Välkommen är du
Tria skrev:Nu får det vara nog sa bebisen och föräldrarna höll med

"Jag ska klara att somna om själv!" proklamerade bebisen högt men snyftade i samma andetag "försvinner ni då?"..-
Kul skrivet
Protesterar dock mot "klara att somna själv" - vi pratar inte kamp och prestationer här. Vi pratar trygghet, verklig trygghet.
Och jag protesterar mot "försvinner ni då?"
Bebisen undrade om vargen skulle komma och ta honom nu, när inte ni fanns där som levande sköldar mot vargen / den livshotande faran, som är allestädes närvarande för oss alla dagligen och stundligen. Vi vuxna kan gardera oss mot vargen, men det kan inte små barn.
Tria skrev:Ja hur fungerar det med anknytning, blir den störd om man låter honom skrika argt, hur länge är ok att skrika och finns det någon anledning att ta upp honom och trösta med bröst?
Visst, det finns massor av anledningar att ta upp och trösta med bröstet. En är att man inte inser vad barnet frågar efter, nämligen säkerhet (läs krönikan "Säkerhet är trygghet").
En annan är att man känner sig så underbart oumbärlig - lika oumbärlig som ett skyddsrum i krig. Och det är ju absolut inget fel på skyddsrum i krig. Det är bara det att det pågår inget krig. Det blir i längden lika jobbigt för ett litet barn som det skulle vara för en vuxen att leva i ständig krisberedskap, som om undergången stod för dörren. Vilket den ju faktiskt inte gör. Men det är det ni förmedlar med ert eviga tröstande.
Inga människor orkar med hur länge som helst att befinna sig i ständig kriseredskap. Till slut vägrar folk till och med att gå ner i skyddsrummen för att de blir smått vansinniga över att inte få sova ostört.
Det gäller oss alla. Adrenalin är inget bra sömnmedel
Tria skrev:Ni som kurat där bebisen skrikit länge medan ni ramsat utanför dörren hur trygga är era barn/vuxna nu?
Barn kan fråga och fråga länge, eftersom de inte har en aning om vad som gäller, dvs om de verkligen kan känna sig trygga nog att sova lugnt - vilket i sin tur betyder att de vill och måste förvissa sig om att någon - "flocken" - garanterar deras faktiska överlevnad. Hur många frågor de än ställer, måste överlevnadsgaranten finnas där med sina i ordets sanna mening betryggande svar, och är det så hundra frågor (vilket det är), ska man kunna svara på alla hundra och en gång till.
Att få sova lugnt och gott på nätterna är en gåva för livet. Mina åtta barn kan intyga den saken, och av dem är många inte bara vuxna utan medelålders

Och sover som grisar
De har och hade inga problem med anknytningen, om man säger. Tvärtom
För mig får inga små barn skrika alls. Men de tystnar inte förrän jag lyckats övertyga dem om att allt är lugnt - vilket är en helt annan sak än att tysta dem till varje pris, dvs vägra dem rätten att få ställa sina frågor eller reagera på de svar de får.