Jättetrött på dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mysan

Jättetrött på dagen

Inlägg av Mysan »

Hejsan!

Vi är inne på femte dygnet med SHN kuren för vår lilla 6 månaders tjej. Hon har varit trasslig på nätterna och vaknat en himla massa gånger och velat ha tutte, hon har däremot alltid sovit bra på dagarna och på så sätt fått sitt sömnbehov tillfedsstället men inte så som jag velat ha det och jag har ju varit helt slut.

Så för några nätter sedan satte vi igång och första natten fick jag buffa och ramsa en hel del precis som jag hade räknat med men det funkade ändå. Andra natten la jag henne kl 20 och vid 23 tänkte jag att jag kanske kan ta och sova iallafall en liten stund innan hon sätter igång nu, vakande sedan vid 5,30! Herreguuud lever ungen var min första tanke, och det gjorde hon förstås! Sedan vaknade hon själv vid lite i 6 och jag ramsade och hon somnade om till ca 7,20 sedan gick det inte att få henne att somna om men hon fick ligga i sin säng och jag ramsade för fullt till kl 8.

Hon sover alltså helt otroligt bra under natten för som ovan har det fortsatt. Hon lägger sig kl 20 (det tar ett tag med ramsor men hon sommnar på från 5 - 20 minuter så jag jobbar verkligen på att få ner det till vad Anna säger att det kan ta) Det längsta hon har sovit är dock kl 7.35 och meningen är ju att hon ska sova till kl 8. Jag ramsar för fullt på morgonen men det finns inte en chans att hon somnar om, tror ni att det kommer så småningom? Grannarna är nog inte så glada : )

Jag är alltså väldigt väldigt nöjd med hur det gått och hur duktig min lilla unge är men nu till problemet.

Hon är helt slut på dagarna! Alltså helt dötrött och givetvis tröttare och gnälligare ju närmare sovstunden man kommer. Hon har t.om. fått svarta ringar under ögonen. Kommer detta försvinna eller tror ni att hon behöver mer sömn än vad hon får, ska jag justera nåt i schemat eller vad ska jag göra?

Scheman ser ut så här

Vakna 08
Äta 08
Sova 10 - 10.45
Äta 11.30
Sova 13 - 14.30
Äta 14.30
Sova 16.45 -17.30
Äta 17.30
Nattslurkt 19.30
Sova 20

Problemet är alltså morgonen, att det tar längre tid än vad det ska att somna (men då är jag verkligen petig när jag klagar på det :D för det tar 5 - 20 minuter) och framför allt att hon är så trött på dan.

Själv är jag däremot mycket piggare eftersom jag äntligen får sova på natten!!!! Min BVC sköterska trodde nästan inte på mig när jag sa hur snabbt det gått att få henne att sova (nästan) hela natten!

Tack Anna!!
Mysan

Inlägg av Mysan »

oj det blev visst två inlägg men änvänd detta.

Glömde säga att jag följer schemat mycket noga!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tycker schemat ser helt klockrent ut! När hon fyller 7 månaders ska 30 min bort och då kortar då förslagsvis sista luren till 20 min, men det är ju inte riktigt än.

Att hon är trött är inget ovanligt, och det kommer nog att gå över inom ett par dagar. Sömn föder sömn, och det innebär att hon vill ha mer sömn än hon behöver, men det korrigerar sig så håll ni bara schemat!

Jag tycker allt verkar gå bra för, och shn är ju en process som kan innebära tvåsteg fram och ett stag bak, men det är så det är och håller man bara blicket på målet, så är man snart där! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Mysan

Inlägg av Mysan »

OK, tack för peppningen.

Inatt sov hon 12 timmar för första gången! Hon är så duktig min lilla tjej :D Fast hon är fortfarande megatrött på dan men jag hoppas att det går över snart.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Vilken tjej du har, vilket jobb ni har gjort! Snaaart kommer hon att lämna zombie stadiet och blomma ut till sin fulla potential!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Mysan

Inlägg av Mysan »

Hej det är jag igen!

Nu har vi hållt på med kuren i snart tre veckor och tjejen har kommit ur zombistadiet för et tag sedan och är nu mycket piggare på dagen vilket känns himla skönt.

Hon sover oftast runt 11 timmar och hon sover bra på dagslurarna, så det funkar bra och jag är ju mycket piggare.

Har nu dock några frågor då jag skulle vilja förbättra vissa saker.

Hon somna inte så snabbt som det är "meningen" att hon ska på kvällen (dagslurarna går bra det kan vara den sena luren som är lite seg ibland)
Vi kör hela kittet med skrattet till gonatten och samma rutin varje kväll, gonatt bilarna och go natt lampan. Sedan lägger jag henne tillrätt i sängen och ramsar mig ut. Sedan brukar jag hålla på och fixa lite på övervåningen medans jag väntar på att hon ska somna. Då flänger hon runt i hela sängen :D och ligger och pratar för sig själv och leker med kudden. Ibland är det mer argt skrik. När jag märker att hon typ sitter upp eller håller på att kasta runt kudden så går jag in och rätta till henne och ramsar mig ut. Ibland säger jag bara ramsan utanför dörren. Det hela tar väll i genomsnitt ca 20 min. Gör jag rätt eller? Ge mig gärna tips.

Hon sover oftast inte heller ända till kl 8 utan vaknar mellan 6 och 7.30. Jag har då hållt på att ramsa en massa tills min man sa till mig att jag kanske bara skulle låta henne vara så det gör jag nu. Ibland somnar hon om men det tar lång tid. Hur ska man göra?

Tror ni att dessa "problem" kommer att fixa sig med tiden? och hur lång tid brukar det ta?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det ger sig med tiden. Och glöm inte att det viktiga inte är om hon sover varje minut hon ska, utan att hon har förutsättningarna.
Låt henne stöka ifred på kvällen och ingrip bara om hon är ledsen, du vet ju själv hur man kan ligga och snurra ett tag innan man somnar.
Om morgonen är maken sätt oöverträffat. Man kan bjuda på en pangramsa precis vid fösra pip, men sen ska man låta vara så mycket som möjligt. Bra recept, alltså! :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"