15-månaders, vaknar mitt i natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kransen

15-månaders, vaknar mitt i natten

Inlägg av Kransen »

Hej!
Vår 15-månaders flicka, kurad med gott resultat vid 8 månaders ålder, har nu börjat vakna vid midnatt, dvs. en stund efter att huset blivit tyst o lugnt, och hon kan skrika i två timmar utan att somna (som inatt ...). Första natten ramsade vi, det hjälpte inte, att lägga henne ner gav inget resultat, hon blev bara förbannad när man gick ut. Samma sak med solfjädern (hon blir arg när man går).
Det känns förfärligt att ligga och inget göra medan hon skriker, ibland av ilska, ibland helt hjärtskärande. Vi har försökt med en halv vällingflaska, utan lycka. Blöjbyte om hon bajsat har visserligen gett torr rumpa, men ingen sömn. Att ta upp henne vet vi sedan tidigare inte hjälper, möjligen om man skulle gå och bära på henne, men vi vill ju att hon ska somna om av sig själv.

Schemat:
7.00 Gröt
11.00 Lunch
12.30-13.30/14.00 Tupplur
14.00 Mellis
17.00 Middag
18.30 Välling

Hon äter som en häst, och somnar utan problem på kvällen/dagluren.

Vi vore mycket, mycket tacksamma för råd!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Här måste alla vargarna ut och det med en gång. Hon ska inte behöva skrika i flera timmar.
Hon ställer frågor och förväntar sig att ni ska svara. Ni svarar med att fråga henne om ni gör rätt - det funkar inte, som ni märker.

Ni måste bestämma er för vad ni ska göra och hålla fast vid det. Hon är van vid ramsan - för ni ramsar väl varje gång hon ska sova(?)

Tänk igenom vad ni vill ha sagt med ramsan och säg det :!: Här måste attityden till ordentligt. Ni vet ju vad som gäller. Och hon också om hon bara får ett tydligt svar.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Kransen

Inlägg av Kransen »

Tack för svar, hjälp vad jag känner mig usel som förälder ...
Jo, vi ramsar både vid daglur och för natten.
Med vilken frekvens ska vi ramsa, var femte minut, varje kvart, varje fråga?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nej, du är ingen usel förälder, du vill ju hjälpa ditt barn att komma till ro, men kommer inte riktigt på hur.
Men bara den tanken (att du skulle vara usel) märks. Det är det som är vargen och den måste BORT! Du måste vara säker på vad du gör och varför. 8)

Ramsa högt och tydligt, så att hon verkligen hör - så fort hon vaknar. Avvakta sedan för att se hur hon reagerar. Om hon är arg så försök att avvakta, men när DU inte står ut längre så ramsa ÄNNU tydligare. Du ska säga att NU HAR JAG FÅTT NOG; NU SKA DU SOVA! Inte argt, men med lite jäklar anamma.

Blir hon ledsen så ramsa igen - lika tydligt (du får inte tycka synd om henne, det märker hon).

Glöm inte bekräftelseramsan när hon tystnar.

Än en gång - du ska svara på hennes frågor inte hon på dina. Du fixar det med den berömda ATTITYDEN av självklarhet.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"