sämsta föräldrarna känns det som ?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kiiw

sämsta föräldrarna känns det som ?

Inlägg av Kiiw »

Tittat rundor lite på sidan och det står mycket om kura och om någon ramsa men hittar inte mer... :oops:
Någon som kan förklara för mig som är ny på denn sidan? :wink:

Har lite nattning/insomningsbesvär med vår 6,5 månaders son..

Lite historia :
Den 26 december 2007 föddes vår lille son. Han kom tyvärr 3 månader förtidigt och ingen vet varför jag fick vattenavgång så tidigt...(han är nu 6,5 månad men korrigerat ålder 3,5)
Vår lille son har haft en tuff tid att växa till sig.. Fick Laktulos pga förstoppning när vi kom hem från neo.. Vilket resulterade mycket skikande och svårt att koncentrera sig på annat än magen.. Han tålde nog inte laktulosen för så fort vi slutade med den blev han som förbytt.. En glad skit kom fram efter allt skrikande... Han kunde nu koncentrera sig på annat som att utveckalas och sova för det fick han knappt innan pga magsmärtor..
Men nu har vi kommit till ett litet annat problem som håller på att knäcka mig och min man..
Vår lille son ska så gott som alltid skrika sig till sömns.. Om det så är dag som natt... På dagen är det inte lika farligt..
Vi känner oss som världens sämsta föräldrar som inte klarar av att göra det bra för honom..
Har kommit på att han tycker om att ha en snuttefilt lite över huvudet(borrar in näsan i den) när han somnar som vi sedan lägger åt sidan.. Har försökt hur mycket som hälst men inget som har ge bra resultat.. finns det någon här som har ett bra tips? tycker själv att han sover aldelles för lite på dagen men det e kanske fullt normalt att sova så lite?

Dagen ser ut så här:

Ca kl. 5 vaknar han och får ersättning somnar om (utan problem) och vaknar vid 8-9
mellan kl 8-9 får han gröt
Ofta kl 11 blir han grinig och somnar efter många om och men (sover ca 1h)
mellan kl 12-13 pure
somnar kanske efter middagen men kan också vara vaken till nästa mål (somar han sover han ca 30 minuter)
mellan 15-16 får han gröt (innan fick han pure här med men ändrade till gröt)
Ofta gnällig vid 16 tiden och somar efter många om och men kan sova upp till 2,5 timme..
Mellan 18-9 får han ersättning och är mycket trött och nu börjar den riktiga kampen om att inte sova...
Han blir förtvivlad och man provar det ena efter det andra, sova i föräldrarnas famn, sova i babysittern, sova i sin säng, sova i mammas och pappas säng, sova i soffan osv.. Vi försöker göra allt bara för att få honom att somna.. Stackaren..

När han väl har somnat sover han hela natten till ca kl 5 på morgonen.. Han börkar mycket rundor under natten den senaste tiden. Vaknar inte men bökar rundor och väcker oss andre.. Hittar honom på tvären några gånger under natten i sängen.. Försöker han vända sig?

Hoppas på svar som kan hjälpa oss.. Tack på förhand
N-- 071226 (v 27+6)
cillus

Inlägg av cillus »

Hej och välkommen hit!

Ni är absolut inte de sämsta föräldrarna, TVÄRTOM! :D Ni vill ju göra det bästa nu för att få eran son att få den goda sömn han behöver!
Ett mycket klokt beslut! =D>

Här är en sida med samlade länkar:
http://www.annawahlgren.com/forum/index.php?c=2
Här finns många bra länkar såsom "verktygslådan" och "tips på vägen" länken.

Det är en mycket bra start, om du sedan skulle behöva lite mer stöd och hjälp härifrån.
Korrigerade åldrar har jag ingen erfarenhet av, hur det spelar roll, men det kommer nog någon annan svara på!

Sömnbehov:
Tre och fyra månader: ca 15,5 tim/dygn.
Fem och sex månader: ca 15 tim/dygn.
Sju och åtta månader: ca 14,5 tim/dygn.
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Kiiw och välkommen hit :heart: :D

Först vill jag säga att ni inte alls är några dåliga föräldrar, tvärt om. Ni vill ju inget heller än att er son ska få sin välbehövliga sömn. =D>

Här på forum så tar vi hänsyn till korrigerad ålder så jag skulle behandla honom som en 3.5 månaders. Det innebär att han är för liten för en regelrätt kur. Jag skulle rekommendera er att starta en tråd under rubriken späda och små, där ni kan få hjälp med något som heter standarmodellen. Läs kompendiet standradmodellen 0-2 månader till att börja med. Det ni sedan kan göra är att sätta ihop ett schema med 15.5 h sömn förlagt på natt och tre daglurar.

Du ska se att alldeles snart så kommer liten somna och sova gott med hjälp av sina öma föräldrar. :heart:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Kiiw

Tack

Inlägg av Kiiw »

tack för era svar... Hoppas vi snart kommer på rätt spår igen... Tack än en gång

// kiiw
N-- 071226 (v 27+6)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

tack för era svar... Hoppas vi snart kommer på rätt spår igen... Tack än en gång
Det är klart att ni kommer komma på rätt spår. Läs runt här på forum och om du inte har Barnaboken så rekommenderar jag den varmt. Den har du nytta av under hela uppväxten. Tittade senast i den igår angående min fyraåring. :wink:

Ser fram emot att få följa er fram till en njutningsfull vardag. Du får gärna skriva om det är något vi kan hjälpa till med :heart:

hälsningar :heart:
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"