Smilla har hunnit bli dryga 4 månader och sover klockrena 12 timmars nätter sen nån månad. Hon får mild havrevälling och nån månad har hon fått risgröt, banan och lite olika fruktpuréer.
Hon har aldrig varit pigg på att dricka särskilt mycket, varken när hon ammades eller när hon får välling och 2-3 av hennes 4 mål mat per dag så dricker hon inte mer än kanske 120-140 ml. Därav att jag började med gröt och banan tidigt för att försöka få henne riktigt proppmätt. Något som funkat bra.
Nu försöker jag dock med lite andra puréer än frukt och alla tas emot som att det vore den mest omänskliga föda som finns.. Jag sitter glatt bredvid och säger uppmuntrande saker såsom "Ja men visst var det där en spännande smak, det var du inte beredd på. Gott va?!" med självklar attityd. Men hon kniper ihop munnen och vägrar sen att ta något alls. Och då vet jag inte riktigt hur jag ska tackla det hela eftersom jag ju försöker proppa henne full för att liten ska sova sina lurar gott. Det spelar ingen roll om jag ger puré först och välling sen eller tvärtom.
Finns det någon som har lite råd? Jag vill ju proppa henne full varje mål och då har det funkat bra att ge så mycket välling hon kan få i sig och sen fylla på med banan eller fruktpuré. Ska jag kanske sluta helt med fruktpuré ett tag och bara köra potatis etc så att hon vänjer sig enbart vid denna typ av puré? Då blir bara problemet att hon inte äter sig helt proppmätt med förrätt, varmrätt, efterrätt och kaffe med kaka.
Eller ska man fortsätta proppa med välling och sen fruktpuré och tänka att hon nog äter annat när hon tar studenten i alla fall så det löser sig nog?
Eller ska jag ställa min fråga under Späda barn och små kanske?
Hälsar,
Kajsa