funderingar inför kurning av säker ryggsovare
funderingar inför kurning av säker ryggsovare
Nu börjar det närma sig då lillasyster blir 4mån och vi tänkte kura henne för att kunna tidigare lägga natten och få fasta sov pass på dagen. Storebror vaknade ca en gång i timmen nätterna i genom tills vi hittade hit och kurade honom. Denna lilla tjej har jag hittills bara låtit allt va, då hon sovit av sig själv på nätterna ända sen 3v ålder. Hon somnar kl 22-23 då jag bär henne till sömns, vaknar vid sju ammar och somnar om sover till 10-11. Sen är dags sömnpassen väldigt olika ibland får jag henne bara att sova 2-3st 30min och i bland tar hon 2-3tim lur. Nu till mina funderingar
1. Hon sover ju nu bra på rygg och avskyr när jag lägger henne på mage, hon skriker. Men hur ska jag kunna buffa första natten om jag lägger på rygg?
2. Går det att vagna på rygg, tänkte dags lurarna skall va i vagnen.
3. Hon ska dela rum med storebror tror ni det går att ha samma läggtid eller bör jag lägga henne en halvtimma innan? Tänker på ramsning ev tillrättaläggande i början av kuren. ( de två första nätterna åker pappa o storebror bort)
1. Hon sover ju nu bra på rygg och avskyr när jag lägger henne på mage, hon skriker. Men hur ska jag kunna buffa första natten om jag lägger på rygg?
2. Går det att vagna på rygg, tänkte dags lurarna skall va i vagnen.
3. Hon ska dela rum med storebror tror ni det går att ha samma läggtid eller bör jag lägga henne en halvtimma innan? Tänker på ramsning ev tillrättaläggande i början av kuren. ( de två första nätterna åker pappa o storebror bort)
Edvin 070115 sovit som en klocka sen kuren 3/10-07
Lova 080630 Skalman själv
Hejsan och välkommen tillbaka får vi lov attsäga!
1. Magläget är ingen förutsättning för att kunna sova, vill du buffa kanske framstupa-sidoläge är att föredra, men väljer du magläget iaf så tror jag du vinner mycket bara på djupsömnen. Känner barnet bara av din säkerhet så brukar dom gilla läget rätt fort. valet är ditt!
2. Ja hur bra som hellst!
3. Läggtider är högst individuellt, en del lägger samtidigt en del gör som du förslår, jag personligen hade nog lagt lillan 30 min före, men det viktigaste är att det passar mer er familj.
Lycka till!
//Malin
1. Magläget är ingen förutsättning för att kunna sova, vill du buffa kanske framstupa-sidoläge är att föredra, men väljer du magläget iaf så tror jag du vinner mycket bara på djupsömnen. Känner barnet bara av din säkerhet så brukar dom gilla läget rätt fort. valet är ditt!
2. Ja hur bra som hellst!
3. Läggtider är högst individuellt, en del lägger samtidigt en del gör som du förslår, jag personligen hade nog lagt lillan 30 min före, men det viktigaste är att det passar mer er familj.
Lycka till!
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
schema funderingar
Sitter och skissar på schema till Lova vill gärna ha syn punkter.
7.00 Lova går upp
7.00 Tutte
9.00-9.45 Sova
10.00 Tutte
11.15-13.15 Sova
13.15 Tutte
15.00-15.45 Sova
16.00 Tutte
18.30 Tutte
19.00 Sova hela natten
Här kommer storebrors schema som fungerar bra. Funderar lite på mattider när Lova blir så stor så att hon äter med oss. Tänker nog inte börja med smak portioner förens vid 6 mån, då jag har mycket mjölk och hon verkar nöjd.
7.00 Edvin går upp
7.00 Välling
8.15 Frukost
11.30 Lunch
12.00-13.30 Sova
14.30 Middag
16.30 Mellanmål
18.45 Kvällsmat
19.30 Sova hela natten
Kom gärna med förslag, skulle kunna ändra Edvins tider på eftermiddagen något pm det skulle underlätta Lovas schema.
7.00 Lova går upp
7.00 Tutte
9.00-9.45 Sova
10.00 Tutte
11.15-13.15 Sova
13.15 Tutte
15.00-15.45 Sova
16.00 Tutte
18.30 Tutte
19.00 Sova hela natten
Här kommer storebrors schema som fungerar bra. Funderar lite på mattider när Lova blir så stor så att hon äter med oss. Tänker nog inte börja med smak portioner förens vid 6 mån, då jag har mycket mjölk och hon verkar nöjd.
7.00 Edvin går upp
7.00 Välling
8.15 Frukost
11.30 Lunch
12.00-13.30 Sova
14.30 Middag
16.30 Mellanmål
18.45 Kvällsmat
19.30 Sova hela natten
Kom gärna med förslag, skulle kunna ändra Edvins tider på eftermiddagen något pm det skulle underlätta Lovas schema.
Hejsan
Tycker att lillfrökens schema ser förträffligt ut!
Sover barnen ihop eller har dom varsit rum, annars skulle du ju kunna skuta fram lunch luren till 11.30 - 13.30 så du väcker dom samtidigt.
Däremot tycker jag nog att storabror kanske har lite tätt mellan måltiderna speciellt på em, tänk på att han ska ha 5 mål fördelat med 3-4 h mellan rum.
//Malin
Tycker att lillfrökens schema ser förträffligt ut!
Sover barnen ihop eller har dom varsit rum, annars skulle du ju kunna skuta fram lunch luren till 11.30 - 13.30 så du väcker dom samtidigt.
Däremot tycker jag nog att storabror kanske har lite tätt mellan måltiderna speciellt på em, tänk på att han ska ha 5 mål fördelat med 3-4 h mellan rum.
//Malin
Tack för tipsen. De kommer dela rum, med Lova sover ute i vagnen på dagarna, jag har lagt hennes sovpass så att hon vaknar 13.15 så jag hinner amma innan storebror skall väckas. Det är tänkt att vällingen skall bort från Edvins schema snart.
har gjort om schemat då jag tycker det skulle passa oss bättre, ser det ok ut?
7.00 Lova går upp
7.00 Tutte
9.00 Tutte
9.30- 10.15 Sova
12.00 Tutte
12.30-14.30 Sova
15.00 Tutte
16.15-17.00 Sova
18.00 Tutte
19.00 Sova hela natten
Några fler funderingardå vi funderar på att kura till helgen.
Just nu somnar Lova själv i sängen kl19 kan någon gång ropa efter ett tag då ammar jag en skvätt och lägger ner henne då somnar hon, sen vaknar hon ibalnd lite för tidigt 6.00-6.30 då ammar jag henne lägger tillbaka henne och hon somnar om. På dagarna har hon ovanan att bli gungad till sömns i vagnen.
Mina funderingar är ska jag köra regelrätt kurning med buffning ramsa dag o natt eller bara införa ramsan på natten? Funderar på att ändra sovställningen från rygg/sida till mage i alla fall på dagen så det går lättare att buffa, skippar vagningen. Kan vi ha samma ramsa som till storebror, de skall dela rum när ramsan satt sig.
7.00 Lova går upp
7.00 Tutte
9.00 Tutte
9.30- 10.15 Sova
12.00 Tutte
12.30-14.30 Sova
15.00 Tutte
16.15-17.00 Sova
18.00 Tutte
19.00 Sova hela natten
Några fler funderingardå vi funderar på att kura till helgen.
Just nu somnar Lova själv i sängen kl19 kan någon gång ropa efter ett tag då ammar jag en skvätt och lägger ner henne då somnar hon, sen vaknar hon ibalnd lite för tidigt 6.00-6.30 då ammar jag henne lägger tillbaka henne och hon somnar om. På dagarna har hon ovanan att bli gungad till sömns i vagnen.
Mina funderingar är ska jag köra regelrätt kurning med buffning ramsa dag o natt eller bara införa ramsan på natten? Funderar på att ändra sovställningen från rygg/sida till mage i alla fall på dagen så det går lättare att buffa, skippar vagningen. Kan vi ha samma ramsa som till storebror, de skall dela rum när ramsan satt sig.
Nu har jag följt det sist nämda schemat fast vi inte hunnit kura än, då jag vill att pappa sover borta med storebror. Men jag börjar bli tveksam till om de behöver åka borrt. Tror ni jag kan införa ramsan varje kväll jag lägger henne. Jag har upptäckt att hon somnar om själv utan tutte de få gånger hon halvvaknar och gnyr. Om jag inför ramsan på kvällen, så kan jag väl införa den vid daglurarna då jag nött in den vid kvällsläggningarna. Jag har fortfarande inte slutat dra några drar i vagnen vid dag lurarna. Tänk vad syskon kan vara olika Lova har sovit hela nätter av sig själv följt SM av sig själv och har nu 12 tim natt, medans storebror vaknade varje timma innan kuren. 
Tror jag måste kura nu men vet inte hur då det är dagspassen som börjat strula ( storebror har kommit på att vi blir väldigt oroliga om han går fram till Lovas vagn och skriker högt, vilket vi tyverr uppmärksammade honom på så nu är det jätte kul. Och Lova har blivit orolig och vi har vagnat så nu börjar vi fastna i vagningsträsket.) Nu har jag tänkt att hon skall sova ute eller på övervåningen långt från jobbiga brorsor, men då behörer jag en ramsa som tar och 1 min läggning vilket jag inte har, har precis börjat säga ramsan vid läggning men har inte "prövat" den än, då jag fortfarande tar upp henne och ammar vid 06. Om Jag kurar till helgen. Skall jag lägga henne som vanligt och låta henne ligga och prata o gny lite innan hon somnar eller ska jag lägga till rätta och buffa? Jag ska väl aldrig gå in och buffa första natten om hon inte låter ledsen ( kan vakna och gny men ej ledset brukar somna om själv). Eller skall jag låta läggningarna se ut som dom gör och kura på dagen? Det händer ibland att hon inte somnar själv på kvällen utan ropar efter en stund och då ger jag lite mer tutte. Så helt klockrena nätter har vi ju inte.

-
ilindstrom
1.Vad menast vid minsta pip? Ska jag gå in även om hon ligger och jollrar, eller bara om hon är ledsen första natten? Käns fel att störa henne om hon inte är ledsen eller gryr, ropar eller skriker.
Jag skall börja kura i kväll för att få ramsan som verktyg, speciellt vid dag lurarna. I natt sov hon hela natten 19-7, med ett kort uppvak med joller somnade om själv.
2. Jag kommer att lägga henne som vanligt på sidan då hon ska sova i kväll, brukar somna så själv och sova bra på natten. Men om hon vaknar vid 6 och vill ha tutte, kan jag skippa tillrätta läggandet eller ska jag lägga tillrätta på sidan innan jag buffar?
3. Kan det bli fel att köra kuren även på natten då det är vid daglurarna som jag fastnat i vagningsträsket vid insomning och ev uppvak. Så det är där och ev vid för tidigt uppvak på morgonen som jag behöver ha ramsan som verktyg.

Jag skall börja kura i kväll för att få ramsan som verktyg, speciellt vid dag lurarna. I natt sov hon hela natten 19-7, med ett kort uppvak med joller somnade om själv.
2. Jag kommer att lägga henne som vanligt på sidan då hon ska sova i kväll, brukar somna så själv och sova bra på natten. Men om hon vaknar vid 6 och vill ha tutte, kan jag skippa tillrätta läggandet eller ska jag lägga tillrätta på sidan innan jag buffar?
3. Kan det bli fel att köra kuren även på natten då det är vid daglurarna som jag fastnat i vagningsträsket vid insomning och ev uppvak. Så det är där och ev vid för tidigt uppvak på morgonen som jag behöver ha ramsan som verktyg.
1. Minsta pip är minsta ljud, barnet ska knappt hinna bli medvetet innan den ska få besked.
2. Lägg henne i tilltänk buffposition. Men längre fram i kuren jobbar ramsan före ngn form av trafik inne i rummet.
3. Ni skulle säkerligen klara er med upptightning av schemat och insmygning av ramsa, men kurar du så installerar du hela vertygslådan på en gång och det kan ju vara skönt för framtiden.
2. Lägg henne i tilltänk buffposition. Men längre fram i kuren jobbar ramsan före ngn form av trafik inne i rummet.
3. Ni skulle säkerligen klara er med upptightning av schemat och insmygning av ramsa, men kurar du så installerar du hela vertygslådan på en gång och det kan ju vara skönt för framtiden.