Vaknar 3.30 och somnar inte om. hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ac

Vaknar 3.30 och somnar inte om. hjälp!

Inlägg av ac »

Vi håller på att kurar våran yngsta dotter (4 mån drygt) . vi har hålpå i två veckor nu och det fungerar inte så bra.
Hon äter bra. Men vaknar varje natt strax efter kl 3 och vill inte somna om. Hon sover i vagn, då vi har tänkt hon kan göra det tills natten går bra.

Vårat dyn ser ut såhär:
kl 5 mat (ca: 240 ml ersättning) Vi kan inte vänta till kl 6 då hon är vaken från 3 och är nu superhungrig.
Leker gladerligen själv ca 1 tim.
ca: kl 7.30 sover efter lite vagningen i ca: 1.5 tim
kl 9 mat: fruktpuré + 240 ml ersättning
Lek och är med när mamma gör sysslor.
ca: 11.30 sover i vagn i 2 tim
13.30 mat: 240 ml ersättning
Lek.
därefter låter jag henne sova 20 min (för att hon inte ska sova för mycket så hon kan sova på natten (fel kanske ??)
Runt 17-tiden gröt+ersättning.
Tvätt för natten+slurk
godnat kl 18
sover gott till ca3.

Tacksam för alla tips!!
Emmas och Sofias mamma
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Hur bemöter du hennes uppvak?

Hur är mörkläggningen?

Hur gick kuren, tar ramsan?

Först och främst måste du ta ledningen och strukturera upp dagen för som det ser ut nu har du lämnat över ledningen på en lite 4 månaders bäbis, och det är aldeles för mycket att axla. Så steg 1, struktur på hela dygnet! Ingen morgon redan 5.oo vill du ha läggning 18,00 eller passar 19.00 bättre?

7.00 Vakna, frukost
8.30 - 9.15 Sova 45 min
11.00 Lunch
11.30 - 13.30 sover i vagn i 2 tim
13.30 mellis
16.00 - 16.45 Sova 45 min
17.00 gröt+ersättning.
18.30 Kvällsslurk
19.00 Natti natti

Inga mer, "ca, kring och ungefär", nu väljer du ett schema och följer det minutiöst tills det sitter SEN kan man börja flexa lite med kvartar och dyl.

Här får du lite nyttig läsning:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

viktigt: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ewa

Inlägg av Ewa »

Skriver under på det Duggan säger, förstås. Och kommer med ett litet tillägg - kanske behövs mer mat på programmet. Om man vaknar just när nattmålet brukade ligga, men dessförinnan sover gott men nu inte somnar om, ligger det nära till hands att misstänka att liten dam faktiskt är en smula hungrig. Har ni börjat med smakisar? Ser att du ger frukt vid lunchmålet. Där kan du gärna utöka och även ge lite mer matigt. Eller välling, om du så hellre vill det. Men något mer än grötmålet som ger lite mer mättnad under dagen så tror jag hon har bättre förutsättningar att sova så gott :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
ac

tack

Inlägg av ac »

Tack för tipsen!!

Köpt en rullgardin idag.
Ska strukturera och ge lite mer mat.

Tack
Emmas och Sofias mamma
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Vad bra, styr upp under några dagar så kan jag tänka mig att ni hamnar på banan! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"