Tänkte kura min dotter på 6 mån...lite frågor först..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lotaki

Tänkte kura min dotter på 6 mån...lite frågor först..

Inlägg av Lotaki »

Hej alla tappra mammor o pappor!!
Har några frågor innan jag påbörjar kura min 6 månader gamla dotter Yamina :heart:
För tillfället så behöver jag eller hennes pappa vagga henne till sömn el ge henne bröstet (jag då :wink: ) för att hon ska kunna somna. Sen lägger vi ner henne försiktig o e beredd med nappen om hon skulle råka vakna... Därefter har hon för vana att vakna några gånger under natten och snutta på bröstet för att sedan kunna sova vidare..
Som ni förstår blir det inte så mycket sömn för varken henne eller mig...
Tror att jag inte e den enda som lyckats hamna i detta träske :lol:

Iallafall...nu hade vi tänkt att det skulle bli ändring på det hela...om inte jag, så måste iallafall min lilla docka få sin välförtjänta sömn! Jag ser ju hur hon kämpar för att hålla sig vaken...fast hon egentligen så gärna skulle vilja sova..

Mina frågor är följande:
- När jag ska börja kura Yamina dag 1. Ska jag under tiden som jag buffar henne, samtidgt ramsa hela tiden eller göra något ljud som lugnar henne, typ "sch.." eller ska jag vara knäpptyst (förutom första ramsan innan jag börjar buffa henne)?
-Hur kan ett lämpligt schema se ut för henne?

Klockade Yaminas och mina sov och -ät(o)vanor under ett dygn och fick fram följande:
19.30 ÄTA/Amma
19.40 SOVA/Somnar vid bröstet, vaknar 20.00
20.30 SOVA/ Vaggas till sömn av sin pappa
01.40 ÄTA/snuttar bara
01.40 SOVA
04.40 ÄTA/snuttar bara
07.30 Yamina vaknar och leker själv i sängen (olika humör olika dagar)
08.00 ÄTA/ Amma + lite gröt
08.55 SOVA, vaknar efter 20 min
10.00 ÄTA/ Amma
11.15 SOVA /Sover i vagnen ca 1 timme
12.30 ÄTA/Amma
13.45 ÄTA/ Amma + lite smakportion potatis
15.10 SOVA/ Sover i vangen ca 30 min
16.00 ÄTA / Amma + lite mosad banan
18.00 Yamina e sömnig o lite grining, men vägrar somna
18.50 ÄTA/ Amma
19.45 SOVA / Vaknar efter 30 min
20.30 ÄTA/ Amma
20.45 SOVA / Yamina slocknar

Som ni ser finns inga riktigt fasta mattider eller några fasta sov tider. Varje dag ser olik ut beroende på hur mkt sömn hon har fått. Har helammat fram tills några veckor sen, och har haft svårt att få fasta tider för hennes matstunder än. Vad gäller hennes ork, så brukar hon oftast bli trött efter ca 1 timmes vakentid på morgonen, och sen vilja sova nån gån runt lunchdags (detta underlättas om jag går ut med henne i vagnen). Därefter har hon en period runt 17 snåret som hon skulle behöva sova, men inte gör dagligen.

Finns det nån vänlig själ som skulle kunna hjälpa oss?
Har läst hela "Sova hela natten" boken, skulle bara behöva få lite mer stöd på vägen.

Tack på förhand!
/Lotta och lilla Yamina
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Lotaki och välkommen hit :heart: :wink:
- När jag ska börja kura Yamina dag 1. Ska jag under tiden som jag buffar henne, samtidgt ramsa hela tiden eller göra något ljud som lugnar henne, typ "sch.." eller ska jag vara knäpptyst (förutom första ramsan innan jag börjar buffa henne)?
Du ska vara helt tyst tills hon är lugn och sömntung, då går du ut med ramsan.

Angående schemat så får du sätta dig med penna och papper och fundera på vad som passar just din familj. Hon behöver 15 h per dygn fördelat på natt och tre daglura. Själv fördrar jag 12-timmarsnatt men du kan ha 11 eller 11,5 också. Passa in om det är någon återkommande veckoaktivitet. När du fått till ett föslag så tittar jag gärna på det och ger feedback.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Lotaki

Inlägg av Lotaki »

Hej Ida!
Tack för ett snabbt svar!!
Har lyckats få ihop ett schema som vi hoppas ska funka för Yamina.
Det lyder följande:

20.00-08.00 Sova natt (12 h)
08.00 Äta
9.15 Sova (45 min)
10.00 Äta
11.30 Sova (45 min)
12.30 Äta
14.30 Sova (45 min)
15.30 Äta
17.00 Sova (45 min)
18.00 Äta
19.00 Bad + lek + ammas
20.00 Sova natt

Har lagt ut dagslurarna över 4 tillfällen a 45 min...vet inte om det e så bra..men tycker det blir ett så långt glapp mellan luren efter lunch och när hon väl ska sova natt.. Vad tycker du?

Sen har jag en till fråga..
Vad gäller dagslurerna. Om Yamina inte somnar "när det är tänkt", utan somnar efter en halvtimmes försök ex. Ska jag väcka henne efter ex 15 minuter då det var tänkt att hon ska vakna, eller ska jag låta henne sova de 45 minuterna som var tänkt? Mattiderna och sovtiderna för resten av dagen ruckas ju då..

Tror vi drar igång kuren imorgon kväll =)

/Hälsningar
Lotta och Yamina :P :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag personligen skulle hellre ha tre lurar som var 45, 1.5, 45. Det blir så hattigt med 4 lurar som är så pass korta. Sedan är min erfarenhet att de flesta barn ha sin naturliga natt någon gång mellan 18-19. Och att de vaknar mellan 6-7 på morgonen. Knaske något att fundra på? :roll:

Innan du börjar kura är det superviktigt att du läst, läst och läst. Så att du mitt i natten vet vad du ska göra. Då finns ju inte vi här för att svara på frågor. Har du internationella SHN-boken? Annars finns den att beställa här på hemsidan. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Lotaki

Inlägg av Lotaki »

Hej igen!

Har köpt och läst hela "Internationella sova hela natten-boken", ska läsa på lite till innan jag börjar kura...har flyttat fram startdatum till helgen istället.. :?

Tack för tipset med sömnrytmen... :) har märkt att Yamina blir trött runt 18-19, men har trott att det har berott på att hon inte sovit så bra under eftermiddagen.. Har ändrat på schemat nu och har lagt dagslurarna vid tre tillfällen (45 min, 1,5 h , 45 min) som du föreslog, samt påbörjar natt 19.30 istället. Ska börja med de fasta mat-och sovtiderna fr.o.m imorgon redan, så kanske det underlättar när det är kurdags på fredag kväll...

Wish us luck!!
/Lotta och Yamina :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det är super att du redan nu börjar med fasta dagrutiner. Vi finns här. :D

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar