Har bestämt mig för att prova Sova hela natten kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Princess Consuela

Har bestämt mig för att prova Sova hela natten kuren

Inlägg av Princess Consuela »

Hej! Min dotter är 8 månader och sover jättedåligt, hon vaknar flera gånger varje natt, det varierar mellan ca4-7 gånger och ibland är det oftare. Det enda som får henne lugn är att ge henne bröstet och nu när det pågått i flera flera månader känns det som man ska gå under och inte nog med det ser man på lilla älsklingen att hon är SÅÅ trött, är även svårt att få henne att sova på dagarna.
Jag har nu bestämt mig för att testa Sova hela natten-kuren. Men är såå rädd för att göra nåt fel så allt är förjäves.
Om det finns nån som vill beskriva hur ni gjorde, har läst boken en gång men måste nog göra det en gång til iaf.
Undrar även vad ni hade för ramsa??
Hoppas det finns många med svar, behöver lite stöd.
kramar :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och Välkommen! :D

Jag börjar med att gratulera till ett bra beslut att ta tag i lilla dotterns sömn, hon behöver den såväl! :lol:

Jag kommer med lite lästips som brukar hjälpa på vägen!

Säkerhet och trygghet:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Livet efter kuren:http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Förhållningssätt:http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Läs och begrunda och känner du att det här är något för dig så finns vi här för råd och stöd!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej!
Precis läs på så det blir rätt från början. Kör sen kuren du kommer inte ångra dig! Man får sova så skönt!!
Angående ramsorna; till natten säger jag "Nu är det natt, godnatt min skatt"
och på dagen säger jag: "Du är trött sov nu sött"

Lycka till!!
Kram Sofie
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
Princess Consuela

Hur ska man orka

Känner mig helt knäckt. Har precis försökt få henne att sova en förmiddagslur nu eftersom hon är SÅÅ trött, men det går inte att få henne och sova, var ett helvete igår också, hon var riktigt trött redan vid niotiden då med men hon vägrade somna fick inte henne att somna förrän elva efter långt kämpande och MYCKET skrik! får se hur det går idag.
förstår bara inte hur man ska orka genomför kuren, känns hopplöst, vill vara positiv så det går bra men just nu känns det som att varför skulle det fungera? Är så trött nu och har dånande huvudvärk, kan bara ana hur trött lilltjejen är. Hur ska man palla med att genomför kuren när man redan är helt knäckt.
Måste måste måste...
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit :heart: :D

De flesta här inne har stått precis där du befinner dig just nu. På randen till hopplösheten, men du måste hitta din inre kraft och vilja att genomföra SHN-kuren. När du har samlat kraft så tar det bara ett par dagar innan du märken en markant skilland och då blir man helt hög och kan leva på det tills den goda nattsömnen infinner. :wink:

Om du vill kan vi höras på telefonen. Skickar dig ett PM. :wink:

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Jag vet precis hur du känner dig - jag var också där för 4 veckor sedan. Då var min pojke drygt 10 månader och jag värkte i hela kroppen av trötthet. Jag var så ledsen och så låg och kände mig precis som du helt hopplös. Sen kurade jag och tredje natten fick jag sova ända till vid fem tiden på morgonen och natten efter sov vårt barn hela natten - för första gången!! Visst har det varit en och annan natt med strul i vargtimmen efter det - men inte mycket strul och i regel inte innan kl 06.15 (med endast något fåtal undantag). Gör kuren - du kommer inte ångra det och du har allt att vinna. Du anar inte hur gott du snart ska få sova! Har du orkat så här länge så orkar du lite till - du ska få se, innan du vet ordet av har de första 4 nätterna gått och nästan alla har fått sova, om inte hela natten, så betydligt bättre och mer sammanhängande än innan. Så kör på - hårt! Du orkar, det lovar jag.

Kram på dig och din familj och lycka lycka lycka till!
Princess Consuela

Har bestämt mig för att testa kuren, ska bara plugga på den ordentligt nu och öva!!
Jag bara undra över tiderna, det ska väl vara strikt med tiderna den första tiden, att det är tex 19.00 varje dag för att det ska ha nån inverkan. Sen kommer det kanske en för er dum fråga men jag ska på min farmor och farfars 80 års fest om två veckor, som är väldigt viktig då min farfar varit dålig en längre tid, ska man avvakta med kuren tills efter? Eftersom den börjar kl16 så känns detr lite dumt att bara två timmar senare vara tvungen att åka. :? Kan ju somna i vagnen men när man ska ta bilen hem kanske man väcker henne, förstörs hela kuren då eller vad tycker ni, vill ändå börja så fort som möjligt!!!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej igen!

Vad roligt att du bestämt dig för att köra igång, fast testa inte utan genomför den :wink:

De tre kurdygnen plus uppföljningsveckan är det superviktigt att schemat följs till punkt och pricka och att man tar det så lugnt som möjligt. Det du måste göra ska du naturligt vis göra men inte en massa extra.

Jag tycker gott att du kan köra igång nu och ha vagen och schemat med dig på 80-års festen. Det kommer inte vara något problem, jag lovar.

Ser fram emot att få följa er resa här. Vi finns här för stöttning, bollning och frågor.

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej igen!
Bestäm dig inte för att "testa" kuren för då har du en liten tvekan i ditt sätt när du "försöker" göra den. Bestäm dig för att genomföra den från A till Ö. Det är väldigt viktigt att du går in för det 100% för att det ska lyckas då attityden av självklarhet är det bästa, viktigaste och mest avgörande verktyget. Kör hårt som jag tidigare skrev.

Angående kalaset och om du ska vänta: Det beror på när du börjar kura. Börjar du imorgon hinner du ju göra de första 4 dagarna och uppföljningsveckan innan kalaset och lillan är då ganska så inkörd på vad som gäller. Hon har lärt sig ramsan o.s.v. Om de första 11 dagarna på kuren hinner bli klara innan kalaset hade jag därför nattat henne i vagnen där och riskerat att hon vaknar vid bilfärd hem, men sen varit konsekvent när jag kom hem med henne. Direkt lagt henne till rätta i sin säng, inte pratat eller gulligullat utan gett henne en glad och bestämd ramsa och gått ut. Det värsta som kan hända är att just den natten blir lite stökigare eller att det tar en liten stund innan hon somnar om hemma i sin säng, men när allt sedan dagen efter återgår till det vanliga kommer även hon hitta tillbaks till det vanliga.

Om du däremot inte börjar kura förrän om en vecka så hinner du ju inte färdigt kuren och då är det bättre att senarelägga den till efter kalaset - men orkar du det? Bättre förr än senare hävdar jag bestämt. Det är emellertid viktigt att man är inläst och vet hur man ska göra för att lyckas så hinner du inte att bli så pass insatt i tid så får det ju bli senare.

Jag önskar dig lycka till
Kram och sov så gott :wink:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Här skrev vi visst samtidigt. :heart: :heart:

Ida

www.sovgott.net
Princess Consuela

Jo ni nu har jag banne mig bestämt mig imorgon börjas det, så jag hinner innan kalaset. Det här ska fungera (försöker peppa mig själv) haha=)

Tänkte bara på det du skrev ilindstrom: att ta med vagn och schema! vad är det för schema man ska ha??
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Sätt dig med penna och papper och fundera ut hur ni vill ha det. Vill ni ha 12-timmars natt eller 11,5 timmar? Vilken tid är bra för er att natta? Några tider på dagen som måste passas in? Ni ska ha ca 14,5 timmar per dygn fördelat på natt och två eller tre sov pass. När du kommit fram till ett första utkast kan jag titta på det här i tråden och lämna feedback om du vill? :wink:

Ida

www.sovgott.net
Princess Consuela

ilindstorm
ja jag ska ornda ett schema och skriva in det här så du kan "godkänna" det :)
Så man inte gör några misstag, är rädd för det!
Men är det typ ett schema för hela dagen jag ska skriva ihop då eller?
Kram
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ja med sömn och mat. :wink:

Men du innan du kör igång är det superviktigt att du är ordentligt påläst. Har du internationella SHN-boken? Finns annars att beställa här på forumet. Det gäller ju att allt sitter i ryggmärgen när du står där mitt i natten och vi här på forum sover så gott i våra sängar. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Princess Consuela

Hej! Ja jag har Sova hela natten-boken har läst den och ska läsa igenom den nu idag igen innan jag kör, ska träna ramsan och buffningen.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"