Täcke eller ej?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Little Baba

Täcke eller ej?

Inlägg av Little Baba »

Undrar hur ni alla gör med täcke för barn under 1 år? Vår lilla älskling har hittills sovit i varmt klimat (vi är just nu i Afrika), men vi ska snart tillbaka till Sverige. Det ska ju vara svalt i rummet - men är det inte risk för att barnet fryser? Har era barn en varm pyjamas, eller bryr sig inte barnen om att det blir litet kallt? Ibland har vi inte mer än 15 grader i sovrummet hemma i Sverige - blir det för kallt? Det står säkert något i Barnaboken om detta men minns inte och har den inte med oss på resan, tyvärr

Tacksam för goda råd.
Mamma till en s?tnos, f?dd 040412.
B?rjade med shn-metoden i dec. 2004.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Vi har betydligt varmare än 15 grader i vårt sovrum på natten men de små blir ganska kalla ändå (trots pyjamas) och detta för att de sparkar av sig täcket lika fort som jag lägger på det. Jag gör precis med täcke (tunn filt på den lilla och riktigt täcka på teråringen) som med sömnen, erbjuder det! :wink: Mer än så kan man nog inte göra... fryser de så vaknar de nog. :D
Senast redigerad av liw den tis 08 mar 2005, 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
ia

Inlägg av ia »

Vi har svalt om natterna (an sa lange) och vara sma sparkar nastan alltid av sig. Vi kor med fleecepyjamas eller vanlig pyjamas med langarmad body under.

Vi brukar gora som liw, erbjuda tacke (tunn filt), och lagger aven pa det innan vi sjalva gar till sangs eller om jag vaknar under natten och tittar till, men framar morgonenkvisten nar det ar som kallast ar det avsparkat i alla fall. Nar vi hade som kallast har om natterna (och da hade vi sjalva tjocka fleecefiltar ovanpa duntackena) sa hade vi langarmad body under fleecepyjamasen pa barnen och riktiga tacken -- ibland var det avsparkat pa morgonen, ibland inte -- och det funkade fint.

Vara har bara vaknat nagra fa ganger av att de frusit -- jag tror att de frusit i alla fall. Typ om blojan lackt eller sa. Vet dock inte hur det ar med riktigt sma bebisar, om de vaknar och sager till, alltsa. Jag laste i AWs memoarer att spadbarn som fryser inte skriker -- de anvander all sin energi till att halla varmen. Gjorde mig lite nojjig nar jag laste det... men det ar nog om de fryser riktigt ordentligt skulle jag tro.

maria :D
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

ia skrev:Jag laste i AWs memoarer att spadbarn som fryser inte skriker -- de anvander all sin energi till att halla varmen. Gjorde mig lite nojjig nar jag laste det... men det ar nog om de fryser riktigt ordentligt skulle jag tro.
Det måste ju vara om det fryser ordentligt. I inomhustemperatur kan de ju aldrig frysa ihjäl... Att det är lite svalt är ju bara bra när man sover, då mår ju kroppen som bäst.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
ia

Inlägg av ia »

Javisst maste det vara sa! Nagot annat ar ju inte rimligt... :? men jag lag dar under mitt eget varma duntacke nar jag laste och sag framfor mig vara egna sma fros sig bla... :shock: inte klokt vad man (jag) blir nojjig ibland som mamma...
:D maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Milde nån, vi talar minusgrader här :shock: Små barn fryser inte ihjäl i 15 graders värme.

På min tid fanns inte bodies och jag använde aldrig pyjamas eller annan heltäckande sovdräkt. Barnen hade en t-shirt i vit bomull över blöjan, stor som ett litet nattlinne för dem. Jag höll alltid mycket svalt i rummet (ett pinsamt faktum som jag berättat om någonstans är vattnet i tvättskålarna jag en gång tömt glömma på kvällen hade frusit på yran på morgonen!!! :roll: ) och bäddade med varmt täcke. MIn erfarenhet är att om det bara är tillräckligt svalt, för att inte säga kallt, i rummet, och barnen inte är varmt klädda, sparkar de inte av sig någon gång.

Men det kan de ju få göra... :wink: Jag tror de är rätt duktiga på att reglera kroppstemperaturen själva så länge vi ger dem möjligheterna därtill :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Little Baba

Inlägg av Little Baba »

Tack ska ni ha allesammans för era svar. Anna: låter betryggande att litet frost i skålen inte är något att oroa sig för :lol: . Nu har hon ett nattlinne av bomull, ett sån't där som man kan knyta ihop (vilket vi f.ö. aldrig har gjort - hon skulle bli tokig av att inte kunna röra sig fritt) - så då kan hon ju fortsätta med det.
Varmaste hälsningar från Afrika!
Mamma till en s?tnos, f?dd 040412.
B?rjade med shn-metoden i dec. 2004.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hello mother africa!
Här i den nordliga permafrostens hemvist (nåja, men jämfört med där ni är) har vi numera tilläggsilolerat taket, så vi har betydlig varmare inomhus. Lille E sover ju dock i biblioteket där det är mycket oisolerat snedtak och dessutom inget element, dvs rejält svalt. Vi ser till att han har bomullspyjamas med långa ärmar och de dagar utetemperaturen är lägre än typ tio minus får han pya med fötter, då småfossingarna är de som blir svalst när temperaturen i rummet ligger runt 15 grader. Han har tunt täcke som han oftast vänder sig undan från, menjag har liksom Anna noterat att är det riktigt kallt i rummet så ligger han oftast kvar under täcket. Han har aldrig varit kall när vi tagit upp honom iallafall, bara om tossingarna. Blir han för varm däremot skriker han direkt!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack mammamy :D och alla :D

Overhettad hjarna forklarar, hoppas jag, mitt ofullstandiga svar. Vi talar ju olika saker har - det ar NYFODDA sma barn som maste hallas varma (temperaturskillnad pa ca 18 grader mellan livmodern och varlden utanfor) och som ska svepas in i filt varje gang de tas upp, och aven ligga med bomullsfilt om lilla kropppen under tacket. Men i och med den s k egentliga fodelsen, vid tre veckor, borjar hardningen i samband med att barnet borjat anpassa sig till det milt sagt forandrade klimatet.

Sa efter det kan man lugnt frysa vattenskalarna :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ia

Inlägg av ia »

annawahlgren skrev::D Sa efter det kan man lugnt frysa vattenskalarna :lol: :lol:
:lol: :lol: OK, har fatt vidgade referensramar :lol: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"