Hjälp till vän

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
NlNA

Hjälp till vän

Inlägg av NlNA »

Hej :!:
Har kurat min tös för dagslurarna och vi har kämpat hårt :wink: . Hon skarvar fortfarande för det mesta men det är en annan historia...

Efter alla misstag som jag har gjort på "resan" så kan jag kurandet både framlänges och baklänges tycker jag.
Nu har en vän till mig hört av sig och vill ha hjälp med SHN och jag ställer upp med både information, stöd och vägledning.
Enda kravet jag har är att hon ska läsa "teorin" tills ögonen blöder innan det blir dags för uppkörning :) .

Nu till saken:
Min vän är inget vidare förtjust i att ha ett schema för sin tös (8 månader) till dagen :!:
Hon är ingen person som är något vidare intresserad av att passa tider eller se på klockan, utan tar sömn och mat som det kommer.
Däremot vill hon gärna få tösen att sova 12 timmar natt :!:

Hur ska jag berätta för henne varför man bör ha ett schema även för dagen :?:
Hur viktigt är det och vad skulle ske om hon inte följde schemat slaviskt den första tiden :?:
Jag vet att det skulle skapa förvirring hos tösen men skulle det påverka natten om schemat inte följdes under dagen :?:

Har ingen erfarenhet själv eftersom min tös alltid sovit 11-12 timmar natt :D (klarade det själv utan kur) även om inte dagslurarna har fungerat bra :!:
:heart: Tacksam för frågor jag själv inte kan besvara :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Allt hänger ihop, så är det bara.

SHN-kuren handlar om att ta ledningen. Hur ska barnet kunna lita på att mamma och pappa har koll på nätterna om dom visar att dom inte har koll på dagarna?

Dessutom, dagssömn och nattsömn är direkt relaterade. Man måste helt enkelt sova lagom mycket på dagen för att natten ska bli bra. Både för lite och för mycket dagssömn stör natten direkt.

Så enkelt är det. Antingen gör man det eller gör man det inte.

Hoppas hon lyssnar :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"