Uppföljningsveckan - problem vid läggning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Yess

Uppföljningsveckan - problem vid läggning

Inlägg av Yess »

Hej, är ny på forumet och är inne på dag 6 i SHN-kuren. Har en pojke på 10 månader som nu sovit hela natten i 3 nätter :) Vi är helt lyriska att det gett så snabbt resultat och att det fungerar så bra. Men vi känner att själva läggningen inte går så bra, varken på kvällen eller dagen. Vi är medvetna om att det är en process och att det tar ett tag innan allt sitter som det ska, men jag tror vi är rädda att "förstöra" det vi byggt upp nu genom att eventuellt agera "fel" vid läggning.

Det som händer vid läggningen är att han fortfarande skriker och blir arg (skulle upphöra efter några dagar). Proceduren tar i regel 30 minuter (har iofs tagit cirka 10 minuter på dagen någon gång också), vi buffar, solfjädrar, ramsar om vartannat. Försöker hålla ner buffandet, men blir han väldigt upprörd så behövs han väl lugnas? Efter det sover han bra och verkar kunna somna om själv (eftersom han sovit hela nätterna nu). Vi är osäkra på om det är OK att buffa honom lugn, eller om man ska "hålla ut" och ramsa i dörren. Han blir lugn av ramsan, men "sätter igång" direkt efter vi ramsat klart. Det har inte varit så här struligt vid alla läggningar, men de flesta, alla fall på kvällen. Han sover bäst i sin säng, så vi har honom helst inte och sover i vagnen på dagen.

Vi har ännu inte tillämpat solfjädern då man håller tills barnet blir lugnt.

Hur ska vi förhålla oss till läggningen? Hur mycket "får" han protesterna nu?

Schema
06.15 Godmorgon, amma och gröt
08.00-09.30 Sov
09.30 Mellanmål, frukt/smörgås eller fruktbägare
12.00 Lunch
13.30-15.00 Sov
15.00 Mellanmål, frukt/smörgås eller fruktbägare
18.00 Middag
18.30-19.00 Kvällsrutiner, bad, välling osv
19.00-06.15 Sov
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Hur går det med skrattet till go nattet? Kör även inför dagslurar med massa skratt och bus.

Om man buffar vid läggning så vill gärna barnet att man fortsätter tills han sover, det är ju så skönt! Men si så ska det inte vara, och därför skulle jag rekomendera att plocka bort buffningen helt och nyttja solfjädern istället. Ni har inte använt den än, så första gången kan han fråga vars sjuttons hans thaimassage (buffning) är, och skulle han bli rent av ledsen kan du buffa lugn för att sedan fortsätta solfjädra tills budskapet går fram.

Sedan om han fastnar i en klagan efter att ni gått ut ur rummet och ramsat så skulle jag rekomendera hög klassisk musik eller höga husljud typ dammsugare just för att förstärka att ni är där och vaktar för vargen, det hör du ju :wink:

För en del barn tar det längre tid att inse hur fantastiskt skönt det faktiskt är att sova, han har gjort på ett visst sätt i 10 månader och nu vänder ni runt hela världen (till det bättre - med det vet han inte riktigt än :wink: ) Så att han är frågvis och vill veta om ni verkligen vet vad sjutton ni håller på med - det är inget konstigt alls. Ni leder honmo och visar hur det ska vara här i världen!

Så snart ska du se att det ger med sig och han börjar förstå att sömnen är riktigt skön! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej!

Vad bra ni jobbar och stort grattis till att det har gått så bra! Härligt att höra! :D

Jag vill bara säga att det är skillnad på klagan och klagan. Hur reagerar han? Blir han arg? Typ "Jag vill inte alls sova nu!" eller mer ledsen och frågande "Är det verkligen säkert att jag fixar det här???"

Ditt barn får reagera. Blir han arg, låt honom vara det. En ramsa gör ingen nytta och buff och solfjäder är ju krisverktyg, men är det verkligen kris? Min son, som jag kurade när han var 4 månader, kunde också hålla på ett tag. Ofta höll han långa högljudda monologer där han redogjorde (med många fula ord!) om hur vansinnigt synd det var om honom. Då gick jag ut i köket och diskade, spelade musik, hade på tvn, körde en tvätt mm. När han sedan började lugna sig och ilskan/irritationen övergick i mer frågande tongångar, då ramsade jag och intygade att han utan vidare kunde lägga sig ner och sova, för jag lovade att allt skulle vara lugnt.

Det tar ett tag innan man hör vad ens lille säger, men lyssna och försök höra vad han säger. Våga också ge honom lite utrymme, för står ni vid dörren och undrar, då blir han också orolig. Det är ju det där med Attityd! Han skall ju lära sig att somna utan alltför mycket inblandning från er sida, eller hur?

Ni fixar det här helt kanonbra! :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Yess

Inlägg av Yess »

Duggan, tack för snabbt svar!

Skrattet till gonattet har vi jobbat på inför varje läggning, dag som kväll. Men jag tror, som du säger, att vi behöver jobba på det mer. Det ska vara ännu roligare att gå och lägga sig :)

Buffningen har vi tagit till när han gått igång och protesterat högljutt, för att hjälpa honom till lugn, men vi har inte buffat till sömns någon gång under kuren. Dock tror jag, också som du säger, att vi buffat för mycket. Dags att inviga solfjädern :)

Nu när jag skulle lägga honom 13.30 busade vi massor, han skrattade som bara den och sen åkte vi flygplan in i hans rum och ner i sängen. Jag lade honom tillrätta och gjorde en kort solfjäder för att sedan ramsa mig ut. Han satt upp i sängen innan jag hann ut och han protesterade högljutt. Jag drog på dammsugaren och avvaktade. Protesterna avtog efter en stund och han fick en påminnelseramsa, och när han lugnat sig helt en bekräftelseramsa (fick göra bekräftelseramsa ett par gånger innan, då han jagade upp sig lite mellan). Allt detta tog cirka 18 minuter.

Nu läste jag att du tipsade om att jag skulle göra solfjädern direkt när jag lade honom, så det missade jag nu vid denna läggning. Om du ser på den läggningen som jag gjorde nu, skulle jag ha gjort solfjädern tills han blev lugn eller är det ok att göra som jag gjorde? Det kan väl iofs vara bra att jobba in solfjädern också, så att den fungerar som det verktyg den är?

Tack för tips och stöd! Återkommer säkert med fortsättning :)
Yess

Inlägg av Yess »

Hej ÅsaB, tack för pepp :) Jag är själv stolt över att han sovit så bra de senaste nätterna, då det inte har hänt nästan någon gång under dessa 10 månader. Men nu när nätterna helt plötsligt är så bra blev det tydligt att läggningarna inte var det :)

Angående hur han klagar. Jag upplever honom inte som ledsen, mer som argt skrik, eftersom det avtar också. För blir han ledsen har jag upplevt det som att han hulkar och låter lite mer desperat. Jag får fortsätta att träna mitt öra. Om jag hör att han blir ledsen, det är då jag kan ta till solfjäder och buffning? Räknas solfjädern som krisverktyg också?

Det är just den här delen med attityden som är så svår, och viktig. Jag var jättepeppad i början av kuren och lyssnade av honom med full koncentration, men känner att jag tappat lite nu. Jag behöver läsa i boken hela tiden för att hålla mig "på banan" och bli påmind. Så har jag ju forumet nu också.

Tack än en gång för tips och råd :)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Yess och välkommen hit. :heart: :D

Vad bra det går för er tycker jag, pris och beröm. :-({|= \:D/

Endel barn tar det en stund för att sömna, precis som det kan göra för oss vuxna också. Så ta det lugnt och avvakta så ska du se att han snart somnar tyst och fint :wink:
Nu när jag skulle lägga honom 13.30 busade vi massor, han skrattade som bara den och sen åkte vi flygplan in i hans rum och ner i sängen. Jag lade honom tillrätta och gjorde en kort solfjäder för att sedan ramsa mig ut. Han satt upp i sängen innan jag hann ut och han protesterade högljutt. Jag drog på dammsugaren och avvaktade. Protesterna avtog efter en stund och han fick en påminnelseramsa, och när han lugnat sig helt en bekräftelseramsa (fick göra bekräftelseramsa ett par gånger innan, då han jagade upp sig lite mellan). Allt detta tog cirka 18 minuter.
Precis så ska du jobba med verktygen :thumbsup: En prefekt läggning i mina öron. Det är på det sättet liten lär sig att somna själv meg hjälp av ramsan. =D>
Räknas solfjädern som krisverktyg också?
Japp, men buffning är ännu mer kris. Så använd hellre solfjädern än buffningen om du bedömer att du måste in och agera.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Yess

Inlägg av Yess »

Hallå Ida, och tack :) Känns skönt att höra att vi använder verktygen rätt.

Vi är nu inne på dag 7 i kuren. Och idag känns det mycket bättre. Han sov hela natten (fjärde natten i rad, inte ett knyst från hans rum - jippi) och igår kväll tog det cirka 20 minuter för honom att lugna sig. I förmiddags tog det 15 minuter och precis nyligen tog det 10 minuter. Så det går åt rätt håll. Vi går inte in och stökar med honom, utan han får vara ifred efter att vi lagt ner honom, sen gör vi som jag beskrev i tidigare inlägg.

Vad skönt att vi kan få så mycket tips och stöd här på forumet! Och jag måste säga att jag tycker den här metoden är helt fantastisk, den känns så naturlig och rätt för barnet... och föräldrarna :)

Jag har fått mer grepp om solfjädern nu, läste mer i boken om den också. Den får vi ta fram när det behövs.

Tack än en gång, nu har vi fått ny energi att fullfölja vårt uppdrag :)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Du jobbar jättebra!!! Och visst är det här forumet fantastiskt? För att inte tala om SHN och BB!!!
:D
Många utropstecken blir det!!!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Yess

Inlägg av Yess »

Nu är vi här igen... Imorgon är det en månad sedan vi började kuren. Efter två nätter sov han hela natten och har gjort sedan dess. Om han vaknar på natten somnar han om själv. Men läggningarna är ännu inte bra. Vi hade ju en svacka som jag tidigare skrivit om, sedan blev det bättre... lite sämre igen... och nu känns det som att vi är tillbaka där vi började. Han blir arg och ledsen till slut. Nyss tog det 20 minuter innan lugnet infann sig.

Efter en veckas semester hos släktingar har vi kanske varit för frikostiga med buffning? Har vi förstört tryggheten genom att åka på semester efter tre veckors kurande?

Så fort han blir lugn somnar han. Vi kan buffa honom lugn och gå ut med ramsan då han fortfarande är vaken, och han är nöjd. Men han verkar ha svårt att hitta lugnet själv. Vad kan vi göra åt situationen nu?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst kan man komma ur gängorna om man är ute och reser och får en massa buff! :D Men det går fort att komma på banan, med rätt verktyg.
:arrow: NÄR blir det gråt?
:arrow: Arg eller ledsen?
:arrow: Hur har ni det med Skrattet?
Yess

Inlägg av Yess »

Hej TorpSara!

NÄR blir det gråt?
Jag upplever det som att han först blir arg, sen väldigt arg och sen ledsen och då upplever jag det som han gråter. Det är efter cirka 15 minuter.

Arg eller ledsen?
Tidigare kände jag det som att han mest var arg och blev sedan lugn. Men nu upplever jag det som att han faktiskt blir ledsen, som jag beskrev ovan. Min sambo och jag känner inte heller alltid samma.

Hur har ni det med Skrattet?
Vi har slarvat lite med det under semestern. Men vi skrattade och busade precis nu vid läggning och det gick super :D Han blev lugn på egen hand inom 10 minuter och inga högljudda protester. Skönt!!!

En fråga till:
När slutar man med bekrätelseramsan?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bra. Skrattet är magiskt, så då tror jag att ni är det hela på spåren. Ge det minst 10 minuter vid läggningarna i ett par, tre dygn. Sedan nattar ni lite fint, lägger tillrätta och går ut utan buff men med ramsa.
Bekräfta separat behöver ni inte göra längre. Baka in den i den sista versen bara.
Yess

Inlägg av Yess »

*Puh* ...nu pustar jag ut. Det gick ännu bättre att lägga nu på kvällen. 5 minuter med lite protest. Men sedan blev det tyst och fint :)

Vad bra, då ska vi satsa på längre skratt i några dagar nu. Tack för tips! En påminnelse om vad vi håller på med verkar behövas för oss föräldrar också :)
Elle

Inlägg av Elle »

Bra jobbat! =D>

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Yess

Inlägg av Yess »

Tack :) Ikväll var det lite tuffare igen. Men det gick helt ok, han var dock väldigt arg och vi tycker det känns jobbigt.

Några frågor till:
1) Vi undrar om vi kanske gjort något fel i kuren eftersom det är en månad sedan vi började och att det fortfarande "strular" vid läggningen? Kan det vara så att vi måste kura om?
2) Eller... hur länge ska vi räkna med att det kommer ta innan "poletten trillar ner"?
3) Vi upplever det som att det i vissa fall går bättre när jag/mamma lägger honom än när pappa gör det. Brukar det vara så att det funkar bättre med den ena föräldern?

Han sov fr.o.m. tredje natten från kurens början, och det är ju helt fantastiskt, vore så skönt om vi kunde få samma framsteg med läggningen.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"