Hej!Mats Jonsson
Vår dotter (snart 5 månader) kräks mycket. hennes magmun är väl lite outvecklad. Men det är mycket hon kräks. på natten är hon jättehungrig, eftersom hon kräks upp ett par mål under dagen. Ska jag ändå försöka få henne att sova hlea natte med vagning eller ska jag fortsätta med nattmål tills problemen växt bort.
läkarna vill naturligt vis inta att hon ska ligga på mage. Men det vill hon. Det är tur att hon gjort det från början, för att kräkas som nyfödd på rygg kan vara farligt!
Jag skulle så gänra vja få bort nattmålet, men undrar om det är klokt nu.
Kräkning+nattsömn
-
TorpSara
Kräks hon hela mål? Har du testat och jämfört? Ofta ser det mycket mer ut än det är. Provhäll två msk mjölk och jämför.
Kräks hon hela mål (kring 1-2 dl i en kräkning) borde hon inte gå upp i vikt som hon ska, och då ligger hon i riskzonen för pylorus stenos och ska inte ligga på mage eftersom det förvärrar.
Är det bara "glappt" (reflux) så spelar magläget mindre roll, men då kräks hon inte lika mycket.
Kräks hon hela mål (kring 1-2 dl i en kräkning) borde hon inte gå upp i vikt som hon ska, och då ligger hon i riskzonen för pylorus stenos och ska inte ligga på mage eftersom det förvärrar.
Är det bara "glappt" (reflux) så spelar magläget mindre roll, men då kräks hon inte lika mycket.
Hej ac och TorpSara!
Jag vill bara tillägga att det är väldigt otroligt att det skulle vara pylorus stenos (förträngning av nedre magmunnen, maten kommer inte ner i tarmarna från magsäcken utan trycks upp igen). Det kommer när barnet är 2-4 veckor och i de flesta fall går det fort innan barnet blir uttorkat och matt (för Rufus tog det fem dagar...) och måste in på sjukhus för operation. Vissa barn får det lindrigt och då växer det bort vid 3 månader. Så med tanke på dotterns ålder låter det inte så troligt, särskilt inte om hon går upp i vikt som hon ska.
Mer vet jag inte. Lycka till!
/Ewa
Jag vill bara tillägga att det är väldigt otroligt att det skulle vara pylorus stenos (förträngning av nedre magmunnen, maten kommer inte ner i tarmarna från magsäcken utan trycks upp igen). Det kommer när barnet är 2-4 veckor och i de flesta fall går det fort innan barnet blir uttorkat och matt (för Rufus tog det fem dagar...) och måste in på sjukhus för operation. Vissa barn får det lindrigt och då växer det bort vid 3 månader. Så med tanke på dotterns ålder låter det inte så troligt, särskilt inte om hon går upp i vikt som hon ska.
Mer vet jag inte. Lycka till!
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
-
TorpSara
Å andra sidan, när jag opererades som tvåveckors bäbis så sa de bestämt att det bara drabbade pojkar i halvårsåldern.
Senare har det visat sig att diagnosen minskat drastiskt sedan man lade barnen på rygg. Jag har förstått att man tror att magläget har gjort att det utvecklats (men senare) hos dem som har en lindrigare variant.
Men, jag tror inte heller att det är vad vi pratar om, utan en vanlig reflux.
Ja, hon kräks mera vissa dagar.
Nu ska jag i alla fall få hämta en välling som är för barn med reflux. Hoppas den hjälper.
Om hon får behålla de mesta av maten kan jag väl starta sova hela natten.-kuren?
sofia sover i vagn. Jag har prövat spjäls'ngen, men hon verkar ännu trivas bäst i vagnen, där det är lite mindre plats. Lättare att ligga still kanske.
Om vi startar när hon ätit bra: kan vi då vagna en natt och en dag, och sedan gå över till bara tillrättalägga och ramsa dag och natt 2?
hon kommer ju skrika hela natten säkert, men det känns som vi måste sluta vagna.
Vi är så himla trötta av allt nattätande och kräkande. och jag vill hjälpa henna att få sömn ordentligt.
Ska jag spika ett schema och köra igång tycerk ni? Eller vänta tills kräkningarna upphört helt???
Om vi slutar med vagningen kommer hon säkert skrika flera dagar. Är det det rätta sättet?
när jag vagnar henne och föröker sluta presic innan hon somnar skriker hon när jag ramsar. Vad gö jag då?
Nu ska jag i alla fall få hämta en välling som är för barn med reflux. Hoppas den hjälper.
Om hon får behålla de mesta av maten kan jag väl starta sova hela natten.-kuren?
sofia sover i vagn. Jag har prövat spjäls'ngen, men hon verkar ännu trivas bäst i vagnen, där det är lite mindre plats. Lättare att ligga still kanske.
Om vi startar när hon ätit bra: kan vi då vagna en natt och en dag, och sedan gå över till bara tillrättalägga och ramsa dag och natt 2?
hon kommer ju skrika hela natten säkert, men det känns som vi måste sluta vagna.
Vi är så himla trötta av allt nattätande och kräkande. och jag vill hjälpa henna att få sömn ordentligt.
Ska jag spika ett schema och köra igång tycerk ni? Eller vänta tills kräkningarna upphört helt???
Om vi slutar med vagningen kommer hon säkert skrika flera dagar. Är det det rätta sättet?
när jag vagnar henne och föröker sluta presic innan hon somnar skriker hon när jag ramsar. Vad gö jag då?
Emmas och Sofias mamma
Hej ac
Jag hade också en liten kräkare
vi provade allt på marknaden men inget blev det bättre av. Vi började tidigt med gröt och vanliga purreer (tidigt var 3 månader för oss) hur har ni det med måltiderna? Det var som att "fast" föda fick stanna kvar lite bättre.
Kristina
Jag hade också en liten kräkare
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Hej Kiki!
Hon tycker itne så mycket om gröt, men det går i några små skedar. Fruktpuré går bättre, men kommer ofta upp det också.
nyss gav jag henne ca: 120 ml välling inom ca 1 timme med rapningar, men allt + lite till kom upp.
Sedan är hon hungrig igen, så jag gav lite ersättning innan jag lade henne.
I natt blir det nog ett mål, för hon har inte fått i sig mycket alls idag.'
Det är så stora mängder som kommer upp. Hon värkligen kräks upp tills det är tomt i magen!
Vi kämpar på får vi se.
Tack för era svar!!!!
Hon tycker itne så mycket om gröt, men det går i några små skedar. Fruktpuré går bättre, men kommer ofta upp det också.
nyss gav jag henne ca: 120 ml välling inom ca 1 timme med rapningar, men allt + lite till kom upp.
Sedan är hon hungrig igen, så jag gav lite ersättning innan jag lade henne.
I natt blir det nog ett mål, för hon har inte fått i sig mycket alls idag.'
Det är så stora mängder som kommer upp. Hon värkligen kräks upp tills det är tomt i magen!
Vi kämpar på får vi se.
Tack för era svar!!!!
Emmas och Sofias mamma