Vi kurar vidare och nu börjar tillochmed långa dagsluren funka!
Men sen i fredags kväll - från att ha somnat som en klocka direkt vid läggning - så har sonen legat vaken och pratat innan han somnat. Helt lugn, men som sagt vaken 20-50 min
Jag ramsar INTE här! Utan bara den vanliga ramsa+bekräftelse x4 när jag går ut, sen "tror" ju jag att han sover och ska inte störa. Plus att det kommer ju inga frågor.
På morgnarna har sonen vaknat lite för tidigt rätt ofta, men det har varit gråt, ramsa och viljornas kamp för att få till ett omsomnande inom marginalkvart +15min. Ibland har vi lyckats, ibland inte. Han brukar vakna 0530-06, morgon är 0630. Men även här sen i lördags morse så har han förvisso vaknat tidigt som vanligt, men varit ganska lugn..? Han ligger och pratar, ibland lugnt ibland missnöjt (som om "f-n vad tråkigt det här är!"), tystnar några minuter emellanåt - slumrar till inbillar jag mig...ser ju inte.
I konsekvensens namn ramsar jag inte här heller, bara ngn enstaka gång när missnöjet stegras till gråt och då biter ramsan och han lugnar sig igen, men somnar sällan. Jag har dessa sista dagar inte kämpat på till 07 utan har gjort godmorgon vid 0630-0645 när han varit lugn och slumrat lite.
Natt har vi 1930-0630, men senaste nätterna har det alltså bara blivit ca 9,5-10 h sammanhängande. Någon som känner igen detta? Kan det vara så att min 13-månaders börjar bli redo för en schemaändring med bara en dagslur? Fast vi erbjuder 13,5/dygn redan som det är och det ska väl sitta i hela första året?
Tacksam för tips!