En mycket DJÄRV hypotes:
Jag tjatar i BB om att från det att barn kan hålla i saker och hålla kvar dem, ska de alltid ha någonting i händerna.
Och om att folk som håller på att få tänder "alltid" (varje vaken stund, i princip) ska ha något skrovligt trevligt att gnaga på, eftersom det kliar. Som till exempel en sockerfri fullkornsskorpa.
Avsmakning av världen sker via munnen.
Eländigt ofta, för att inte säga nästan alltid, ser jag små barn tomhänta. De förväntas ligga "lyckliga" dvs komplett passiva under t ex ett babygym eller bara i en babysitter och ha absolut ingenting för sig. Annat än att glo på dessa trista saker som hänger över ögonen på dem eller bara rätt upp i taket.
Och så har vi en napp i munnen. Så att vi ska hålla oss inte bara passiva utan också tysta.
Kan möjligen flitigt tumsugande i efterskott kompensera för bristande avsmakning av världen
En djärv hypotes, som sagt.
Alla mina - utom herrarna (

) - har sugit på tummen eller två fingrar (lång- och ringfingret) när de varit trötta, velat vila en stund i min famn eller skulle somna för natten, upp till fem-sex års ålder. Jag har aldrig kommit på tanken att försöka hindra dem. De är vuxna vackra damer alla nu och ingen har någonsin haft tandställning.