Smilla och smakportionsfrågor

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Kajsa D

Smilla och smakportionsfrågor

Inlägg av Kajsa D »

Hej hej!

Smilla har hunnit bli dryga 4 månader och sover klockrena 12 timmars nätter sen nån månad. Hon får mild havrevälling och nån månad har hon fått risgröt, banan och lite olika fruktpuréer.

Hon har aldrig varit pigg på att dricka särskilt mycket, varken när hon ammades eller när hon får välling och 2-3 av hennes 4 mål mat per dag så dricker hon inte mer än kanske 120-140 ml. Därav att jag började med gröt och banan tidigt för att försöka få henne riktigt proppmätt. Något som funkat bra. :D

Nu försöker jag dock med lite andra puréer än frukt och alla tas emot som att det vore den mest omänskliga föda som finns.. Jag sitter glatt bredvid och säger uppmuntrande saker såsom "Ja men visst var det där en spännande smak, det var du inte beredd på. Gott va?!" med självklar attityd. Men hon kniper ihop munnen och vägrar sen att ta något alls. Och då vet jag inte riktigt hur jag ska tackla det hela eftersom jag ju försöker proppa henne full för att liten ska sova sina lurar gott. Det spelar ingen roll om jag ger puré först och välling sen eller tvärtom.

Finns det någon som har lite råd? Jag vill ju proppa henne full varje mål och då har det funkat bra att ge så mycket välling hon kan få i sig och sen fylla på med banan eller fruktpuré. Ska jag kanske sluta helt med fruktpuré ett tag och bara köra potatis etc så att hon vänjer sig enbart vid denna typ av puré? Då blir bara problemet att hon inte äter sig helt proppmätt med förrätt, varmrätt, efterrätt och kaffe med kaka.

Eller ska man fortsätta proppa med välling och sen fruktpuré och tänka att hon nog äter annat när hon tar studenten i alla fall så det löser sig nog? :wink:

Eller ska jag ställa min fråga under Späda barn och små kanske?

Hälsar,
Kajsa
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
twins

Inlägg av twins »

Hej.

Tråkig potatis är så klart inte lika god som smaskig fruktpuré :D . Mina tjejer är tokiga i sötpotatis, du kanske kan prova att blanda den med "vanlig" potatis för att göra övergången lite mjukare. Eller börja med bara sötpotatis. Palsternacka el morot är ju oxå lite sötare i smaken än potatis. Det går nog ner när hon är redo, prova på bara.

Kram :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Gäst

Inlägg av Gäst »

Abbes favorit:
Potatis och majs.
Abbe gillar potatispureerna bäst, frukt är liiiite för sliskigt tycker han, men ok, kan väl trycka ner en burk ändå :roll:.

Kanske hon vill ha lite mer smak? Typ örter, liiiite svartpeppar, kanske en gnutta vitlök?

Har du kollat i recepttråden?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677
Fjällfolket skrev: Kryddor? Fritt fram enligt mina små's smaklökar och magar! :D Se mina recept i tråden - de första smak-puréerna har kryddor. 2 av mina 3 har konsekvent VÄGRAT [-( köpeburkarna om jag inte kryddat upp dem, då... =P~ :thumbsup: Rotsakspurén har Lillprinsen ätit från 3,5 mån! :wink:
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

TACK! :heart: :heart:

Jag ska prova både sötpotatis och lite kryddor! Majs är ännu det enda hon tyckt om utöver fruktpuréerna.

Samtidigt så funderar jag på om det är nåt annat också, för idag har hon totalt druckit på hela dygnet ca 550 ml och inte en gnutta av någon puré. Inte ens mosad banan som hon vanligen älskar. Konstigt värre. :-s

Hon har fått två tänder men det var för två veckor sen så det borde väl inte påverka så att man inte vill äta nåt alls, inte ens välling? :?:

Nä, jag fattar ingenting utom att jättestrulet vid varje lur beror på att hon äter för lite. :?

Kram!
Jenny, hur är det med er??
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"