Desperat efter råd...!
Desperat efter råd...!
Jag behöver lite input från sömnkunniga päron!!
Min (andra) tjej är nu 8 månader och ett riktigt energiknippe. Och hon vägrar sova dagtid. Förut har hon sovit 2x30 minuter men nu blir det oftast 3x5 minuter. Hon däckar till vid amning och vaknar så fort jag rör mig. Har försökt "buffa" henne i egen säng flera gånger men det är så otacksamt... Hon gallskriker. Jag buffar. Efter 45 minuter blundar hon...och slår upp dem igen efter TVÅ MINUTER! Skitglad! Tjoar och tjimmar och är hur pigg som helst...
Jag skulle önska att jag kunde peta i henne mer mat, att hon skulle kunna somna proppmätt då jag inbillar mig att det skulle hjälpa. men hon är inte så förtjust i mat. Och tar inte flaska. Inte napp heller.
Kan det vara så att hon helt enkelt inte behöver mer sömn? Om inte, hur fasen ska jag gå tillväga?
(Med första tjejen var det inga problem. Hon somnade av sig själv i egen säng och sova många timmar per dag...drömmen!)
Min (andra) tjej är nu 8 månader och ett riktigt energiknippe. Och hon vägrar sova dagtid. Förut har hon sovit 2x30 minuter men nu blir det oftast 3x5 minuter. Hon däckar till vid amning och vaknar så fort jag rör mig. Har försökt "buffa" henne i egen säng flera gånger men det är så otacksamt... Hon gallskriker. Jag buffar. Efter 45 minuter blundar hon...och slår upp dem igen efter TVÅ MINUTER! Skitglad! Tjoar och tjimmar och är hur pigg som helst...
Jag skulle önska att jag kunde peta i henne mer mat, att hon skulle kunna somna proppmätt då jag inbillar mig att det skulle hjälpa. men hon är inte så förtjust i mat. Och tar inte flaska. Inte napp heller.
Kan det vara så att hon helt enkelt inte behöver mer sömn? Om inte, hur fasen ska jag gå tillväga?
(Med första tjejen var det inga problem. Hon somnade av sig själv i egen säng och sova många timmar per dag...drömmen!)
-
TorpSara
Ja, en del..
..men det känns som att så länge hon inte äter annat än tutte så har vi ett dödläge. Suck.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Energinippe eller ej, hon behöver ca 14,4 tim sömn/dygn. Får hon ihop det
Drömläge för en kur
Behandlar du henne inte som en nyfödd längre, dvs ett litet Skräp som ska somna vid tutten i princip, lär hon sig också äta som folk. Men först när hon inte är för trött längre för den saken.
Så genomför kuren, tycker jag - snyggt och prydligt efter bokstaven och med samma konsekventa uthållighet som om du skulle ta körkort. Mitt hetaste tips är att du införskaffar Internationella Sova hela natten-boken (se förstasidan) där du har allting på ett bräde. Sedan, när du är påläst upp över öronen, finns vi här under arbetets gång
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack för era svar
Jag har lånat kompisens bok! Men när hon vaknar på natten så är hon verkligen hungrig, och inte har jag hjärta att inte ta upp henne då...?
Hon somnar vid 19.30, ammas vid 24.00, ammas vid 03.00, och ett par ggr till innan hon vaknar på riktigt vid sjusnåret. Sover knappt något dagtid. Vaknar oftast efter 5 minuter. Om inte jag ligger bredvid, då sover hon drygt en timme.
Så några fjorton timmar blir det inte, nej...
Hon somnar vid 19.30, ammas vid 24.00, ammas vid 03.00, och ett par ggr till innan hon vaknar på riktigt vid sjusnåret. Sover knappt något dagtid. Vaknar oftast efter 5 minuter. Om inte jag ligger bredvid, då sover hon drygt en timme.
Så några fjorton timmar blir det inte, nej...
-
ilindstrom
Hej AnnaSanna och välkommen är du
Känner precis igen mig i den beskrivning av er vardag, men det var för fem år sedan. Min son var också 8 månader och småsnuttade på nätterna och sov dålig. Vi befann oss på bristningsgränsen kan jag lugnt säga. Vi var desperat och han var helt förbi av sömnbrist, men så hittade vi SHN och allt vände. När vi tog bort målen på natten så började han äta på dagen, både gröt och puréer. Efter en vecka sov han sin första 12 timmarsnatt och efter yttligare några veckor så sov han även sina daglurar. Så jag är frälst som du kanske kan förstå?.
Vad vill jag då med det här? Jo att om du börjar ta ledningen och förmedla till din dotter att på natten sover man och på dagen äter man så kommer hon att ta emot det med stor tacksamhet. Min son frågade inte alls så mycket som jag trodde att han skulle göra. Och på morgonen när han väcktes så var han bara måttligt intresserad av bröstet, inte alls särskilt hungrig till min stora förvåning.
Så mitt tips till dig är att läsa SHN-boken flera gånger och verkligen fundera om det här kan vara det rätta för er, vilket jag tror. Och vi finns här för att svara på frågor och att stötta dig genom den här processen. Vad tror du om det?
hälsningar
Ida
Känner precis igen mig i den beskrivning av er vardag, men det var för fem år sedan. Min son var också 8 månader och småsnuttade på nätterna och sov dålig. Vi befann oss på bristningsgränsen kan jag lugnt säga. Vi var desperat och han var helt förbi av sömnbrist, men så hittade vi SHN och allt vände. När vi tog bort målen på natten så började han äta på dagen, både gröt och puréer. Efter en vecka sov han sin första 12 timmarsnatt och efter yttligare några veckor så sov han även sina daglurar. Så jag är frälst som du kanske kan förstå?.
Vad vill jag då med det här? Jo att om du börjar ta ledningen och förmedla till din dotter att på natten sover man och på dagen äter man så kommer hon att ta emot det med stor tacksamhet. Min son frågade inte alls så mycket som jag trodde att han skulle göra. Och på morgonen när han väcktes så var han bara måttligt intresserad av bröstet, inte alls särskilt hungrig till min stora förvåning.
Så mitt tips till dig är att läsa SHN-boken flera gånger och verkligen fundera om det här kan vara det rätta för er, vilket jag tror. Och vi finns här för att svara på frågor och att stötta dig genom den här processen. Vad tror du om det?
hälsningar
Ida
-
TorpSara
-
ilindstrom
amenTorpSara skrev:Heja Ida!![]()
Ett tillägg bara:
Hon vaknar inte av hunger, hon är ju för sjutton STOR! Hon har länge haft samma dyngsrytm som du och jag, och behöver äta nattetid lika lite som vi! Men hon är van, såklart och då kan man ju tro att man måste äta nattetid.
Ta nu ledningen och visa henne vägen!
Ida
-
ilindstrom
Jo visst tror jag att hon är hungrig, men inte på natten, då sover man ju som folk. Jag tror att du är i samma fälla som jag var. Genom att mata på natten så mycket så får hon kanske i sig minst hälften av sin dygnsföda och då finnns det inte så mycket kvar till puréer och grötar. Om du slutar att mata på natten så kommer aptiten på dagarna att öka och då kommer hon antagligen att börja äta fast föda. Så tänker jag, vad tror du om det?
hälsningar
Ida
hälsningar
Ida
Jo, det borde det ju göra. Suck. Jobbigt det här, för som sagt att inte ge henne mat när hon är hungrig är omöjligt. Men förhoppningsvis kommer hon väl somna om rätt lätt i egen säng. Och inte börja hungerskrika...
Min första tjej fick jag väska på natten de första veckorna för att jag var orolig att hon fick för LITE mat...ha ha. Sen sov hon 12 i sträck och har alltid somnat i egen säng utan protester. Från dag ett....Den drömmen
Min första tjej fick jag väska på natten de första veckorna för att jag var orolig att hon fick för LITE mat...ha ha. Sen sov hon 12 i sträck och har alltid somnat i egen säng utan protester. Från dag ett....Den drömmen
-
TorpSara
Med den attityden kommer du inte ens igenom första kurnatten, det kan jag lova dig...AnnaSanna skrev:Jo, det borde det ju göra. Suck. Jobbigt det här, för som sagt att inte ge henne mat när hon är hungrig är omöjligt. Men förhoppningsvis kommer hon väl somna om rätt lätt i egen säng. Och inte börja hungerskrika...
Kanske den ömma modern ska ge sig till annan sovplats och någon sakligare kura de första nätterna?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Men man orkar inte äta på dagen (eller alls
Lilla barnet vänder inte på dygnet åt dig. Det måste du hjälpa henne till själv.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ja hu, svårt det här. Ska jag dra igång en kur så vill jag ju göra det ordentligt. Och tar jag upp henne så förstör jag det ju, det förstår jag. Önskar att jag på något sätt kunde veta om hon var hungrig eller "snuttig". Peta i henne en flaska välling före läggdags eller nåt. Då hade jag vetat att hon stod sig ett tag!
Och tyvärr har hon alltid varit såhär med maten, även när hon sov jättebra på dagarna. Så det är nog inte bara tröttheten som gör det.
Och tyvärr har hon alltid varit såhär med maten, även när hon sov jättebra på dagarna. Så det är nog inte bara tröttheten som gör det.