Bekräftelseramsa efter insomningsgnöl?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Bekräftelseramsa efter insomningsgnöl?

Inlägg av Gäst »

Lillis brukar halvprotestera lite vid nattläggningen men blir alltid lugn av ramsan. Sedan skrotar jag omkring och skramlar med lite av varje och hör i förbifarten hur han småpratar lite irriterat medan han försöker komma till ro. Är det bäst att bekräftelseramsa när gnölandet tystnar, eller räcker det med att jag dragit ihop ramsorna i början? Efter tio minuter brukar jag däremot gå in och dra ben och armar ur spjälmellanrum och flytta lilla pojkhögen från fotändan av sängen. Så han verkar ju ha en hel del för sig innan han somnar.

Vill också passa på att berätta hur så oerhört mycket bättre allt fungerar nu sedan jag börjat jobba för fullt igen. Sitter hemma vid datorn och får texter klara både med Lillis vaken och sovande- det var som att både dagslursstrul och hans ovilja att ligga själv försvann när det inte finns lika mycket utrymme för sådant. Känns jätteskönt!

Siri :D
kokos

Inlägg av kokos »

Det där är en avvägning. Om Adrian mot förmodan inte varit helt nöjd när vi lagt honom och kanske muttrat ganska högt och argt ett tag så brukar jag ge en ramsa direkt då han tystnat för att detta ska vara det sista som följer med honom in i sömnen. Jag har då upplevt två saker:

1) Han sover bättre under natten
2) Han somnar om bättre när man ramsar om han vaknar

Men detta gäller INTE om han bara ligger och pratar lite allmänt som han ganska ofta gör en liten stund (5 minuter). Om han ligger och summerar dagen och pratar med sin nalle nöjt och belåtet så somnar han gott utan min hjälp.

Men är han rastlös och irriterad så hjälper jag honom med en sköööön ramsa som räcker ända till kl 7 nästa morgon :lol:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"