Behöver hjälp i röran!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
MiaV

Behöver hjälp i röran!

Inlägg av MiaV »

Hej!
Jag har precis hittat hit till forumet efter att ha SHN-kurat mitt yngsta barn som är åtta månader. Det har gått jättebra MEN resten av tillvaron är minst sagt rörig. Mina två "äldre" barn är fyra och 2,5 år gamla och det är fullt ös hela dagarna.
Min dotter har ju sitt schema med fasta tider och jag skulle vilja få mer ordning på storebrödernas dagar också. Hur gör andra? Har ni som scheman för de äldre barnen också? Jag tar gärna emot exempel på hur ett sånt kan se ut! Har ni samma tider vardagar och helger? Hur hårt håller ni på tiderna?
Mina killar går på dagis femton timmar i veckan. De sover inte middag längre så det blir inget naturligt avbrott på dagen, allt bara går i ett och till slut vill man nästan inte gå upp på morgonen. Några tips om vad vi kan göra?
Mia, med 3 mirakler :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Mia och välkommen hit :D :heart:

Här finns en annan tråd med liknande tema som du också kan läsa:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15931

Jag tror många här har ett hyfsat fast schema också för de större barnen. I alla fall har jag det. Då jag har ett skolbarn så ger sig shcemat nästan per automatisk för att vardagen ska fungera. Min 4.5 åring och 1 åring är hemma med mig och dagarna kan se ut som följer:

06.30: Morgon
07.30: Frukost
08.00: Stora flickan cyklar till skolan, ensamlek för mellantjejen en stund på sitt rum och lillkillen samma en stund.
Morgon/fm: Fixar våra uppgifter, åker och handlar, ute och busar, doktorstider och allt som ska göras.
11.00 Lillkillen lunch
12.00 Lillkillen sova 2 timmar, jag och mellantjejen äter lunch, har mys, är ute, spelar spel etc
14.30 mellanmål och storflickan ofta hemma till dess
Eftermiddag går till samma som förmiddag samt utflykter tillsammans, träningar m.m. Varje dag har sin plan.
16.00 Brukar börja laga middag tillsammans om det inte är utflykt eller så
17.00 Middag
18.00 Bad
18.30 Välling
19.00 Lillkillen sova, 19.30 mellantjejen och därefter läxor och mys med stortjejen

Typ så brukar det se ut. Vi håller tidena ganska bra men är flexibla med vad vi gör. Mellantjejen har egna uppgifter på morgon/fm.

Det viktiga för mig är att alla är mätta och pigga och sedan kan man vara flexibel därimellan. Lilleman sover alltid i vagn så vi är fria att gå vart vi vill. Har också en del körningar och hämtningar i detta samt jobbar ibland så det ska klämmas in.

När dagarna känns outhärdligt långa, som du beskriver, så tror jag det bästa är att göra ett schema. Du vet vad som gäller - och de vet vad som gäller. Jag rekommenderar varmt att du lägger in ensamleksstund och då kan du också ha ensamleksstund :wink: med vila, kaffe eller kanske tom dator... :wink:

För en 2.5 åring som inte sover middag så känns det ändå som en vila skulle vara på sin plats för att orka dagen:?: Läsa själv i sängen, musikband eller liknande :?: Alla kan ta en liten paus och du kanske kan tajma det när den lilla sover så blir det en vila för alla :?:

Jag tror fler kommer och beskriver sin vardag och fundera hur du kan lägga upp din så att du orkar ha roligt och känna glädje.

Återkom gärna med hur du funderar.

Många kramar
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
vanna

Inlägg av vanna »

Hej Mia! Våra barn är väldigt lika varandra i ålder. Mina pojkar är drygt tre och två år och lillan är sju månader, och jag skulle inte klara många dagar utan ett ganska fast schema.
Såhär ser våra dagar ut:

06.30 är det morgon. Lillan får välling direkt medan pojkarna dukar.
07.00 äter vi frukost. Sen är det undanplock i köket, tvättning och påklädning.
07.30 har Lillan ensamlek i sängen. Pojkarna pysslar med sitt. Jag med mitt.
08.30 sover Lillan 45 minuter.
09.30 äter vi mellanmål.
10.00 går vi ut; gör ärenden och leker.
11.30 är det lunch. Snabbvärmda rester.
12.00 sover Lillan middag i två timmar. Pojkarna vilar framför en film. Den minste sover ofta tjugo minuter i soffan. Jag har egentid.
14.30 äter vi mellanmål.
15.00 gör vi något tillsammans. Går ut eller stannar inne och fnular med lera eller liknande.
16.00 blir det oftast fix med tvätt, dammsugning, matlagning.
17.00 äter vi middag och plockar undan.
17.40 badar alla tre.
18.00 börjar Bompa och det är dags för välling.
18.30 är det dags att sova för Lillan. För pojkarna är det tandborstning, saga.
19.00 lägger de sig.

De gånger jag släpper efter på det här så blir dagarna snabbt både väldigt långa och röriga, så jag håller (kanske lite väl...) hårt i strukturen.
Hoppas du hittar ett sätt som passar just er och som får er att må gott!
Doris

Inlägg av Doris »

Så här ser våra dagar ut. Två pojkar, 2,5 år och en på nio månader.

Vakna: 6.30
Frukost 07.
Ensamlek (när jag läser tidningen :) ) 07.30-08

Lillkillen sover förmiddag 08-09 (Då brukar stora killen och jag tex läsa bok ihop eller pyssla med saker på var sitt håll, beroende på hur landet ligger)
09.30 UT och leka.
Tillbaka hem igen c:a kl . 11.00

Lunch och middagssömn för alla, vuxna såväl som barn. 12-14

14-15 Vakna, mellanmål.
15.-16.30 Ut och leka.

17.00- 18.00 Kvällsmat
18-19 Bollibompa

19.00 Lillkillen lägger sig.
20.00 Stora killen lägger sig.
Jag har tre barn. De är åtta respektive sex år, den yngste är född i maj 2013.
MiaV

Inlägg av MiaV »

Tack Susanne, Vanna och Doris! Nu har jag börjat nöta in en del hållpunkter: morgon, läggdags, mattider och lite ensamlek. Det känns faktiskt redan något enklare. Jag tyckte aldrig att det var svårt att få till det med två barn, men med det tredje kom verkligen behovet av striktare rutiner.
Men det är också så att med det tredje kom även det dåliga samvetet över att varje barn inte får så mycket ensamtid med mig eller pappa, och jag tror att skuldkänlorma har bidragit till att det blivit rörigt ibland. Det är kanske inte världens bästa attityd att möta ett litet trotsbarn med t ex.
Barnen är väldigt kärleksfulla och fina mot varandra så egentligen borde jag väl inte oroa mig så mycket för just den biten.

Nu är det sommarlov alldeles strax och det ska bli skönt att få rå om varandra lite mer och slippa passa dagistider.

Kram.
Mia, med 3 mirakler :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"