Hjälp med schema till 6-månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sarah B

Hjälp med schema till 6-månaders

Inlägg av Sarah B »

Hej!

Vi tänkte börja kura vår son på onsdag nästa vecka och behöver hjälp med schema - både mat och sovtider. Ludwig blir 6 månader på måndag och borde väl behöva 15 timmars sömn per dygn?!
Det vi måste planera för är dock att han måste vara vaken mellan 14-16.30 (tiden inklusive restid dit och hem) för då har vi babysim på helgerna och det blir väl dumt att ändra i schemat på helgerna?

Vi tänkte oss 11 timmar natt 19.30 till 06.30 för vi tror att han kanske har svårt att sova till 07.30 (fast nu 3 dagar i sträck har han vaknat 8-8.20, så det kanske inte är omöjligt?). Måste pappan vara hemma för glad godmorgon även efter de fyra inledande dygnen? Om inte så kan vi tänka oss 12 tim natt 19.30 till 07.30. Han brukar ha svårt att sova länge på förmiddagen/morgonen, så hittills har han fått sova 1 1/2 timmespass med start 11-13-tiden.

Vi har pratat med BVC om hans mage då vi trott att han reagerat på komjölksbaserad ersättning NAN 2 och Babyplus 2 samt pulvergröt som ju innehåller ganska mycket mjölk. Vi testade sedan att helt vara utan ersättning och gröt, men det blev ingen skillnad, så nu provar vi det igen med bra resultat hittills.
Vi har då fått förslag på att han utöver amningen får puré+ desert och vatten till lunch, gröt och vatten på eftermiddagen och ammas, samt tillägg på kvällen.
Nu verkar han dock väldigt hungrig, så BVC tyckte vi kunde utöka portionerna istället för måltidsordningen, men igår kväll och tidig natt gav vi honom mycket ersättning 3 tillfällen och då sov han mycket bättre natten till idag.

Lite rörigt skrivet - men jag funderar helt enkelt på om han får för lite mat (jag ammar fortfarande ganska ofta ca varannan timme eftersom han tröttnar så fort på att äta - måste bli bättre på att truga i en halvtimme).

Hur mycket mat tror ni att han ska ha över dagen räknat när han nu blir 6 månader? Jag ska nämna oxå att han fått prova EnaGo välling från 6 mån som är mjölkfri några ggr sedan han var 4 1/2 mån den gillar han, men han har fått ont i magen av den en gång när han fick 1 1/2 dl, var det kanske för mycket?

Har ni något tips på bra andningslarm?

Tacksam för svar!
Sarah B
:heart: Ludwig 080308 (v41 +4) - kurad sept 2008
:heart: :heart: Matilda och August 100320 (v40 +0) - SM från start
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Hej igen!

Jag fick lite schema-inspiration här på forumet och tänkte att om vi inför 12-timmars natt så kunde det se ut såhär;

7.30 vakna
7.30 äta
9.30-10.15 sova
11.00 äta
12.30-14.00 sova
14.00 äta
16.30-17.15 sova
17.15 äta
19.00 nattslurk
19.30 sova natt

Jag vill gärna ha sunpunkter! Och det blir svårare att få till ett bra schema med 11 timmars natt tycker jag. Hur skulle det kunna se ut då?

Beträffande maten så kanske puré vid 11 och gröt vid 17.15, men övriga måltider tänkte jag amma och ge tillägg, fast jag är som sagt osäker på att han klarar sig på det... Välling kanske... när i så fall? Rädd att det sväller i magen om jag ger det som nattslurk pga att han fick ont i magen av det en gång tidigare. Tacksam för synpunkter!

Sarah
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej och välkommen! :D

Jag är ingen expert på scheman eller mjölkproblem men svarar så gott jag kan. :wink:

Jag tycker att ert schema ser bra ut. Om ni vill ha 11 tim natt eller 11,5, så plussar du på sömn på dagslurarna, men kom ihåg att hålla er till sömnpasstider. Det finns en länk på klistrade favoriter där det står om schemainspiration.

Jag tror inte pappan behöver vara med att göra glad morgon så långt på kuren om han inte kan vara hemma.

Jag gav matpuré och gröt vid nästan varje mål vid 6 mån då jag började sluta amma. På morgonen amning som jag sedan bytte till gröt (frukost). På lunchen puré och så mycket amning hon ville efter. Mellis gröt. Middag puré och så mycket amning hon ville. Kvällen amning som sedan byttes till gröt (nu youghurt, hon gillade inte vällingen).

Hoppas du fick svar på några av dina frågor...

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Tack så mycket för bra svar :D är så himla glad att forumet finns. Jag läser och läser i boken och på forumet, men nya frågor dyker upp hela tiden och då är det så skönt att detta forum finns. Jag antar också att det kommer ännu mera frågor nästa vecka när vi kör igång att kura...

Jag undrar om det är svårt att införa 12 timmar natt på en 6-månaders direkt? Är det bättre att starta med 11 eller 11,5 och sedan förändra? Jag tänker ifall han behöver mera sömn på dagtid?

Jag tycker oxå att det är så svårt att få i honom mycket bröstmjölk och tillägg per gång - därför vill han ju ha oftare istället... Han är så nyfiken på allt hela tiden så det är så svårt att få honom att ligga still o äta. Men det kanske rättar till sig när jag blir bättre på att truga en halvtimme :oops:
Om jag inte lyckas få i honom så mycket och att han vill ha mera efter en timme igen - ska han få vänta tills det är dags för nästa mål då? Kan man i så fall erbjuda vatten i flaska däremellan?

Sarah
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Sara

Grattis till beslutet att kura.

Angående mat och 6-månaders...
Har själv en parvel i samma ålder som saknar botten. Och många vittnar om det just vid halvårsgränsen.
Har han fått ont i magen EN gång av välling så tycker jag inte att du ska oroa dig- det kan ha berott på vad som helst.

Mitt råd. Mata på och mata på mycket. Låter du det gå 3-4 timmar mellan målen så hinner han bli ordentligt hungrig och kommer då att äta sig mätt. Det tar kanske nån dag innan han fattar det men sen släpper det. Hitills har du som du skriver - givit honom mat varannan timme och då är klart att det inte går i lika mycket. Han hinner inte bli riktigt hungrig och äter sig därför inte proppmätt och så vill han ha mer snart igen. En ond spiral bleir det av hela baletten. Och ingen vidare matglädje heller.

Så här se vår måltidsordning ut:
06.30 ersättning 300-350 ml. När vi äter frukost nån halvtimme senare fyller jag på med fruktpuré. Finns såna bra med youghurt som känns lite frukost-igt
10 gröt 1,5-2 port. och katrinplpmmon alt banan beroende på magens trim (när de börjar sova bättre brukar magen bli lite hård)
13.30 ersättning 300 ml följt av en liten burk grönsakspuré
17 en stor burk mat och en halv stor burk frukt
18.30 nattslurk - ersättning ca 150 ml.

Ikväll ska jag introducera välling som nattslurk och så småningom även ge till frukost.

Inför 12 timmar på ett bräde - annras måste du ändra igen sen. Från 4 månaders ålder kan man sova 12 timmars natt under förrutsättning att man äter som folk på dagarna (vilket man oftast inte gör innan kuren då man snuttäter hela nätterna och därmed inte är så hungrig dagtid). Första morgonen kommer du bli förvånad över att lillsorken inte äter mer till frukost då han inte käkat på hela natten! Men aptiten kommer på andra eller tredje dagen och då äts det minsann. :D Då kommer också rosorna på kinderna och man kan börja skåda förvandlingen.

Näe, att ligga still och äta är nog inte halvåringarnas grej. Självklart beror det en del på hur hungrig man är, för är man hungrig så äter man. Men så är ju omvärlden också väldigt spännande och därför tycker jag absolut att du ska börja ge mer rejäl mat. Dels kräver de det men också då de vid de tillfällen sitter upprätta och kan se sig omkring.

Så rejält med tid mellan måltiderna odlar aptiten.

Jag har använt Nanny´2 i andningslarms-väg och är helnöjd. De finns att köpa eller hyra på andningslarm.se

Lycka till!

/Åsa
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Tack för bra svar!

Ja, då ska jag släppa det med att vi trodde han fick ont i magen av vällingen. Vi provar idag och igår några gånger med vanlig mild välling och varken Nestles eller Sempers gillar han - däremot den mjölkfria så vi testar vidare med dem alla tror jag.

Idag försöker vi hålla schemat som vi satt upp med både mat och sömn och jag märker att han är hungrig trots att det är 1 1/2-2 timmar kvar till nästa mål. Han äter ju för lite varje gång - men det känns skönt att det kommer att rätta till sig. Jag ska verkligen föröka vända detta till en bra spiral istället. Det blir också skönt att han blir 6 månader så man kan ge lite roligare mat - inte bara grönsakspuré hela tiden.

OK - då inför vi 12 timmar direkt, det verkar klokt som du säger att det bara blir strul att ändra sen. Och så är det ju skönt att han får 12 timmar sömn i sträck sen oxå.... även om jag har svårt att tro att det är sant. Jag blir så inspirerad och övertygad när jag läser alla historier om föräldrar och barn som lyckats - men trots det så vågar jag inte riktigt hoppas, även om jag fattar att det är otroligt viktigt med attityden. Är såå taggad inför detta :D

Vi har beställt andningslarm nu, men det blev Baby Sense 2 - hoppas den oxå är bra!

Vi kommer att resa bort och bo en natt på hotell med sonen knappt 4 veckor efter kurens första dag och tänkte att han då får sova i sin vagn på natten och även dagslurarna (förutom de dagslurar som infaller när vi åker bil dit och hem). Kommer det att funka? Ska vi åka bil när han ska sova en av dagslurarna de båda dagarna? Kommer det att funka att han sover i vagnen på natten och att vi reser bort överhuvudtaget - eller är det för tidigt - kommer vi att sabba allt som vi förhoppningsvis uppnått då?

Sarah
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Sarah

Det viktigaste är att ni kan genomföra kuren och uppföljningsveckan i lugn och ro hemma. Ha inte för stora ambitioner för dagarna den närmsta tiden. Låt dagarna lunka på någorlunda lika. Det mesta sätter sig under uppföljningsveckan, nån daglur och vargtimmen KAN strula lite längre, men fortsätter ni genomföra i den berömda attityden av självklarhet ordnar sig allt. Detsamma gäller resan - genomför i en attityd av självklarhet, som om det ni gör är det mest naturliga och självklara i världen så tror barnet det också. När kuren sitter kan vem som helst lägga och vartsomhelst. Ramsan är magisk. Är inte ni oroliga så är inte sonen det heller. Känner ni att vagnen är för liten kan ni alltid införskaffa en resesäng, vilken ni förhoppningsvis kommer att han mer nytta av framöver. Många lägger sina barn i resesängar utomhus på dagtid, när vagnarna blivit för små och för att de ska få sova så gott i friska luften.

Babysense blir också kanon! Det och Nanny-larmen är nog de vanligaste skulle jag gissa.

Och 12-timmarsnatten. Den väntar runt hörnet....... :D
Och jaa, attityden är otroligt viktig. Viktigast skulle jag säga. Näst efter det kommer tålamodet följt av att lära sig backa så att barnet kan göra framsteg. Besitter du dessa egenskaper kommer ni garanterat att lyckas.
För visst kommer ni att lyckas!?! :wink:

/Åsa
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Tack för snabbt svar! Jag är så glad att ni eldsjälar finns och besvarar frågor som dyker upp hela tiden :D

Kan vi börja med resesäng efter att kuren är genomförd också? Det lät skönt att sova i ute och bra att ha introducerat ifall man ska sova borta när han inte längre kan sova i vagnen, men vi har ännu inte köpt någon och dessutom tänkte vi lägga honom på rygg på dagslurarna och ge all sömn på dagtid i vagnen. Detta för att inte behöva flytta larm o sen känns det som att han behöver mera plats om han ligger på mage än rygg. Nu verkar han gilla när det blir trångt och bökigt och drar bara upp benen lite, men ska han ligga på mage i vagnen så tänker jag att han behöver mera yta framförallt åt sidorna.

Hur gör man med larmet - det är ju sladd mellan plattorna och själva larmet på vår modell. Har man då larmet inne hos sonen och så piper det ifall han slutar andas? Kan man alltså inte ha "avläsargrejen" med sig och kunna kolla på?

Sen undrar jag också hur pass mörkt det ska vara? Vi har persienner och även en mörkläggningsrullgardin, men den är ju inte exakt tät runt hela, så då kommer det ju in lite ljus i springorna som kanske stör mot morgonen (kanske då svårt att få honom sova till 7.30) , men på natten är det becksvart. Ska man täta - och är det iså fall någon som har nåt smart tips på hur?

Jag jobbar på attityden - han SKA sova ordentligt snart :D

Sarah
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vad bra ni jobbar! Ni kan börja med resesängen när ni vill, det är bara att införa med attityd så kommer det gå bra!

Larmet är inne hos honom och det piper högt om han skulle få andningsuppehåll, mitt larmar efter 12 sekunders uppehåll. Du kommer höra det, det lovar jag. OM larmet går är det bara att gå in och vända på bebisen. Vårat larm har gått några gånger och då har han vaknat till av sig själv så vi har aldrig behövt göra något. Jag vet inget larm man kan ha "avläsargrejen" med sig, men det kanske finns? Men för vår del har behovet inte funnits. Känner man sig orolig är det bara att sticka in huvudet och se på den lilla lampan som blinkar för varje andetag.

Vi har kolmörkt hela tiden och det har vi löst genom att tejpa fönsret med svart sopsäck. Inte så tjusigt, men väldigt bra.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Annat mörkläggningstips är alumoniumfolie som man tejpar upp i fönstret. Då blir det SVART!. Och så ser det i alla fall lite roligare ut än sopsäckar tycker jag :wink: , även om de också är helt gångbara.

/Åsa
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Åhh det var bra idéer - jag tätar på det sättet istället tror jag. Om man ska försöka få fast rullgardinen så blir det ju så meckigt när man ska vädra - och frisk luft vill man ju ha..

Nu fick sonen två tänder i fredags och är lite gnälligare än vanligt - dessutom sov han bra förra natten så jag misstänker förkylning, för så brukar han göra innan han blir sjuk och han sov oroligt natten till idag med nästäppa och tjafs :( stackar'n... hoppas att det går bra att kura ändå... Jag tänker såhär - ju fler gånger han vaknar under kur-nätterna destå större är väl chansen att ramsan går in snabbt :)

Jag undrar om vi ska lägga honom 5-10 minuter före den tid det är tänkt att han ska sova eftersom det ju tar ett tag att somna - eller ska man helt gå efter schemat?
När kan man ta till marginalkvarten?
Om det tar 25 minuter för Ludwig att somna på en 45-minuters-lur - ska han då bara få sova 20 minuter? Om det tar 30 minuter för honom att somna - hur tänker jag då?

Sen undrar jag också - vi har ju tänkt att han ska sova alla dagpass i vagnen - spelar det någon roll VAR vagnen är placerad? Jag tänker att om det ösregnar och är rått - kan han få sova inne då trots att lång-luren är tänkt att ges utomhus?

Nu börjar verkligen frågorna att snurra i huvudet - ikväll blir ju sista kvällen i hans liv som vi söver honom på det gamla sättet - känns pirrigt inför morgondagsens natt, men spännande :)

Sarah
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tänker såhär - ju fler gånger han vaknar under kur-nätterna destå större är väl chansen att ramsan går in snabbt
Helt rätt tänk, det kommer du långt på :thumbsup:
Jag undrar om vi ska lägga honom 5-10 minuter före den tid det är tänkt att han ska sova eftersom det ju tar ett tag att somna - eller ska man helt gå efter schemat?
lägg honom efter schemat tycker jag.
Om det tar 25 minuter för Ludwig att somna på en 45-minuters-lur - ska han då bara få sova 20 minuter? Om det tar 30 minuter för honom att somna - hur tänker jag då?
Japp du väcker honom i det naturliga skarvarna inom marginalkvartarna. Så om det tar 30 så gäller fortarande 20 men om det tar 45 så blir det bara en 5-minutar.
Sen undrar jag också - vi har ju tänkt att han ska sova alla dagpass i vagnen - spelar det någon roll VAR vagnen är placerad? Jag tänker att om det ösregnar och är rått - kan han få sova inne då trots att lång-luren är tänkt att ges utomhus?
Mina barn sover ute i ur och skur. Ända gången de sover inne är om det är ruskigt kalt ute och blåst. Så det har väl hänt typ två gånger. Ställ istället vagnen i lä och kanske under något som tar det värsta av regnet. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Tackar för svaren - det är verkligen super detta forum :heart:

Använder jag marginalkvart på alla lurar alltså?

Ok - vi låter honom nog sova ute de flesta lurarna, med då spelar det alltså ingen roll om han några gånger får sova inne om det av någon anledning skulle passa bättre - bara vi fortfarande har honom i vagnen?

Inatt gäller det :) :roll: :D

Sarah
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag klistrar in dina frågor här så finns all info samlad :D .
Sarah B skrev:Hej!

Jag startade en tråd "Hjälp med schema till 6-månaders" med fortsätter i denna?!?

Såhär ser hans schema ut;

7.30 vakna
7.30 mat
9.30-10.15 sova
11.00 mat
12.30-14 sova
14.00 mat
16.30-17.15 sova
17.15 mat
18.30-19.30 nattslurk, bad/tvätt och skratt till gonatt
19.30 sova natt

Jag har lite frågor efter att vi startade kuren natten till idag.

Vi undrar hur vi ska göra med dagslurarna som är 45 minuter.
Om han inte somnar direkt så får det ju bara plats en 20-minuterslur under de 45 minuterna och i boken verkar det som att man endast ska ta till marginalkvarten på längre lurar. Nu till frågan - ska vi då låta honom sova endast 20 minuter under de lurarna? Det känns så lite, han blir så trött. Kommer han någonsin att somna på 2 minuter då vi lägger honom för dagslurar? Alltså var går gränsen för när vi kan låta honom sova sin 45-minuters? Om han ska sova 9.30-10.15 och somnar 9.32 - ska vi låta honom sova till 10.15 då? Om han somnar 9.33 - hur gör vi då - var går liksom gränsen?

Ska jag inför denna natt buffa eller solfjädra (solfjädra funkar bättre på ludwig) lugn vid den glada läggningen - hur länge i så fall?

Sen ska jag endast gå in vid SUPER-KRIS eller? Buffar jag eller solfjädrar då?

Hur snabbt ska jag ingripa i natt? Är det ramsa DIREKT när jag hör att han verkar vakna till eller ska jag avvakta?

Är det denna natt som jag kan dra ihop ramsan med bekräftelsen? Kör jag då ramsan *4 och sedan bekräftar *3 direkt eller? Och ska jag i så fall göra så endast om jag märker att han är tyst och lyssnar på ramsan*4?

Jag vore såååå tacksam för ett snabbt svar då vi snart ska lägga honom :heart:

Tack så mycket för ett superbra forum, jag är förstummad av alla dessa fantastiska människor som hjälper till att få familjer få ett bra familjeliv med god sömn :heart: :D :heart:

Sarah
Ang. dagslurarna brukar jag tänka att man inte använder marginalkvartar på 20 eller 45-minuterslurar. Alltså förlänger jag inte luren om det tar för lång tid att somna. Om det tar över 15 min att somna inför 45-min luren så ger jag bara 20 min. Men om det tar 10 min så ger jag hela. Så gör jag i alla fall. Annars tycker jag det rubbar schemat för mycket.

Nu har du redan lagt honom, hur gick det?

Om han tystnar på ramsan redan nu så kan du förlänga de fyra verserna med två till bekräftelseramsor. Så du kan baka in den redan nu om det känns bra. Se bara till att den verkligen får sista ordet.

Ang. hur fort du ska ingripa skriver Anna att du först ska avvakta om han vaknar, och lyssna noga. När du är på vippen att gå in och buffa - då först ska du ramsa.

Lycka till i natt! Nu ska jag själv gå och :sleep: .
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Sarah B

Inlägg av Sarah B »

Tack så mycket Emma!!!

Det gick snabbt att lägga honom. Han somnade på 10 minuter. Sedan vaknade han efter ca 30 igen som han brukar och somnade om på 4 minuter efter gråt som tystnade själv, så bekräftade jag, tyst sedan lite mera gråt som sedan tystnade själv, därefter bekräftade jag igen.... åhh det här är sååå spännande och intressant. Det känns som att man lär känna sitt barn så bra :D Han har ännu inte vaknat någon till gång :shock: :shock: :shock:

Han tystnade vid läggningen på ramsan, så jag drog bekräftelsen*4 direkt (visste inte hur jag skulle göra) men efter att jag läst detta ska jag prova baka ihop med ramsan och sedan bekräft*2.

Jag undrar oxå - om han knorrar och bökar/gnäller lite för sig själv efter bekräft - ska jag bekräfta en gång till då?

Jätteskönt - nu vet vi tills imorgon hur vi ska agera på dagslurarna. Tack så mycket :heart:

Måste upp nu och byta av pappan som sitter o vaktar Ludwig, men tack igen!

Kram Sarah
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"