Vi har tvillingpojkar som är 2 månader. Jag har läst SHN-boken men jag känner mig inte alls säker på hur vi ska börja..
Vi har köpt 2 andningslarm o ska köpa en till spjälsäng så att de har varsin. ska börja när de har varsin säng.
ska man genomföra kuren som det står i boken trots att de bara är 2 månader el hur gör man??
Ska vi börja med att vagna?? Men vi kan väl inte ha andningslarmen i tvillingvagnen (har en stor liggdel så de ligger tillsammans)
tvillingarna kräks mycket hela dagarna o hela nätterna, är det ngt som påverkar??
Som det är nu sover de på mig på nätterna men jag orkar inte ha det så här. Deras storebror sov oxå på mig de första månaderna och han sov inte en hel natt förrän han var över ett år...
Storebror har fortfarande ibland svårt att somna på kvällen och många nätter slutar det med att pappan sover inne hos honom. (han vaknar nog när han hör tvillingarna)
Hur ska vi göra för att "kura" honom??? Han är väl för stor att "buffa"??
Ngn som har en bra ramsa?? kan man ha samma på dagen o kvällen om det inte innehåller ordet "natt"??
Oj vad många frågor jag har.. känner mig inte alls redo att börja kura som det är nu... måste känna mig mer säker..'
tacksam för svar!!!! vill verkligen börja sova nu! orkar inte 1½ år som det varit med första sonen..
HJÄLP! Nu ska våra 2-månaders tvillingar och 1½ åring sova..
-
Antonias mamma
Re: HJÄLP! Nu ska våra 2-månaders tvillingar och 1½ åring so
Hej och välkommen
Om du inte känner dig tillräckligt redo, påläst och förberedd så finns det bara en sak att göra - LÄS igen, och igen och igen!
NEJ - man kurar inte regelrätt före barnet är 4 månader, eftersom man då inför fast föda samtidigt. Enbart mjölk räcker sällan för att införa hela 12 h nätter och ett barn på 2 mån. förstår inte ramsans innebörd. Detta framkommer också i boken, så läs på
Vid 2 månader är det alltså inte kur som gäller, utan då följer man den sk standardmodellen. Den kan du läsa mer om här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
När man följer SM brukar många barn självmant börja sova hela nätterna kring 4 mån. ålder. Kan dock inte uttala mig beträffande larm i tvillingvagn - kanske någon annan kan hoppa in där.
Det viktiga är att dom är mätta efter varje måltid. Undvik snuttamning och sikta på 5 mål mat om dagen, enligt SM.
Bestäm dig för om de ska sova i vagn eller egen säng nattetid, och lägg dem där efter sista målet för kvällen. Vagn är det som rekommenderas i den här åldern om de behöver hjälp för att somna in. Då vagnar du alltså för att de ska komma till ro. Ramsan inför man först vid 4 mån., som sagt.
Fysiskt är han inte för stor för det, vi har själva använt buffning som krisverktyg längre än så. Men om han inte blivit buffad förut kanske det inte har någon effekt då han är så pass gammal. Då följer du råden i boken angående att kura äldre barn. Finns också här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43
AW:s egen ramsa (se boken) fungerar bra då den kan sägas rytmiskt och nästan sjungandes. Själv föredrar jag att ha lite olika ramsa dag och natt.
Så läs, läs, läs - svaren på alla dina frågor finns i boken! Återkom om fler dyker upp, så hjälps vi åt.
Om du inte känner dig tillräckligt redo, påläst och förberedd så finns det bara en sak att göra - LÄS igen, och igen och igen!
MEM skrev:ska man genomföra kuren som det står i boken trots att de bara är 2 månader el hur gör man??
NEJ - man kurar inte regelrätt före barnet är 4 månader, eftersom man då inför fast föda samtidigt. Enbart mjölk räcker sällan för att införa hela 12 h nätter och ett barn på 2 mån. förstår inte ramsans innebörd. Detta framkommer också i boken, så läs på
MEM skrev:Ska vi börja med att vagna?? Men vi kan väl inte ha andningslarmen i tvillingvagnen (har en stor liggdel så de ligger tillsammans)
Vid 2 månader är det alltså inte kur som gäller, utan då följer man den sk standardmodellen. Den kan du läsa mer om här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
När man följer SM brukar många barn självmant börja sova hela nätterna kring 4 mån. ålder. Kan dock inte uttala mig beträffande larm i tvillingvagn - kanske någon annan kan hoppa in där.
MEM skrev:tvillingarna kräks mycket hela dagarna o hela nätterna, är det ngt som påverkar??
Det viktiga är att dom är mätta efter varje måltid. Undvik snuttamning och sikta på 5 mål mat om dagen, enligt SM.
MEM skrev:Som det är nu sover de på mig på nätterna men jag orkar inte ha det så här.
Bestäm dig för om de ska sova i vagn eller egen säng nattetid, och lägg dem där efter sista målet för kvällen. Vagn är det som rekommenderas i den här åldern om de behöver hjälp för att somna in. Då vagnar du alltså för att de ska komma till ro. Ramsan inför man först vid 4 mån., som sagt.
MEM skrev:Deras storebror sov oxå på mig de första månaderna och han sov inte en hel natt förrän han var över ett år...
Storebror har fortfarande ibland svårt att somna på kvällen och många nätter slutar det med att pappan sover inne hos honom. (han vaknar nog när han hör tvillingarna)Hur ska vi göra för att "kura" honom??? Han är väl för stor att "buffa"??
Fysiskt är han inte för stor för det, vi har själva använt buffning som krisverktyg längre än så. Men om han inte blivit buffad förut kanske det inte har någon effekt då han är så pass gammal. Då följer du råden i boken angående att kura äldre barn. Finns också här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43
MEM skrev:Ngn som har en bra ramsa?? kan man ha samma på dagen o kvällen om det inte innehåller ordet "natt"??
AW:s egen ramsa (se boken) fungerar bra då den kan sägas rytmiskt och nästan sjungandes. Själv föredrar jag att ha lite olika ramsa dag och natt.
Ja det måste duMEM skrev:Oj vad många frågor jag har.. känner mig inte alls redo att börja kura som det är nu... måste känna mig mer säker..'
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia
, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus
, född 17.8.08, kurad 1/09
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
-
ilindstrom
Hej MEM och välkommen hit!
Först och främst vill jag grattulera dig till dina två nya juveler
Mitt förslag är att du startar upp en tråd för tvillingarna på späda och små. Där kommer du få hjälp med att styra upp deras sömn och måltider mha standratmodellen. Sedan tycker jag att du ska starta en tråd under forum om kurbarn över ett år för storebror. Du ska se att snart sover ni alla som grisar.
hälsningar
Ida
Först och främst vill jag grattulera dig till dina två nya juveler
Mitt förslag är att du startar upp en tråd för tvillingarna på späda och små. Där kommer du få hjälp med att styra upp deras sömn och måltider mha standratmodellen. Sedan tycker jag att du ska starta en tråd under forum om kurbarn över ett år för storebror. Du ska se att snart sover ni alla som grisar.
hälsningar
Ida
Hej MEM - välkommen hit och grattis!
En ramsa före 3,5 månaders ålder är just inte mycket idé. De söker sig till rösten för mycket och därför blir det alltför distraherande med ramsa tidigt. Däremot är det kanon att börja ramsa vid just 3,5 - 4 månaders ålder och köra in ramsan bakvägen, så att säga. Inför ni standardmodellen kommer ni sannorlikt inte att behöva kura i regelrätt mening, utan kanske bara "sätta" ramsan någon gång när de sömnstrular. Så lugn med ramsan än så länge!
Annars är en vanlig ramsa: Godnatt godnatt, sov så gott!
Lycka till! // Åsa
En ramsa före 3,5 månaders ålder är just inte mycket idé. De söker sig till rösten för mycket och därför blir det alltför distraherande med ramsa tidigt. Däremot är det kanon att börja ramsa vid just 3,5 - 4 månaders ålder och köra in ramsan bakvägen, så att säga. Inför ni standardmodellen kommer ni sannorlikt inte att behöva kura i regelrätt mening, utan kanske bara "sätta" ramsan någon gång när de sömnstrular. Så lugn med ramsan än så länge!
Annars är en vanlig ramsa: Godnatt godnatt, sov så gott!
Lycka till! // Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12
(39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com