Förvirrad

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
tan tan

Förvirrad

Inlägg av tan tan »

Hej!

Ny på forumet och ny kurförälder sedan 6 dagar. Jag fick tipset om kuren via en bekant och efter läsning, läsning och DVD-tittande och läsning igen påbörjade jag kuren.

Nätterna har fungerat klockrent och läggningsproceduren har aldrig varit något problem. Dock fungerar inte daglurarna så värst bra tycket jag och jag har svårt att hålla vårt schema. Sonen är 8 månader och hans dag ser ut så här:

07.00 Godmorgon
07.30 Välling
09.30 Förmiddagslur
10.15 Vakna
11.00 Lunch
13.30 Eftermiddagslur
14.15 Vakna
14.30 Middag
16.30 Eftermiddagslur
16.50 Vakna
18.00 Kvällsmat
18.30 Kvällsrutin med avslutande välling
19.00 Godnatt

Följande problem har jag:
1. Sonen vägrar sova längre än max en 1 h i sträck på dagen, (han har aldrig sovit längre än 1 h-pass även innan kuren). Jag har försökt varje dag i sex dagar nu, men det går inte att få honom att somna om. Problemet är att jag inte får "plats" med 3 st 45 min lurar som han då skulle behöva, sista luren kommer för sent inför kvällen. Hur gör jag för att han ska få sina 14,5 h totalt?

2. Det är jättesvårt att hålla sovtiderna på dagen, de förskjuts mer och mer för varje gång han ska läggas. Det tar ca 20-30 min innan han somnar och jag tvingas parera och lägga honom tidigare än utsatt tid för att kunna hålla schemat. Marginalkvarten räcker liksom inte till.

3. Jag blir lite osäker på hur jag ska använda ramsan. Idag gör jag så att jag efter skrattet, lägger jag honom tillrätta, håller med solfjädern i 10 sek och efter avslutande tryck säger jag ramsanx4 och går ut samtidigt. Kör ramsanx2 utanför rummet som bekräftelse. På kvällen inga problem, sonen somnar direkt och sover jättebra. På dagen börjar han direkt att stöka runt, reser sig i spjälsängen, tappar greppet, faller, slår ev i huvudet, blir ledsen, jag får gå in och lägga tillrätta och t om buffa i sådana lägen, han stökar runt, bökar, vänder sig och håller på. Jag håller mig utanför rummet så mycket som möjligt och ramsar när jag tycker han blir för högljudd. Dock känns det som han inte svarar så bra på min ramsa, det känns nästan lite tjatigt ibland. Hur ska jag göra för att ramsan ska "ta" bättre?

4. Om han vaknar tidigare en utsatt tid på dagen, vad gör jag? Det går inte att få honom att somna om, eller jo, det gör det - men det tar 45 min. Har han då redan sovit i säg 25 min blir det ju helknas med schemat. Vad gör jag?

5. Om han vaknar t ex 06.00 på morgonen och ignorerar mitt ramsande, ska jag ignorera honom? Jag läste någonstans i boken att man inte ska gå in om det inte är absolut nödvändigt, och det tycker jag inte att det är. Han skriker förvisso, men absolut inte något tokskrik utan mest ett uppmärksamhetsskrik. Med att ignorera menar jag att jag inte riktigt vet vad jag ska göra, ramsan tar inte och han är pigg som en lärka.

Jag kanske ska säga att anledningen till att jag startade kuren var att få bukt med nattätandet (1-2 ggr/natt) och det har vi lyckats med jättebra. Tänkte inte riktigt på att det skulle röra till sig så här på dagarna...
Det finns bara en väg och det är framåt
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och välkommen till forumet!

Grattis till nattsömnen, och dagssömnen ska du oxå få ordning på ska du se.
Jag ska se om jag kan besvara dina frågor.

1. Jag tycker att det är lite att utmana ödet att schemalägga för få timmar. Trötta bebisar är inga glada bebisar. Och eftersom det är svårare att ändra dygnets timmar än att ändra schema, så hade jag satsat på det senare alternativet. :wink: Han kan sova mer än en timme på dagen, han måste bara förstå det först. Om jag var du hade jag satsat på en 1,5 tim lur mitt på dagen. Det kan ta lite tid sånt här, att förstå att man visst kan sova vidare ett tag till. 6 dagar är ju inte så länge, ens i en 8 månaders liv tänker jag.

2. Det är väldigt viktigt att hålla tiderna när man kurar, så barnet får en chans att lära sig dom. Tar det honom 30 min att somna på en 45 min lur, så väcker du honom efter 20 min. Sömnskarvarna du vet? 5 min, 20 min, 45 min.

3. Ramsan kräver alltid avlyssning. Man kan ju låta och greja omkring utan att behöva någon hjälp. Det är först när han är uppriktigt ledsen och ber dig om hjälp som ramsan hjälper. Om han ramlar och slår i huvudet så kanske du kan madrassera sängen, eller alltså sätta upp något mjukt skydd. För det låter ju inte så kul att slå sig. Så bästa tipset för att få ramsan att ta är att lyssna ordentligt innan man ramsar. Vad vill han säga? Vad vill DU svara på det han säger? Skriker han argt rakt ut, går han upp och ner, sur kanske eller gnällig? Eller är han rent ledsen och frågvis och vill veta vad som gäller här på planeten jorden. Sen ramsa med magstöd och självklarhet i rösten. Högt ska det vara. Vad gör du mer när han ska somna men inte gör det, husljud eller musik kanske?

4. Störtar in vid ett tyst tillfälle och agerar som om han är jätteglad istället för tvärtom. Det viktiga är att det inte ligger någon tröst och räddningen i "väckningen".

5. Använd sökfunktionen på forumet och sök på tidiga morgonar. Det finns massor med tips och handlingsplaner där.

Allt går ju inte alltid på räls, men konsekventa föräldrar ger konsekvent bebis på sikt. Själv tog det min dotter ivf 2 veckor minst att förstå att det var skönt att sova längre än 45 min på långluren. Och bra mycket längre att förstå att det är skönt att somna tyst och fint. Men efter att hon hade förstått det, så har det sällan ifrågasatts. Man har igen allt arbete i det långa loppet.
Lycka till
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och välkommen till forumet!

Grattis till nattsömnen, och dagssömnen ska du oxå få ordning på ska du se.
Jag ska se om jag kan besvara dina frågor.

1. Jag tycker att det är lite att utmana ödet att schemalägga för få timmar. Trötta bebisar är inga glada bebisar. Och eftersom det är svårare att ändra dygnets timmar än att ändra schema, så hade jag satsat på det senare alternativet. :wink: Han kan sova mer än en timme på dagen, han måste bara förstå det först. Om jag var du hade jag satsat på en 1,5 tim lur mitt på dagen. Det kan ta lite tid sånt här, att förstå att man visst kan sova vidare ett tag till. 6 dagar är ju inte så länge, ens i en 8 månaders liv tänker jag.

2. Det är väldigt viktigt att hålla tiderna när man kurar, så barnet får en chans att lära sig dom. Tar det honom 30 min att somna på en 45 min lur, så väcker du honom efter 20 min. Sömnskarvarna du vet? 5 min, 20 min, 45 min.

3. Ramsan kräver alltid avlyssning. Man kan ju låta och greja omkring utan att behöva någon hjälp. Det är först när han är uppriktigt ledsen och ber dig om hjälp som ramsan hjälper. Om han ramlar och slår i huvudet så kanske du kan madrassera sängen, eller alltså sätta upp något mjukt skydd. För det låter ju inte så kul att slå sig. Så bästa tipset för att få ramsan att ta är att lyssna ordentligt innan man ramsar. Vad vill han säga? Vad vill DU svara på det han säger? Skriker han argt rakt ut, går han upp och ner, sur kanske eller gnällig? Eller är han rent ledsen och frågvis och vill veta vad som gäller här på planeten jorden. Sen ramsa med magstöd och självklarhet i rösten. Högt ska det vara. Vad gör du mer när han ska somna men inte gör det, husljud eller musik kanske?

4. Störtar in vid ett tyst tillfälle och agerar som om han är jätteglad istället för tvärtom. Det viktiga är att det inte ligger någon tröst och räddningen i "väckningen".

5. Använd sökfunktionen på forumet och sök på tidiga morgonar. Det finns massor med tips och handlingsplaner där.

Allt går ju inte alltid på räls, men konsekventa föräldrar ger konsekvent bebis på sikt. Själv tog det min dotter ivf 2 veckor minst att förstå att det var skönt att sova längre än 45 min på långluren. Och bra mycket längre att förstå att det är skönt att somna tyst och fint. Men efter att hon hade förstått det, så har det sällan ifrågasatts. Man har igen allt arbete i det långa loppet.
Lycka till
Världens Bästa Barn
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej tantan

Grattis till de lyckade nätterna. :thumbsup: :D

Du har fått så fina svar av Cissii men jag vill bara tillägga följande:

1. Rent krasst är det nog så att din son inte vägrar att sova längre än en timme på dagen. Små barn vägrar ingenting - de gör som man lär dem! :wink: Han har bara aldrig lärt sig hur man sover över skarven.
Det är tidigt att göra schemaändringar nu, mitt i kuren och allt. Men skulle problemen kvarstå nån vecka efter uppföljningsveckan så skulle jag ge mig på att ändra. En 8-månaders kan gott ha två lurar på dagen varav den ena absolut ska vara minst 1,5 timme tycker jag. Men nu gäller det att ha schemat klistrat på näsan och hålla tiderna minutiöst. Bolla inte med marginakvartar hit och dit nu när han ska till att lära sig klockan. Det försvårar för honom. Det kan ta sin modiga tid att få allt att sitta som berget. Ha tålamod åtminstone uppföljningsveckan ut, någon lur brukar faktiskt strula längre än så.
Sonen vägrar sova längre än max en 1 h i sträck på dagen, (han har aldrig sovit längre än 1 h-pass även innan kuren). Jag har försökt varje dag i sex dagar nu, men det går inte att få honom att somna om.
Hur är det nu? Gäller 3*45-minutersschemat eller försöker du få honom att sova 1,5 h? Mitt råd är att spika ett schema och hålla dig till det. Se ovan.

2. Håller med cissi. Kortlurarna (=5, 20 och 45 min) använder man inte marginalkvartar på för att förlänga. Tar det tid att somna tar man upp efter det sömnrytmpass som får plats inom marginalkvarten. Hajjar du? (svårt att förklara det där :roll: )

3.Precis som Cissii säger. Lyssna av! Är han arg hjälper inga ramsor i världen. Ilska behöver man få ur sig och ska inte "tystas ner". Är man ledsen däremot ska man få sig en betryggande ramsa.
Dock känns det som han inte svarar så bra på min ramsa, det känns nästan lite tjatigt ibland. Hur ska jag göra för att ramsan ska "ta" bättre?
Man kan fastna i ramsandet också. Backa, backa och låt sonen göra framsteg. När du känner att nä, nu MÅSTE jag gå in - DÅ ramsar du!

4. Ha tålamod! SNH-kuren är ingen quick-fix utan kräver sin kvinna/man och framförallt tid.

Du jobbar på jättebra. :D
Men du måste ha lite tålamod! :wink:

Fortsatt lycka till och hör av dig om du har mer frågor!

/Åsa
tan tan

Inlägg av tan tan »

Hej och tack för svaren!
Då gör jag så här att jag spikar ett schema med 1,5 lur på dagen, det är ju absolut bäst tycker jag. Och om han vaknar efter 1 h och är glad tar jag upp honom och låtsas som ingenting?

1 h är ju inget sömnrytmpass men kan jag ju inte göra så mycket åt när han vaknar av sig själv. Det jag är lite fundersam på är om han kommer att sova längre av sig självt med tiden eller om det är något jag måste göra mer aktivt för att få honom att förstå...?

Läste någonstans om att någon körde med väckarklocka, det kanske skulle kunna vara något.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen.

NÄR har du tänkt lägga långluren? Hur kommer schemat att se ut? 2 eller 3 lurar?

Jag skulle INTE ta upp honom efter en timme om han vaknade utan jobba på ett omsomnade mha ramsan. Han ska tidigast tas upp inom marginalkvart - alltså efter 1h och 15 minuter och då när han är någorlunda lugn. Alltså inte "räddas" skrikandes ur sängen. MEn helst hålla tiderna minutiöst under kuren och uppföljningsveckan. Annars fattar han aldrig vinken att det ska sovas i 1,5. Omsomnandet kan ta sina modiga dagar men sätter sig snart och däri ligger nyckeln.

/Åsa
tan tan

Inlägg av tan tan »

Öh ja, jag var nog lite snabb där.
Tänkte revidera schemat enligt följande:

07.00 Godmorgon
07.30 Välling
09.30 Förmiddagslur
10.15 Vakna
11.00 Lunch
12.45 Eftermiddagslur
14.15 Vakna

14.30 Middag
16.30 Eftermiddagslur
16.50 Vakna
18.00 Kvällsmat
18.30 Kvällsrutin med avslutande välling
19.00 Godnatt

D v s förlänga den andra 45-minutaren till 1,5 h.
Hm, ja det är alltså här - när jag ska försöka få honom att somna om som jag känner att ramsan inte tar. Men det är kanske så att jag har ramsat för tidigt? Ska jag göra så att när han vaknar och börjar prassla runt (och till slut ställa sig upp) 1. ger en pangramsa direkt 2. Avvaktar sedan till att han börjar blir ledsen (efter typ 20 min) och ramsar då?
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej och grattis till nätterna :D

Du har fått så fina svar men jag lägger mig gärna i :D och berättar om mina erfarenheter eftersom jag själv har varit i samma sits och hade en lång "kamp" med att få tösen att somna om :roll: .
Felet jag gjorde var att jag "hjälpte" tösen på tok för mycket att somna om och det hela blev en stor överkoncentration :oops: .
Du ska snarare ha en stor dos av underkoncentration :!:

Mitt tips:
När han vaknar inom ej utsatt tid, så skulle jag ge honom en upplysningsramsa med en gång om att det fortfarande är sovtid (för honom), som i förbifarten.
:arrow: Gå sen till ditt direkt utan att hänga vid dörren 8) .
Gör husljud vad som helst men lägg ingen koncentration på honom :!:

:D Du kan inte tvinga honom att sova, bara ge honom förutsättningarna :wink: . Ett gott mantra att ha i huvudet när han vaknar :wink: .
Somna om måste han klara själv, det är inget du kan göra åt honom :!:
Är han bara nöjd och glad så ska du inte åtgärda något. Bara låta honom vara, men det ska fortfarande vara tråkigt att ligga där så han förstår att det nog är lika bra att somna om istället :? .

Blir han ledsen och frågar måste du givetvis ge en ramsa till :!:

Nu har du kurat i några dagar men snart ska du inte ens behöva ge honom upplysningsramsan om han vaknar - du backar... ger honom en chans att klara det själv 8) .

När du säger att ramsan inte tar - skriker han upp sig så fort du ramsar och tystnar inte med den :?:
Precis som Cissii säger. Lyssna av! Är han arg hjälper inga ramsor i världen. Ilska behöver man få ur sig och ska inte "tystas ner". Är man ledsen däremot ska man få sig en betryggande ramsa.
:arrow: Här kan du inte göra något åt det alls (i rams-väg) - arg får man vara och det är något dom måste klara själva :!:
Det är då du är där i din närvaro med att göra husljud eller spela musik och i praktiken berättar för honom att du har full koll på läget (vaktar) och att han tryggt kan somna om igen :D .

Ha nu tålamod och ordentlig koll på tiderna under uppföljningsveckan så att han får chans att lära sig klockan.
Detta kan ta tid och det måste det få ta :heart: .

Lycka till :!:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
tan tan

Inlägg av tan tan »

Hej igen!

Vi har kämpat på den senaste tiden, men jag får det inte att fungera.
Vi har följt schemat väldigt noga och nattsömnen är fortfarande bra (men inte perfekt...)

1. Han ställde ju sig upp som bekant, så fort jag lämnade rummet. Det gör han fortfarande, men har lärt sig att vara tyst - d v s han står och "hänger" vid staket och gör så lääänge. Efter en stund blir han ledsen, jag går in och lägger honom snabbt och utan krusiduller, ramsar mig ut ur rummet. Han reser sig direkt upp igen och hänger på staketet (tyst eller nästan jollrande) tills han inte orkar längre (kan dröja 10 min) och jag får lägga honom igen. Detta kan pågå ett tjugotal gånger (mot slutet blir han arg direkt istället för tyst) innan han till slut somnar utmattad... Detta sker främst vid daglurarna men har även börjat till kvällen. En läggning kan på så vis nuförtiden dra ut till 30-40 min om det inte vill sig (och sömntiden minskas drastiskt, även med marginalkvartar, om jag ska hålla schemat)
2. Han vaknar ca 5 ggr per natt och skriker. Ibland somnar han om själv, ibland går det att ramsa om han inte somnar om själv, om inte det fungerar får jag gå upp och lägga honom till rätta och ramsa mig ut ur rummet. Processen på natten brukar i vilket fall vara väldigt kort, max 1 min, men det känns knepigt att behöva hålla på flera gånger per natt efter så lång tid...?

Något måste jag göra fel, det känns som om situationen faktiskt blir sämre och sämre...
cissii

Inlägg av cissii »

Hej!

Tråkigt att det känns som det går sämre.
Jag tycker du ska läsa NINAs svar ovan igen. Det innehåller mycket bra saker.
Det är ju så att om du går in och lägger ner sonen varje gång, så tror ha att det är så det ska vara. Samma om du ramsar myckte på natten. Han tror att det ska vara så. Han vet ju inget annat.

Kan man ställa sig i sängen, så kan man ju sätta sig och från det lägga sig. Det är dags att backa för dig.

Lycka till och återkom gärna med frågor. Är lite kortfattat för jag har ont om tid här.
Världens Bästa Barn
tan tan

Inlägg av tan tan »

Bra, tack - då ska jag backa tillbaka och inte lägga honom.
Värt att notera är att jag har svårt att skilja på argt och ledset skrik, jag är rädd för att jag missa när det går över i ledset skrik. Ibland känns det som om jag låtit det pågå alldeles för länge, han har hick-/snyftgråtit en lång stund efter att jag varit inne och lagt honom och mitt hjärta knyter sig fullständigt... (men jag är noga med att inget visa utan jag ramsar och går ut ändå).
Men men, jag ska kämpa på och verkligen försöka höra nyanserna!
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej :!:

Självklart ska vi få ordning på detta :D :!:
Han reser sig direkt upp igen och hänger på staketet (tyst eller nästan jollrande) tills han inte orkar längre (kan dröja 10 min) och jag får lägga honom igen. Detta kan pågå ett tjugotal gånger (mot slutet blir han arg direkt istället för tyst) innan han till slut somnar utmattad...
:arrow: Du måste omgående sluta att trafikera rummet så ofta :D .
Tro mig, han kan inte sova av den enkla anledningen att du STÖR honom :wink: .
Han ger dig det enkla svaret själv - han blir arg :evil: . Som om han sa: Låt mig vara ifred, sluta häng här, och framför allt, lita på att jag kan somna själv :( .

:arrow: Du gör honom bara förvirrad av att trafikera rummet just nu, du drar in vargarna och gör honom orolig :shock: .

Jag vet, jag gjorde precis likadant - fastnade i solfjädern :roll: .
För att komma ur träsket så fick jag tvinga mig själv att inte gå in i rummet och eftersom tösen bara blev arg av att jag ramsade (en upplysning jag fick: De barn som ratar ramsan är till 99% arga, och arga får dom vara. Det är något dom måste klara och ska då inte tystas med en ramsa) så fick jag ta till husljud och musik. När tösen sen var mindre arg kunde jag ramsa i förbifarten som upplysning och sen direkt gå till mitt igen.
När vi skulle somna var sen upp till henne att välja - inget jag kunde göra åt henne... :roll: . Och det kunde ta upp till en timme, men sen tog det bara 2-3 dagar så var det träsket över :D .

:arrow: Ju mer du hänger därinne desto längre tid tar processen - avsevärt :( . Så bryt det nu :!:

:arrow: Än en gång: Vad han gör på sin sovtid är inte din ensak.
Så länge han inte är väldigt ledsen så ska du inte göra ett skit... om du förstår :wink: .
Nu går du bara in om det verkligen är kris - och det låter ju som att det inte är det...

Jag hade också svårt för att höra skillnaden på ett ledset eller ett argt skrik, men har lärt mig det nu. Det visade sig att hon nästan alltid var arg och väldigt, väldigt sällan ledsen och eftersom hon inte tog ramsan så höll jag mig till att hon då var arg och då kändes det mycket bättre i hjärtat :heart: .

:arrow: Bjud honom på att lägga tillrätta EN gång, inte fler, för precis som Cissii säger så tror han att det ska vara så och tror inte heller att han kan somna om inte mamma kommer in och hjälper mig. Detsamma gäller även ramsan. Våga vänta och backa även här :!:
Han kan visst somna själv - ha förtroendet att han kan det, lita på att han kan det 8) (även om det skulle ske ståendes, eller sittandes :o . Först då lägger du honom till rätta efter att ha väntat i 10 min).

:arrow: Gå till ditt och låt han sköta sitt :D . Häng inte utanför hans dörr :wink: . Du har ju en massa annat att göra och de andra 17 ungarna vill ha mat och de 20 korna måste mjölkas :wink: .

:arrow: Attityden verkar det absolut inte vara något fel på 8) . Fortsätt så =D> .
Du kommer visst att klara detta :heart: . När det är som värst är det som närmast...

Hör av dig igen om du har fler frågor så hjälps vi åt :thumbsup: .
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
tan tan

Inlägg av tan tan »

Tack, bra att ha någon att bolla med så man får lite styrka.
Nu kör vi på med nytt förtroende. Nu ska jag gå ifrån datorn och göra lite husljud... :)
tan tan

Inlägg av tan tan »

Förmiddagsluren idag gick lite sisådär med dragning mot helkass. Efter 2 h (!) stående hade jag inget val utan fick gå in och lägga honom ner. Varför? Jo, han somnade ståendes med huvudet hängandes utanför upprepade gånger - vilket först gjorde att han vaknade till efter ca 20 sek och senare såg jag att det blev rent hälsovådligt när han tog ner armarna. Dock var han så trött när jag gick in att jag tror att han knappt registrerade det.. ojoj, där fick jag mig en törn som hette duga. En känslomässig pärs.
Men, det goda var att vi kom förbi det arga stadiet och jag lyckades få ramsan att fungera väldigt bra tyckte jag. Han lyssnade och tystnade. Visserligen stod han fortfarande men ramsan fungerade.

Tyvärr visade det sig vara så att han helt enkelt inte kan sätta sig ner igen, det måste vara någon mental spärr (troligen att han har ramlat två gånger förut innan jag hängde upp vadderingen) som gör att han vägrar släppa taget om räcket. Men, något som slog mig nu är att vi inte har sängen på absolut bottenläge, jag tror det är en decimeter kvar. Det kan ju göra den skillnaden att han inte kan få huvudet utanför kanten. Ska ändra det ikväll inför natten.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej tan tan!

Jag skall inte ge mig på några tips och råd om hur man gör när barnet somnar stående - :shock: - för det vet jag inget om.

Däremot vet jag ALLT om överkoncentration :wink: och hur man försvårar för sitt barn att sova. Jag gjorde det i fyra månader!!! Fick hjälp av Anna herself till slut, men kom hem och svajade ändå. Tills jag såg till att ha fullt upp själv. Vi skriver om alla kor och andra bebisar som skall tas om hand, men det ÄR så. För mig blev den stora nyckeln när jag hittade vad jag absolut var TVUNGEN att göra när han sov. Jag redigerade alla filmer vi hade tagit på honom och planerade dvd-filmer till farmor och mormor i julklapp och tiden rann iväg. Så varje dag, så fort sonen var lagd, då slängde jag min ner vid datorn och jobbade. Jag hade hörlurar och radio på och jobbade som en bäver. När sonen vaknade - oj, vad han vaknade! - då ramsade jag för allt vad tygeln höll och den ramsan sade en sak: "Hörru! Jag har inte tid! Du skall sova nu!" Det var vad min son hörde. Och somnade med tiden om igen, hur trygg som helst. Nu sitter luren som berget och det är inte mycket som kan rubba den! :D

För mig var jag tvungen att ha tid för MIG! Tvätt, disk och städning fick vara. Det gjorde jag med sonen när han var vaken. Jag behövde min heliga tid, som krävde full koncentration och som var lite viktigt. Där låg nyckeln, tro det eller ej :!:

Fortsatt lycka till! Du kommer att fixa det här. Men akta dig för överkoncentrationen, för det är det svåraste träsket att ta sig ur. Jobba på DIG och DIN tid. Din son klarar sig. Han kommer att sova. Hoppas bara för er skull att det inte behöver ta fyra månader!!! :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"