2 timmars skrik ok?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mamma Mu 2

2 timmars skrik ok?

Inlägg av Mamma Mu 2 »

Hej!

Min lilla kurades första natten i natt, och nu har jag ångest inför natt nr 2.
Hon skrek bokstavligen non-stop i 2 timmar kl. 23-01 i natt, den tid då hon tidigare fått flaskan. Tillslut stelnade hon till, blev tyst och låg och stirrade i kudden ca 25 min innan hon somnade. Det kändes inte ok, även om jag höll mig från att ta upp henne - men det kändes lite obehagligt att hon blev så där.

Ska man fortsätta ändå?
Hon lyssnade inte alls på buffning och ramsa, reagerade inte alls, skrek bara oavsett vad jag gjorde. Kändes jätte jobbigt.
Behöver lite råd inför natt nr 2...är det ok att hålla på så länge som 2 timmar utan att barnet mår dåligt av det?

Tack och hej!
C
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Hej och VÄLKOMMEN till forumet!!!

Självklart är det INTE ok för ditt barn att skrika i 2 timmar!

Ni har börjat med ngt nytt för ditt lilla barn och hon undrar såklart vad som pågår. Det är er uppgift att svara på dessa frågor och förmedla lugnet och säkerhet!

Ni måste öva mer på de verktyg som används under första natten, buff, solfjäder och ramsa. Buff ska vara så effektiv så att ditt barn blir lugn ganska omgående. Under första natten gäller att inte sluta för snabbt utan ge samma lugnande besked under hela natten. Barnet ska bli sömntung (dock inte somna) innan du avslutar med sofjäder och går med ramsan. Gå inte för tidigt.

Tyvärr berättar du inte vad du gjorde under natt 1 när ditt barn fick skrika så, men jag antar att du har läst boken och är riktigt redo för att fortsätta kura. Har du inte läst ordentligt så förbered dig hellre några dagar till än att fortsätta i denna osäkerhet som jag känner genom ditt inlägg.

Läs på läs på läs på!!! Du ska veta vad du gör när du är hos ditt barn. Osäkehet bidrar bara till oro!

Öva på buff och solfjäder på din kurpartner/man och träna ramsan.

Om du väljer att förtsätta kuren måste du tänka att detta fortfarande är natt 1 och du jobbar utifrån de verktyg som ska användas då.

Som sagt, läs på ännu mer och förbered dig noga innan du fortsätter!

Lycka till!
Mamma Mu 2

Inlägg av Mamma Mu 2 »

Tack snälla för ditt svar!
Ja, jag var kort och inte så detaljerad, lite brådis med två vakna små barn..men nu sover den lilla som jag kurar så det är lugnare.

Jo då, jag har läst och läst och läst och fått hjälp av en kompis som själv kurat sin son. Gjorde precis enl. boken första kurnatten
. Läggningen gick jättebra, likaså de 4 gånger som hon vaknade till under kvällen. Men, som sagt, när det kom till den tiden som hon brukar vakna och få flaska så hade jag jättesvårt att lugna henne. Under två timmarna som hon var så ledsen och upprörd så var det in och ut konstant ur hennes rum - men det kändes som hon inte svarade på varken solfjäder eller buff. Trots att vi övat buff under senaste dagarna...kanske inte övat tillräckligt.

Hon blev mest arg när jag buffade och vred sig ännu mer. Lugnade sig inte vidare alls av buffandet. När hon slappnade av något, och gnydde istället för att gråta så ramsade jag ut, och då måste jag varit för snabb eftersom jag inte lyckades förrän efter 2 timmar. Jag kände mig både lugn och som om jag visste vad jag skulle göra - men det är klart att jag började undra vad jag gjorde för fel när jag inte kunde lugna som jag "väntat mig".

När min lilla väl somnat efter ett i natt, så vaknade hon först vid 05.55 (hon brukar vakna mellan 03-04 och äta lite, sova lite, äta lite, fram till vi går upp vid halv sju) och då påminde jag direkt med ramsan så fort jag hörde ett litet gny. Det blev snabbt gråt, och då gick jag in, buffade, vilket nu lugnade nästan direkt. Gick ut, fick påminna efter några minuter, gick in igen och buffade lite längre och även nu lugnade hon sig. Sen ramsade jag ut, hon gnydde lite och somnade (jag hann med bekräftelsen). Det tog då allt som allt 25 min och sen väckte jag henne kl. 06.50 för att hon inte skulle hinna vakna (enl. schemat börjar dagen 07.00). Dagen idag har gått perfekt med sova, äta...och insomningarna har gått snabbt och lätt i vagn.

Nu ikväll har jag hunnit lägga henne, det tog 8 minuter med 2 påminnelser och 2 buffningar. Sen somnade hon lugnt...men nu är jag ganska nervös inför denna natten. Vill verkligen inte utsätta henne för samma sak i natt, även om jag inte vill ge upp!

Tack för tips och stöd!
C
Mamma till Theo född 060709 och Tilda född 080314
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Ok, nu är jag med!

Du var nog lite snabb där att bara vänta bara tills hon gnydde. Första natten ska man hellre vara kvar och buffa och solfjädra lite för länge, tills hon är helt sömntung, än att gå för fort. Svår balansgång där, jag vet!

Pangramsan som du försökte med var också liiiite för tidigt att använda. Under första natten är det IN direkt och ge besked. Under andra natten kan du till att börja med gå in direkt och ge lugnande besked, för att sen avvakta lite under andra delen av natten och låta ramsan ta över mer och mer.

här kanske några fler kan komma med stöd men jag skulle inte skynda mig så väldigt eftersom första natten inte helt blev som det var tänkt.

Lycka till nu och återkom med rapport om natten!

Lugnt och fint nu, du vet PRECIS vad du gör!!! :wink:
Mamma Mu 2

Inlägg av Mamma Mu 2 »

Jätte skönt med lite feedback från någon som kan, man känner sig ju helt klart som en nybörjare även om jag tycker att jag läst på bra...

Jag har ju helt klart varit lite för snabb i det mesta första natten. Var väl för ivrig att få det att funka.

Jag försöker i natt igen, med nytt självförtroende och återkommer med rapport. Än så länge sover hon lugnt och skönt - 1 timme mindre natt att komma igenom. :?
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Mamma Mu 2

Du får kanonbra hjälp av KajsaIE jag har inte så mycket att tillägga :lol: Men om du går in i natt, i början av natten, stanna då tillräckligt länge, eftersom natt 1 gick som den gick så är det då bättre att du stannar för länge än att du går för tidigt. Mitt knep när jag inte får gå ut för tidigt är att räkna till 600 x 4 :shock: jo det är sant det blir ca 20 minuter solfjäder DÅ är du säker på att beskedet tagit och går ut med ramsan. och bekräftelse

Vid nästa uppvak, om det nu blir några, så gäller det att avvakta, lyssna med njuren, vad säger hon? först när hon ber om hjälp så ramsar du. Gå inte in om det inte är KRIS.

Lycka till
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Mamma Mu 2

Inlägg av Mamma Mu 2 »

Hej och tack Kristina!

Jag har varit inne 2 gånger nu sedan jag la henne, men det har gått jättebra. jag har inte ramsat när hon vaknat, utan när de små gnyen har gått över till gråt har jag gått in, för att det inte ska ta fart ordentligt. Har buffat och hon har lugnat sig fort, i stort sett direkt. Hon har somnat om jättefort, så om jag ska stanna med solfjädern så kommer hon hinna somna! Ska jag ändå står kvar med solfjädern? Jag tror att jag varit alldeles för otydlig med solfjädern när jag läser era svar.

I natt vid elva tolv tiden ska jag absolut tänka på lång solfjäder om det blir gråt.

Men om jag står kvar för länge var jag rädd att hon inte hör mitt "sista ord", bekräftelsen. Det kanske inte är det viktigaste i detta skede?

Jätteglad för er hjälp både KajsaIE och Kiki.
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: Det låter ju jätte bra, grattis. Poletten verkar ha trillat ner redan, bra. Nästa gång (om det blir någon :lol: ) så avvakta tills det blir kris, ge henne förtroende att hon fixar det själv. Om du solfjädrar henne tills hon sover så går ramsan in bakvägen, himla fiffigt :lol:

Men du, hur gammal är hon? Du kan väl gå in i din profil och skriva när hon är född så vi vet.

KajsaIE, kom tillbaka :lol: jag ville inte kapa för dig :oops: :oops: Jag sitter på en gammal slö dator med uppringt internet och är inte att lita på :shock:

Kristina

Social delaktighet
Mamma Mu 2

Inlägg av Mamma Mu 2 »

Men då måste jag fråga - om hon vaknar igen och jobbar upp sig till jättegråt, så går jag in och buffar till hon lugnar sig och sen solfjädrar tills hon somnar, då säger jag inte ramsan alls vid det tillfället?

Annars har jag fokuserat på att avsluta min buffning med solfjädring och sen ramsa ut...

Tilda, som jag kurar är 6 mån.

Är fantastiskt glad för den hjälp jag fått här på forumet.
Mamma Mu 2

Inlägg av Mamma Mu 2 »

...och självklart börjar jag buffningen med solfjäder som ligger över ryggen hela buffningen (hade lite för bråttom när jag skrev) sen när jag slutat buffa har jag tryckt till ett par sekunder och sen ramsat ut ur rummet.

Hoppas ni förstår vad jag menar, börjar bli sent och det blev ju inte mycket sömn i går natt

:shock:
kiki

Inlägg av kiki »

Bra, hon svarar ju kanon på buffningen så fortsätt så :lol: hon är ju rätt liten.

Jag tänker så här, om hon skriker upp sig och behöver hjälp så gå in och buffa henne lugn, men för att undvika E4 trafik i rummet så kan det vara bra att avlsuta med en lång solfjäder för att poletten ska trilla ner och ramsa ut (då går ramsan in bakvägen) Men eftersom din lilla älskling sköter sig så himla bra natt 2 så gör som du gör, men ha med dig om du skulle behöva vid riktig riktig KRIS, kan också sparas till natt 3 då du inte ska in alls :lol:

Jag är dessutom erkänd solfjäderälskare :lol: bästa verktygen någonsin uppfunnet för att lungna både barn och vuxna :wink:

Ha nu med dig BACKA verktyget i sena natten, förtroende för den lilla Tilda, och lyssna med njuren :lol:

Det går ju kalas, ser fram emot rapport imorgon.

Nu ska jag nanna kudden.
Kramar Kristina

Social delaktighet
Mamma Mu 2

Inlägg av Mamma Mu 2 »

Nu är jag med, stort tack!

Återkommer i morgon med rapport.
God natt
Mamma Mu 2

Inlägg av Mamma Mu 2 »

Hej hej!

Andra natten gick jättebra. Efter att hon gnydde lite vid 10-tiden en gång så vaknade hon inte en enda gång förrän kl. 04h38 i morse. Avvaktade lite för att se om hon somnade om själv och det gjorde hon. Nästa gång hon vaknade var 04h55, och då somnade hon inte om. När gråten blev mer så gick jag in och buffade kort och solfjädrade 20 min. Nej, hon ville inte somna. Med en gång jag släppte lite på solfjädern så körde hon igång igen. Buffade igen och solfjädrade. Svårt att få henne att slappna av. Näsan var täppt, vilket den inte brukar vara mer än ibland på morgonkvisten. Tillslut gick jag och hämtade saltvatten som jag sprutade snabbt i näsan, allt i mörkret utan prat. Sen la jag henne tillrätta igen och då tog det inte så lång tid, kort buff och solfjäder så somnade hon. Då var klockan 06h30.

Sen väckte vi henne 06h55. Då var hon sprudlande glad, och inte snorig i näsan längre heller (så hon verkar inte vara förkyld).
Känns verkligen som ett stort steg framåt. Dagen har gått jättebra med sömn och mat.

I kväll blir det pappas tur att lägga och ta hand om natten. Vet inte om det är dumt att byta, men vad jag förstår från boken så är det normalt att byta natt 3?!

Vi jobbar vidare på att få vår lilla Tilda att sova 19.30-07.00.

Evigt tacksam för hjälpen jag fick här igår kväll :)
kiki

Inlägg av kiki »

Bravo.

Vilket jobb du gör, värsta proffset :lol:

Pappa kommer att göra ett strålande jobb inatt. Med backa som främsta verktyg :lol:

Kram Kristina

Social delaktighet
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

hinner bara läsa lite fort just nu, men det lilla jag hann läsa var ju mycket positivt! va roligt!

Fortsätt bara och lita på din lilla!

Är på kurs i Sthlm just nu så det var mycket bra att du fick hjälp av kiki!!!! :D

Kram och jobba på!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"