutta honom och samtidigt undra vad du gör för fel. Då kan du inte ramsa vid sängen och sedan buffa i en timme. Det är inte shn-kuren. Samtidigt säger du att du vill börja nu och ha Attityden av självklarhet. Men då måste du som sagt lämna det gamla "vanliga" bakom dig/er och börja på NY kula, bryta mönstret NU och göra det RÄTT, rakt av och enligt konstens och övertygelsens och kurens alla regler :idea:

Så rannsaka dina njurar :shock: och fatta till att börja med Beslutet. Kura på riktigt eller inte? Kura du eller sambon? Den sakligaste och kunnigaste av er ska göra första och största jobbet. Vem är det? Hur mycket har ni övat på varandra? Hur lyder era ramsor och hur många tonfall har ni tränat in i hur många olika volymlägen? Du är inte ens säker på om han ska ligga på mage eller på rygg, och det är fredag i morgon :!:

Läs gärna LÄS DETTA FÖRST. Och fundera på om det kanske är bättre att ni väntar en vecka eller så tills ni verkligen vet exakt vad ni gör och varför och kan GENOMFÖRA, inte testa, fråga och försöka :shock: för det är en frustrerande väg som nästan garanterat leder till ännu mer förvirring, för att inte säga förtvivlan, hos det lilla barnet :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Erika

Inlägg av Erika »

Nu sover pojken!

Ryggläge och en godnattpuss i pannan och han har sovit som en stock dessa nätter :shock:
19,30-06,00 utan att gnälla och utan att ÄTA!
Trodde aldrig att jag skulle få uppleva en hel natts sömn igen!
(han har ju alltid vaknat 4-5 ggr/natt tidigare)

Tack för alla råd, men det verkar inte som att SHN-kuren behövdes??!

//Erika :D
Mamma till tv? sm? pojkar :)
Gustaf (april -97) och Noah (nov -04)
Kontakt:

Inlägg av liw »

Det viktigaste är ju att de sover, hur spelar mindre roll :wink: :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt :D Tydligen kopplade du på Attityden, fast besluten som du ändå var att få ordning på nätterna. Och poff :lol: smittade det av sig direkt :D

Ifrågasätt nu inte de goda nätterna utan utgå från dem som totalt självklara. NATURLIGTVIS kommer han att sova så gott HEEELA natten precis som VAANLIGT! Allt annat ska göra dig förvånad. Och tystas i sin linda.

Pris och beröm :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"