Vaken men lugn, hur hantera?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammajenny

Vaken men lugn, hur hantera?

Inlägg av mammajenny »

Hej!

Vi kurar vidare och nu börjar tillochmed långa dagsluren funka! :D
Men sen i fredags kväll - från att ha somnat som en klocka direkt vid läggning - så har sonen legat vaken och pratat innan han somnat. Helt lugn, men som sagt vaken 20-50 min :?
Jag ramsar INTE här! Utan bara den vanliga ramsa+bekräftelse x4 när jag går ut, sen "tror" ju jag att han sover och ska inte störa. Plus att det kommer ju inga frågor.

På morgnarna har sonen vaknat lite för tidigt rätt ofta, men det har varit gråt, ramsa och viljornas kamp för att få till ett omsomnande inom marginalkvart +15min. Ibland har vi lyckats, ibland inte. Han brukar vakna 0530-06, morgon är 0630. Men även här sen i lördags morse så har han förvisso vaknat tidigt som vanligt, men varit ganska lugn..? Han ligger och pratar, ibland lugnt ibland missnöjt (som om "f-n vad tråkigt det här är!"), tystnar några minuter emellanåt - slumrar till inbillar jag mig...ser ju inte.
I konsekvensens namn ramsar jag inte här heller, bara ngn enstaka gång när missnöjet stegras till gråt och då biter ramsan och han lugnar sig igen, men somnar sällan. Jag har dessa sista dagar inte kämpat på till 07 utan har gjort godmorgon vid 0630-0645 när han varit lugn och slumrat lite.

Natt har vi 1930-0630, men senaste nätterna har det alltså bara blivit ca 9,5-10 h sammanhängande. Någon som känner igen detta? Kan det vara så att min 13-månaders börjar bli redo för en schemaändring med bara en dagslur? Fast vi erbjuder 13,5/dygn redan som det är och det ska väl sitta i hela första året?

Tacksam för tips!
:)
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Hur är han på kvällen? Jag skulle pröva att lägga honom en halvtimme eller timme tidigare. Det brukar resultera i längre morgnar (av någon anledning). Ett bra schema vid den åldern är 12 timmar natt, 1,5 timmar mitt på dagen och en 20-minutare på förmiddagen eller eftermiddagen (beroende på när det långa passet ligger och när barnet behöver sova.

Vårt schema är 19-7, 10.30-12 och 14.30 där längden på sista passet beror på hur trött hon är (20-45minuter). Jag försökte med ensamlek här, men det gick inte alls. Det resulterade i att hon inte sov alls och att hon blev jättetrött senare istället.

Sedan så tycker jag att det låter som om du ska låta honom vara när han vaknar och se om det blir någon förändring. Om inte så kör en pangramsa (=ramsa så fort han vaknar) och sedan låta honom vara.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej LO och tack för tips :D !

På kvällen är han en happy camper :D Sover em 15-1545, sen är det fullt schema med mellis, middag när pappa kommer hem kl 18, sen bad o bus o nattslurk. Har också funderat på att ha gonatt 19, frågan är bara om vi hinner..? Redan nu hinner vi precis till att stoppa honom i säng 1930. Men jag ska prova! :)

Ska också prova att korta em-luren till 20 min, så är han kanske tröttare till läggdags. Nu blir det ju bara 3,5 h vakentid däremellan och det är väl därför han ligger vaken en stund nu..?

Går också o grunnar på en rejäl schemaändring om ngn vecka, med en lur + omstuvat dagsschema... så fram tills dess är det ju bra om detta kan funka så att det inte blir lite ändringar varje vecka!
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"