Förbereder kur för dam på 19 månader! Support anyone??

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
MariaSB
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 10:59

Förbereder kur för dam på 19 månader! Support anyone??

Inlägg av MariaSB »

Hej! Har tänkt kurera min lilla dotter på 19 mån, som med mig sover som en stock, men i spjälsängen måste nattas om flera gånger under förnatten för att sen inte gå att ha kvar där alls...

Jag har naturligtvis läst på så att ögonen blöder och känner mig ganska säker på kurens natur och vad som är viktigt.

Ett par små frågor. Dottern går på dagis från ca 07-13.30. (Jag jobbar halvtid, det var det vi hade råd med...) Detta betyder att jag i alla fall har möjlighet att uppbåda ganska mycket social delaktighet och tid tillsammans.

Hon måste alltså vakna senast 06.30. Tänkte lägga schemat som följer:

06:30 - Morgon!
09:00 - Frukt
11:15 - Lunch
12:00 - 13:30 Sova lunch
14:15 - Mellanmål
17:30 - Middag
18:30 - Välling
19:00 - Sova natt!

Schemat är ju då lite anpassat efter dagis rutiner, men är i princip samma som hennes naturliga rytm.

Det jag undrar är:
Räcker 13 timmar för henne?
Vad bör man tänka på med en mycket viljestark och för tillfället nej-sägande 19 månaders??
Någon som har erfarenhet av kurande av barn i samma ålder?

Tacksam för svar!!

Kram
Mamma till tre flickebarn, -01, -07 och -10
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej och välkommen till forumet. :D

Vilket bra beslut du kommit fram till. :wink:

Anna rekommenderar 13.5 timme/dygn även under hela andra levnadsåret.
Kan ni inte tänka er att ha natt från 18.30? Då får hon ju 13.5 timme.
Är det svårt att få till 2 timmar på dagen pga dagis? Annars är ju längre daglur ett alternativ. Hon är väl i förtotsen nu och det kan göra att de blir lite extra trötta så jag hade verkligen försökt att få till 13.5 timme.

Angående viljestark 19-månaders så kan du vara förberedd på att frågorna kan bli lite fler och högljudda. Det är skillnad att kura en 4-månaders mot en sån stor tjej som din. Alla ovanor har ju liksom hunnit sätta sig under lite längre tid. :roll: Det gäller bara att ladda lite extra med attityden. Tänk nu på att se alla skrik och hojt som frågor.
Tänk på att ni ger henne ngt fantastiskt: En självklar nattsömn där hon lär sig att verkligen njuta av att sova och somna själv. Det är en riktig kärleksgåva man ger sitt barn ( och sig själv :wink: ).

Om du kikar lite på detta hjälpforum för kurbarn äldre än ett år så kommer du hitta andra som kurat äldre barn.

Lycka till och vi finns här när/om du undra över ngt.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
MariaSB
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 10:59

Tack för svaret!

Inlägg av MariaSB »

Jo, jag har väl förstått att frågorna ökar med åldern. Hon har ju nu mera sin egen uppfattning om hur saker ska gå till! Det har ju jag visat henne... :?

Tror att det blir svårt att få henne att somna redan 18.30 då pappa kommer hem vid 18 och hon behöver all tid hon kan få med honom... Ska kolla med dagis om man kan tänka sig att de hjälper till att försöka förlänga dagsluren. Ska börja på en helg, så de första dagarna har vi hemma. Kanske kan få till 18:45 på kvällen och 1h 45min på dagen... Ska fnula lite på det.

Annars är det väl bara att ladda mentalt och köra hårt! Har väntat på "rätt läge" ett tag nu, då jag jobbar och behöver gå upp kl 5. För att kunna ta mig lite sömn på dagtid de första dagarna, men det är nog bara att glömma att det skulle bli mer än lör-sön. (Efter natt 1 & 2) Ser ingen semestervecka inom den närmsta framtiden...Så slutsatsen är att nu är lika bra, eller bättre, än sen!

Tack för svar!
Mamma till tre flickebarn, -01, -07 och -10
MariaSB
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 10:59

Tack för svaret!

Inlägg av MariaSB »

Jo, jag har väl förstått att frågorna ökar med åldern. Hon har ju nu mera sin egen uppfattning om hur saker ska gå till! Det har ju jag visat henne... :?

Tror att det blir svårt att få henne att somna redan 18.30 då pappa kommer hem vid 18 och hon behöver all tid hon kan få med honom... Ska kolla med dagis om man kan tänka sig att de hjälper till att försöka förlänga dagsluren. Ska börja på en helg, så de första dagarna har vi hemma. Kanske kan få till 18:45 på kvällen och 1h 45min på dagen... Ska fnula lite på det.

Annars är det väl bara att ladda mentalt och köra hårt! Har väntat på "rätt läge" ett tag nu, då jag jobbar och behöver gå upp kl 5. För att kunna ta mig lite sömn på dagtid de första dagarna, men det är nog bara att glömma att det skulle bli mer än lör-sön. (Efter natt 1 & 2) Ser ingen semestervecka inom den närmsta framtiden...Så slutsatsen är att nu är lika bra, eller bättre, än sen!

Tack för svar!
Mamma till tre flickebarn, -01, -07 och -10
MariaSB
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 10:59

Tack för svaret!

Inlägg av MariaSB »

Jo, jag har väl förstått att frågorna ökar med åldern. Hon har ju nu mera sin egen uppfattning om hur saker ska gå till! Det har ju jag visat henne... :?

Tror att det blir svårt att få henne att somna redan 18.30 då pappa kommer hem vid 18 och hon behöver all tid hon kan få med honom... Ska kolla med dagis om man kan tänka sig att de hjälper till att försöka förlänga dagsluren. Ska börja på en helg, så de första dagarna har vi hemma. Kanske kan få till 18:45 på kvällen och 1h 45min på dagen... Ska fnula lite på det.

Annars är det väl bara att ladda mentalt och köra hårt! Har väntat på "rätt läge" ett tag nu, då jag jobbar och behöver gå upp kl 5. För att kunna ta mig lite sömn på dagtid de första dagarna, men det är nog bara att glömma att det skulle bli mer än lör-sön. (Efter natt 1 & 2) Ser ingen semestervecka inom den närmsta framtiden...Så slutsatsen är att nu är lika bra, eller bättre, än sen!

Tack för svar!
Mamma till tre flickebarn, -01, -07 och -10
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Skiter det sig med sömntimmarna så är det inte hela världen, även om det precis som SusanneG säger, är jättebra att få in 13,5. Pappatiden är ju viktig den med. Men hon närmar sig två och sömnbehovet minskar så småningom. Vi är nere på 12,5-13 nu, även om han får chansen till 13,5.
MariaSB
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 10:59

Ja, det är ett evigt pusslande!

Inlägg av MariaSB »

Ska se hur jag löser detta... men åtminstone 13 timmar ska jag nog få till!
Mamma till tre flickebarn, -01, -07 och -10
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej igen! :D

När kuren sitter så kan ni ju använda er av marginalkvartarna.

Tex kan ni ju förlänga dagluren med en halvtimme under helgerna så hon får sova 2 timmar. De dagarna ni märker att hon är supertrött på kvällen kan ni alltid lägga en halvtimme tidigare.

Precis som Torpsara skriver så närmar hon sig 2 år. Hon är ju ingen bebis längre. :)

Lycka till och så vet ni att vi finns här för att stötta er. :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
MariaSB
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 10:59

Tack alla!

Inlägg av MariaSB »

Tack för svar och uppmuntran! :lol:

ska se om jag börjar ikväll eller nästa helg.

Kram på er!
Mamma till tre flickebarn, -01, -07 och -10
MariaSB
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 10:59

Hjälp!

Inlägg av MariaSB »

Pappa är superneggo! Tror inte allt på kuren. (efter vad jag har berättat) Hmm... En annars intelligent människa bör tilläggas! :wink: Tar gärna emot tips på artiklar som snabbt kan övertyga en tvivlare!!! Även om det är jag som ska kura behöver jag ju hans HELHJÄRTADE support när det ska kuras...

Anyone??..
Mamma till tre flickebarn, -01, -07 och -10
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Maria!

Trist med superneggo pappa, men inte helt ovanligt...
De flesta (alla?) pappor/mammor som i börja är negativa till kuren ändrar sig dock fort nog när de ser det lysande resultatet :!:

Tipsar om lite läsning, förutom shn-boken, och vad är bättre än att läsa om andras liv efter kuren? Här är en inspirationstråd som du kan skriva ut och ge pappan:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Sen har vi den suveräna janurikrönikan:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

och så safarin, den är toppen:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

Vi börjar så :wink: och hoppas att fadern kapitulerar!

Kram och lycka till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
MariaSB
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 10:59

hihihi...

Inlägg av MariaSB »

Här ska indoktrineras!! :twisted:

Tack för tipsen!
Mamma till tre flickebarn, -01, -07 och -10
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: hihihi...

Inlägg av miar70 »

MariaSB skrev:Här ska indoktrineras!! :twisted:

Tack för tipsen!
:thumbsup: 8)
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
MariaSB
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 10:59

Ny fråga...

Inlägg av MariaSB »

Har poppat upp en ny fråga. Har lånat om SHN-boken på bibblan, så jag håller på att läsa mig blå igen...

Till frågan: Hur hanterar man bäst vargtimmen första natten?? :-s Vargtimmen är ju lite speciell. Dessutom brukar hon vakna och gå upp mellan 5 och halv 6 och jag ska få henne att sova till ca 06.15.

Tack!
Mamma till tre flickebarn, -01, -07 och -10
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Toppen att du läser på ordentligt :thumbsup:

Elle har skrivit en sammanställning över tidiga morgnar, klistrar in den här! Det bästa är att du använder dig av en av strategierna, och fäljer den benhårt och använd din gärna av väckarklockan, som barnen anammar väldigt fort!

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".


Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "