Hej.
Vi hade tänkt börja med kuren ikväll, men till vår förvånad somnade vår lilla tös på första försöket . Hon har alltid fått somna i selen innan.
Min man började att lägga lillan, visst hon protesterade och blev arg. Han var inne och buffade henne i kanske 4 minuter. sen gick jag in, buffade i 30 sekunder, hon deckade totalt. jag hann inte ens säga ramsan när hon var i vaket tillstånd. nu har det gått en halvtimme och vi har inte hört ett pip! Hon sover som en stock.
Det känns som om vi gjort nått fel, med tanke på att vi var förberedda för 3 krävande nätter, och så fick vi inte ens en chans att göra som vi lärt oss. Och hon hann inte ens fatta ramsan och poängen med den. Skulle vi väckt henne bara för att banka in ramsan?
Vad säger ni om att det gick så snabbt?
det gick för lätt
-
Karna Papadelis
det gick för lätt
Lilla Familjen
-
ilindstrom
Hej och välkomna hit från mig också. 
Jag fick dagens sköna skratt
! Vad underbara barn är
. De behöver goda förutsättningar för att sova gott. Hon fick det och tog chansen direkt. Självklart kommer hon att lära sig ramsan. Så småningom! Och säg den ändå, även om hon somnar!
/LO
Jag fick dagens sköna skratt
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Karna Papadelis
det gick inte lika lätt 2 kvällen
Godkväll.
Vi har precis lyckats söva vår tös nu. Igår kväll gick det ju på 4 minuter och sen vaknade hon bara 2 gånger under natten, hon reagerade bra på ramsan. Hon verkar inte vara rädd det minsta, bara frågvis.Vi väckte henne kl 7.30. vilket är tidigt för lilla som annars sover länge på morgonen.
Sen gick jag till jobbet och min man fick sköta dagslurarna. vilket gick fint men inte som planerat.
Vi har inte haft problem med sömnen innan, bara det att hon velat bli nattad i selen. Annars har hon sovit i långa pass, speciellt på dagen. så till min fråga som lyder så här.
1)
Gör det något om man inte följer ert schema med tiderna, lillan har varit van att sova kl 11-13 o sen tar en 45 minuters mellan kl15-16?
Det blev helt bakvänt att sova igen så tidigt som kl 9-9.45 som ert schema föreslagit.
Nu ikväll tog det oss 1 1/2 timme att få henne att sova. Under den timmen hinner hon bli våt i blöjan, hon började suga på fingrarna och visa att hon var hungrig igen.
2)
Får man inte ta upp då och byta+mata? jag bytte på henne i sängen och sen tog jag henne och ammade henne utan att låta henne sova. sen gick det på 10 minuter innan hon somnat.
Någon speciellt att tänka på inför natt 2 nu?
tack för hjälp o svar o på vägen.
Vi har precis lyckats söva vår tös nu. Igår kväll gick det ju på 4 minuter och sen vaknade hon bara 2 gånger under natten, hon reagerade bra på ramsan. Hon verkar inte vara rädd det minsta, bara frågvis.Vi väckte henne kl 7.30. vilket är tidigt för lilla som annars sover länge på morgonen.
Sen gick jag till jobbet och min man fick sköta dagslurarna. vilket gick fint men inte som planerat.
Vi har inte haft problem med sömnen innan, bara det att hon velat bli nattad i selen. Annars har hon sovit i långa pass, speciellt på dagen. så till min fråga som lyder så här.
1)
Gör det något om man inte följer ert schema med tiderna, lillan har varit van att sova kl 11-13 o sen tar en 45 minuters mellan kl15-16?
Det blev helt bakvänt att sova igen så tidigt som kl 9-9.45 som ert schema föreslagit.
Nu ikväll tog det oss 1 1/2 timme att få henne att sova. Under den timmen hinner hon bli våt i blöjan, hon började suga på fingrarna och visa att hon var hungrig igen.
2)
Får man inte ta upp då och byta+mata? jag bytte på henne i sängen och sen tog jag henne och ammade henne utan att låta henne sova. sen gick det på 10 minuter innan hon somnat.
Någon speciellt att tänka på inför natt 2 nu?
tack för hjälp o svar o på vägen.
Lilla Familjen
-
ilindstrom
Vilken bra natt ni hade.
Jag tycker att du ska läsa i internationella SHN en gång till för jag får en känsla av att du inte läst ordentligt. Om du inte har den så finns den att beställa här på forum.
hälsningar
Ida
Vilket schema menar du? varje familj gör sitt egna schema som är anpassat efter just det barnet. Så mitt råd är att upprätta ett schma som passar just din lilla.Gör det något om man inte följer ert schema med tiderna, lillan har varit van att sova kl 11-13 o sen tar en 45 minuters mellan kl15-16?
Om du tänker dig en regelrätt kur så ska du inte ta upp och mata. Byta kan du göra men håll dig kvar i sängen.Får man inte ta upp då och byta+mata? jag bytte på henne i sängen och sen tog jag henne och ammade henne utan att låta henne sova. sen gick det på 10 minuter innan hon somnat.
Jag tycker att du ska läsa i internationella SHN en gång till för jag får en känsla av att du inte läst ordentligt. Om du inte har den så finns den att beställa här på forum.
hälsningar
Ida