Liam och standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Grodan

Liam och standardmodellen

Inlägg av Grodan »

Hej!

Lille Liam har standardmodellats fran borjan. Det har gatt mkt bra aven om jag fortfarande (han ar 3.5 manader) inte haller benhart pa schemat men nastan....

Oftare och oftare somnar han alldeles av sig sjalvt nar jag lagger honom och jag har borjat smyga in ramsan. Ibkand vill det sig dock inte alls och buffar jag blir han rasande och skriker upp sig totalt. Da funkar det ibland att vagga honom (han sover i vagga istallet for vagn for han ar sa stor att han snart vuxit ur vagnen). Varfor blir han sa arg nar jag buffar tros? Jag ar ratt saker pa att jag har ratt teknik (ovade mkt pa Elliott under SHN-kuren)

Jag har inte behovt vagna (eller vagga) bort nagra mal. Han har sjalvt valt att lagga sig mellan 19-19.30 och hoppade forst over 11-malet, sen 1-malet och ater vid ca kl 4. Nan vecka innan han blev 3 manader sov han 10 timmarsnatt 3 ggr! Nu pa det senaste har han borjat vakna igen vid kl 1. Jag buffar honom eller vaggar honom (nastan) till somns igen istallet for att amma (ibland funkar buffningen, ibland vaggningen) men undrar om detta betyder att han ar hungrig. Jag hade tankt vanta tills han blev 4 manader innan jag ger pureer och grot, men kanske borde jag borja redan nu? Jag forsoker med flaska varje kvall for att kunne ge lite extra men han vagrar ta flaska :( Hur gor ni andra? Ger ni riktig mat redan vid 3 manaders alder?

Nu till mitt egentliga problem var jag verkligen skulle behove lite rad! I stort sett varje gang jag lagger Liam eller om jag maste ga in och vagga/buffa forbi somnskarvarna sa blir Elliott utom sig. Han skriker och grater sa fort jag lamnar rummet. Ibland skriker han inte utan foljer bara med in och pratar och busar jattehogt, ber jag honom da vara tyst sa att babisen kan sova far han trotts-glimten i ogat och gor allt for att jaklas (jag fattar ju att han bara vill ha uppmarksamhet - klart att det ar en jatteomstallning att inte fa ha mamma for sig sjalv langre) och sa ill-tjuter han galla toner eller springer och skallrar i garderobsdorrarna eller annat som stor Liam och far honom att vakna till ordentligt. Jag borjade med att be snallt och lugnt men utan resultat. Jag har forsokt forklara for honom att mamma kommer snart och umgas - ska bara...., jag har blivit arg pa honom och visat att han bara far vara med i rummet om han ar snall - funkar inte, jag tycker jag har provat det mesta och tyvarr marker jag att jag hanterar det hela samre och samre. Allteftersom Liam skriker upp sig och jag plotsligt har 2 skrikande barn runt mig eller jag finner mig sjalv springande ut och in mellan rummen for att vagga lite pa vaggan och sen ut igen for att hindra Elliott att komma in och stora sa blir jag argare och argare och mer uppstressad. Jag vill absolut inte bli arg men det ar svart. Jag antar att det ar trottheten ocksa som gor att jag inte har talamodet langre. Om nagon kunde hjalpa mig och tipsa om ett forhallningssatt eller en strategi sa vore jag innerligt tacksam. Det skrammer mig lite att jag blir sa arg. Det slutar till slut med att jag vralar pa bada tva fast jag vet att det ar helt lonlost och sen skamms jag som en hund :(

tacksam for hjalp och rad!
Mamma till
Lille Elliott :heart: född 3/7 2006. Kurad vid 6 månader.
Lille Liam :heart: född 15/2 2008. Standardmodellad.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Jag har varit just där. Och visst blir det stressigt ibland! 8)
Jag har märkt att det gäller att planera, tänka efter före, ha en plaaaan... :D
OCH strunta i orden! Han förstår inte "jag ska bara", "sen" eller "du måste vara tyst".

Läggningarna vet du ju när dom ska komma, förbred Elliott, låt honom vara MED hela vägen. Byta blöja, bädda i ordning. Lägg lillebror tillsammans.

Eller förbred en muta. En klase vindruvor är räddning här hemma ibland. Eller en spännande påse med smågrejjor i.

Eller sätt honom i arbete så han har något att göra. Min tös tvättade badkarsfronten med vatten och svamp en läggning här hemma. gick superbra. Hon var ju fullt upptagen med sitt.

I skarvarna: Pakta med Elliott och spela teater! Vem är det som skriker? Var ÄR bebisen nånstans? Vad ska vi göööööra??! Låt Elliott komma med förslag, följa med dig in i rummet, visa dig, hjälpa till, känna sig behövd.

Typ så. :)

Jo! En sak till. Bryt den onda spiralen. Ta ledningen! Vad som helst som du bestämmer är bättre för Elliott än att springa runt och slå i dörrar. För tro mig, det vill han inte.
Grodan

Somnproblem

Inlägg av Grodan »

Hej!
Jag fortsatter skriva har.....

Nu har det gatt lang tid sen sist och lille Liam har blivit store Liam - 9 manader gammal!

Att kora med standardmodellen har varit helt underbart! Liam sov sin forsta 12 h natt ett par dagar efter 4-manadersdagen och da hade jag inte behovt vagna bort ett enda mal! Har kommer en kort (aller lang :roll: ) bakgrundsbeskrivning....

Dagslurarna gick hyffsat men kanske inte riktigt lika problemfritt. Han vaknade ofta lite tidigt pa lunchluren (den langa) och en av bovarna var att jag lade Elliott att sova sin lur i samma rum men efter ca halva Liams lur. Jag sag till att det inte blev i somnskarvarna men oftast vaknade Liam anda. Nar Liam blev 6.5 manader flyttade vi hem till Sverige igen. Da fick vi bo hos mina foraldrar i 1 manad i vantan pa att flyttlasset skulle komma. Det gick hyffsat bra. De sov tillsammans pa natten men jag lade elliott i annat rum pa langluren och det funkade ok. Liam somnade fint sjalv bade pa dagen och kvallen men vaknade ibland pa natten och var ledsen. Eftersom allt gatt sa bra innan har ramsan ej blivit innott, som pa elliott. Darfor har vi vid uppvak istallet buffat och solfjadrat. Ramsan har jag forsokt fa in bakvagen, men det har inte alls blivt sa effektivt. Sen har min man slarvat en del med ramsan, fast han skarpt sig nu.

Sa flyttade vi nu in i nya huset, da var Liam ca 7.5 manader. Da kranglade lurarna mer och natterna fick fler uppvak. Eftersom det sakert berodde pa 2 "flyttar" inom kort tid tyckte jag att jag kunde kosta pa mig att inte vara sa strikt, speciellt som han inte varit nagot kurbarn utan allt flutit pa fint utan somnproblem. Sa darfor har han fatt lite buff och solfjader vid uppvak istallet for enbart ramsa (fast alltid ramsa OCKSA forstas). Natterna gick battre och battre och han sover nu 12h igen varje natt utan uppvak.

MEN sa har 8(9)-manadersangesten kommit nu. Laggningarna gar inte bra alls. Han staller sig upp och skriker sa fort vi laggt honom. Redan innan laggning blir han ledsen och haller krampaktigt tag i mig, min hals och mitt har. Sedan skrik och skrik. Gar in och lagger tillratta, buffar och/eller solfjadrar och ramsar ut. Far ibland halla pa i 5-10 minuter, ibland upp till 30. Jag buffar/solfjadrar honom aldrig till somns och ser till att ramsan alltid far sista ordet, men ibland (oftast) sker detta inne i rummet. Alltsa jag marker hur kroppen lugnar ner sig, slapper sedan och ramsar under hans sista gnyn inne i rummet och ramsar sedan ut.

Nu undrar jag hur jag bast reder ut detta. Jag vill ju att han ska kunna laggas utan skrik och att jag helst ska kunna ramsa utanfor rummet.

Hade Liam varit ett kurbarn (som elliott var) sa hade jag vetat hur jag skulle ga tillvaga. Men eftersom jag anser att Liam inte har somnproblem (utan bara sma fnurror) sa fortsatter jag garna mjukt om det funkar.

Vad tror ni? Maste han kuras? Tror ni att jag kan fortsatta som jag gjort och att vi kommer tillbaka pa ratt spar nar 8manadersangesten laggt sig eller har vi da hamnat tillbaka nagra rutor?
Vi har fortfarande 3 dagslurar till honom men ska nu dra ner dom till 2 eftersom han inte verkar lika trott langre.

Ramsan har varit och ar fortfarande ett sadant bra verktyg till Elliott. Problemet med Liam ar att
1) Han alltid somnat sa bra att ramsan aldrig blivit innott pa samma satt och "tar" alltsa inte likadant
2) De sover i samma rum och vi har darfor inte tjatat ramsan sa mkt utan varit radda for att elliott skulle vakna.

Nagra funderingar och tips?

tack!
Mamma till
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Man måste inte kura, men jag tycker det är jättesynd att ni inte satt ramsan. Och för det endamålet måsta man minst "minikura" . (dvs. köra enl. lathunden från natt 2).

Det jag gjorde (faktiskt annorlunda men helt enl. BB) var att jag gick in till min son och gav honom en kram genom sängen/spjälorna när han grät som mest. När han lugnat sig en aning. Lade han sig själv ner eller så lade jag ner honom, gjorde en mjuk skön solfjäder och gick med en lugnande ramsa. Det viktiga i BB och SHN är ju attityden och att man lugnar barnet i sängen. Och med kramen finns inget stackars barn, medlidande eller så, utan bara en mjuk varm kram som är TYST, andas lugnt och högt. Detta lugnar även barnet.

Blir det kramar hela tiden, ja då har ni fastnat i "kramträsket" eller verktygsträsket. Det viktiga är ju att hela tiden göra baksteg, så barnet kan göra framsteg. Om detta står jättefint i BB på åttamånaders ångest!

Här kommer länken till "mina favoriter" där finns bl.a. "konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden" samt någon 8-mån tråd jag tror du kan uppskatta att få läsa. Titta även på "thaimassagetråden" :wink:

Läs gärna på om ramsan också ordentligt, för i och med detta har du faktiskt en jättechans att få sätta den. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ber tusen gånger om ursäkt, här kommer länken och tack för att du påminde mig! :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Här är den, trevlig läsning! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Grodan

Inlägg av Grodan »

Tack sa mycket!
Thaimassagetraden - skitkul och mkt tankvard...!

Ja, det far kanske bli en liten minikurning.... tankte bara att det kanske inte var sa bra att satta igang med det under 8manadersangesten och nytt hus och sa...

men, jag gjorde som du, gav en kram, solfjader och ramsa ut.
Igar blev det 3 kramar innan insomning till ramsan och ikvall bara 2.
Ska strama upp dagslurarnas laggningar ocksa.

Det ar sa skont att ha detta forum att ga till, med sa manga i denna anda som ar sa hjalpsamma, nar attityden behover stramas upp lite!

tack!
Mamma till
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack snälla! :lol: :thumbsup:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"