Samuel 4mån vaknar på natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mariacaroline

Samuel 4mån vaknar på natten

Inlägg av Mariacaroline »

Hej.
Finns det någon som kan hjälpa två trötta föräldrar? Vi har följt Barnabokens råd ända sedan våran son Samuel 4mån föddes och det har gått alldeles utmärkt :) Han sover 10timmar per natt och allt har varit frid och fröjd tills för två veckor tillbaka. Han har börjat vakna 4-5/natt. Han skriker inte men han är orolig. Ligger och pratar snurrar runt och bökar. La honom därför då i sin vagn (innan sov han i spjälsäng) och började vagna och visst han somnar men vaknar efter nån timme igen. Nu har det gått två veckor och jag ser ingen förbättring. Vi har även testat att lägga honom tillbaka i sängen men då vaknar han ännu fler gånger. Han vägrar ligga på mage så jag kan inte buffa. Finns det någon som har något råd? Han har tillräckligt med vakentid på dagarna så han borde vara trött. Vore så otroligt tacksam för svar.
Stor kram från Caroline i Uppsala
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej Caroline!
Jag är inte alls något proffs på detta för jag har precis avslutat kuren men jag känner igen mönstret.
Om du hittills har "levt" enligt SM så har du ju hela grunden. Kanske behövs det bara en minikur så du har lite verktyg när såna här oroliga perioder kommer. På BVC sa de till mig att någon gång runt 3-4 månader har många en orolig period för att de börja ta in så mkt mer och får då lite svårt att sova eller sover oroligt.
Så med verktygen kanske man klarar av såna perioder och att kan se till så att dessa perioder inte resulterar i sömnstörningar...
Men du ska nog ha ett svar av någon som kan också!
Lisa
Frans 080602
Mariacaroline

tack för svar

Hej.
Tack för svar :) Ja det kan ju faktiskt vara så att han nu börjar bli större och intrycken är många. jag vet inte om du känner som jag men jag får prestationsångest när det inte går enligt boken. Jag vill ju att det ska flyta på.. Jag får försöka härda ut så kanske det ger med sig snart.
Kram Caroline
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej!
Prestationsångest får nog alla mammor med eller utan böcker :P Man ser ju ständigt andra barn som kan det ena än det andra! Men då får man tänka på att alla barn är olika precis som du och jag och att barn reagerar olika på omgivning kurer osv. Men både barnaboken och SHN ger ju en väldigt bra riktlinje för hur barnen kan må så bra som möjligt. Och det är ju det vi vill. Antingen så fortsätter du som nu eller så gör du en kur. Verktygen kan vara bra som tusan i framtiden med tänder, feber och allt vad som komma skall...
Frans 080602
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej MariaCaroline och välkommen hit :heart: :D

Först och främst vill jag säga grattis till den nye familjemedlemen :heart:

Jag undrar hur han äter? I den här åldern är det vanligt att man behöver komplitera med lite mer mat som t.ex. gröt och smakprotioner. Det är mitt hetaste tips. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Mariacaroline

Ja det var ett bra tips. Jag har fram till nu bara ammat och gett ersättning men nu ska jag testa ge lite smakportioner. Tack för det!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Mariacaroline skrev:Ja det var ett bra tips. Jag har fram till nu bara ammat och gett ersättning men nu ska jag testa ge lite smakportioner. Tack för det!
Då har du nyckeln där! Mat i magen så ska du se att nätterna är lugna igen! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"