Hon gråter/skriker för mycket vid läggning - vad göra?
Hon gråter/skriker för mycket vid läggning - vad göra?
Hej!
Jag började kura vår dotter på sex månader för drygt en vecka sedan. Hon sover redan bättre på nätterna, så något har jag ju gjort rätt, men mycket gör jag tydligen fel också! När jag lägger henne (framförallt dagslurarna) så gråter/skriker hon så förtvivlat mycket. Hon gråter ofta i 10-20 minuter innan hon somnar eller tystnar. Det känns inte bra. Jag ramsar när hon låter ledsen, annars låter jag henne sköta det själv. Någon gång undantagsvis lägger jag tillrätta och tillämpar solfjädern tills hon tystnar. Sen ramsar jag mig bort.
Inte ska hon väl gråta så mycket?
Jag tänker på min attityd av självklarhet och tror inte jag förmedlar rädsla etc. Jag försöker föra lite oväsen. Skrattet till go'nattet kunde vara bättre, jag jobbar på det. Det känns inte som om vi har upprättat en dialog, jag försöker lyssna av vilket slags skrik det är, men det är svårt att svara på det.
Snart orkar jag nog inte fortsätta så här, jag behöver hjälp!
Jag började kura vår dotter på sex månader för drygt en vecka sedan. Hon sover redan bättre på nätterna, så något har jag ju gjort rätt, men mycket gör jag tydligen fel också! När jag lägger henne (framförallt dagslurarna) så gråter/skriker hon så förtvivlat mycket. Hon gråter ofta i 10-20 minuter innan hon somnar eller tystnar. Det känns inte bra. Jag ramsar när hon låter ledsen, annars låter jag henne sköta det själv. Någon gång undantagsvis lägger jag tillrätta och tillämpar solfjädern tills hon tystnar. Sen ramsar jag mig bort.
Inte ska hon väl gråta så mycket?
Jag tänker på min attityd av självklarhet och tror inte jag förmedlar rädsla etc. Jag försöker föra lite oväsen. Skrattet till go'nattet kunde vara bättre, jag jobbar på det. Det känns inte som om vi har upprättat en dialog, jag försöker lyssna av vilket slags skrik det är, men det är svårt att svara på det.
Snart orkar jag nog inte fortsätta så här, jag behöver hjälp!
Jiz, son född -05 och dotter född -07.
Hejsan!
Hur är det med mat under dagen totalt, hur mycket gr det i ungefär?
Jobba mycket med skratten till go nattet, en stor kloss i bergen.
Och sen är det så att det kan ha blivit en miss under kuren när ramsan skulle sättas och dialogen inte riktigt uppstod, och det är ingen fara, det går att backa bandet. Jag antar att det gäller även nätterna?
Förslagsvis kan du backa bandet och följa lathundens kurnatt 2, natten då du sätter ramsan och verkligen vara envis med bekräftelseramsan, det ska vara det sista som följer med in i sömnen.
En bra länk om säkerhet: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Även: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
//Malin
Hur är det med mat under dagen totalt, hur mycket gr det i ungefär?
Jobba mycket med skratten till go nattet, en stor kloss i bergen.
Och sen är det så att det kan ha blivit en miss under kuren när ramsan skulle sättas och dialogen inte riktigt uppstod, och det är ingen fara, det går att backa bandet. Jag antar att det gäller även nätterna?
Förslagsvis kan du backa bandet och följa lathundens kurnatt 2, natten då du sätter ramsan och verkligen vara envis med bekräftelseramsan, det ska vara det sista som följer med in i sömnen.
En bra länk om säkerhet: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Även: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Mat
Hon äter sådär. Hennes schema ser ut så här:
Vakna 7.30
Frukost 7.30 (amma)
Sova 9-10.30 (blir oftast bara till 9.45)
Lunch 11.00 (smakisar + amma)
Sova 13-13.45
Mellis 14.30
Sova 15.15-16
Middag 18.00 (gröt + amma)
Kvällsmat 18.45 (amma)
Hon har knappt velat äta något annat än bröstmjölk, det har precis blivit lite bättre på den fronten. Det verkar som om hon inte längre blir tillräckligt mätt av enbart bröstmjölk - ändå vill hon inte ha annat...
Problemet gäller både dag som kväll, men på natten funkar det bättre. Om hon vaknar till brukar ramsan funka. Imorse under vargtimmen provade jag att pangramsa och det funkade jättebra.
Ska väl tillägga att att jag har tillämpat solfjädern är ett undantag som jag gjorde just för att gå tillbaka till 2:a natten, då jag kände att något saknades. Förut har jag bara ramsat.
Vakna 7.30
Frukost 7.30 (amma)
Sova 9-10.30 (blir oftast bara till 9.45)
Sova 13-13.45
Mellis 14.30
Sova 15.15-16
Kvällsmat 18.45 (amma)
Hon har knappt velat äta något annat än bröstmjölk, det har precis blivit lite bättre på den fronten. Det verkar som om hon inte längre blir tillräckligt mätt av enbart bröstmjölk - ändå vill hon inte ha annat...
Problemet gäller både dag som kväll, men på natten funkar det bättre. Om hon vaknar till brukar ramsan funka. Imorse under vargtimmen provade jag att pangramsa och det funkade jättebra.
Ska väl tillägga att att jag har tillämpat solfjädern är ett undantag som jag gjorde just för att gå tillbaka till 2:a natten, då jag kände att något saknades. Förut har jag bara ramsat.
-
ilindstrom
Hej Jiz och välkommen hit
Tittar på ditt schema och ser att du har 12, 1.5, 45, 45 Lillan sover oftast bara 45 skriver du på fm. Jag upplever det som att ibland har de svårt att ha långluren så tätt inpå nattsömnen. Kan kanske vara en idé att lägga den mitt på dagen istället och ha 12, 45, 1.5, 45? vad tror du?
vad bra att hon börjat äta lite annat också. för jag tror att hon behöver det.
Jag säger som dugga. det låter som om ramsan inte riktigt satt sig så det skulle jag jobba på.
hälsningar
Ida
Tittar på ditt schema och ser att du har 12, 1.5, 45, 45 Lillan sover oftast bara 45 skriver du på fm. Jag upplever det som att ibland har de svårt att ha långluren så tätt inpå nattsömnen. Kan kanske vara en idé att lägga den mitt på dagen istället och ha 12, 45, 1.5, 45? vad tror du?
vad bra att hon börjat äta lite annat också. för jag tror att hon behöver det.
Jag säger som dugga. det låter som om ramsan inte riktigt satt sig så det skulle jag jobba på.
hälsningar
Ida
Tack
Tack för tipsen. Jag ska se över schemat och försöka ändra tiden för långsömnen. Det kan nog stämma att den skulle passa bättre mitt på dagen, det är bara svårt att få allt att gå ihop, med mattider osv.
Jag återkommer senare så får vi se vad som händer...
Jag återkommer senare så får vi se vad som händer...
-
ilindstrom
Schemaförslag och ny fråga
Först en ny fråga som slog mig precis nu när lillan vaknade till. Hon somnade för natten för ca 50 minuter sedan. Nu vaknade hon och grät. Jag ramsade inte eftersom jag vet att hon lugnar sig väldigt snabbt och somnar om utan hjälp. Frågan är om jag ska bekräftelse-ramsa vid ett sådant tillfälle?
Nu till schemat:
Vakna vid 7.30 är viktigt, sedan vill jag även att hon sover vid hämtning på dagis (jag går hemifrån 13.15) och gärna en stund därefter (så att jag kan vara ute och leka med sonen, det går knappt när hon är vaken). Det är nog de enda kraven jag har!
Jag uppskattar verkligen all hjälp jag får av er!!
Nu till schemat:
Vakna vid 7.30 är viktigt, sedan vill jag även att hon sover vid hämtning på dagis (jag går hemifrån 13.15) och gärna en stund därefter (så att jag kan vara ute och leka med sonen, det går knappt när hon är vaken). Det är nog de enda kraven jag har!
Jag uppskattar verkligen all hjälp jag får av er!!
-
ilindstrom
Om du tycker att ramsan sitter så behöver du inte göra det, men det kan ju vara ett tillfälle att få ramsan med sig in i sömnenJag ramsade inte eftersom jag vet att hon lugnar sig väldigt snabbt och somnar om utan hjälp. Frågan är om jag ska bekräftelse-ramsa vid ett sådant tillfälle?
Orkar inte riktigt tänka ikväll. Så jag återkommer imorgon med ett schemaförslag om det går bra? En tanke som slog mig är varför kan inte lillan var vaken ute? Hon är så stor så hon behöver också utevistelse i vaket tillstånd. Ligga i gräset och pilla och smaka liteVakna vid 7.30 är viktigt, sedan vill jag även att hon sover vid hämtning på dagis (jag går hemifrån 13.15) och gärna en stund därefter (så att jag kan vara ute och leka med sonen, det går knappt när hon är vaken). Det är nog de enda kraven jag har!
hälsningar
Ida
Hejsan!
Vakna 7.30
Frukost 7.30 (amma)
Sova 9.00 - 9.45 Sova 45 min
Sova 12.30 - 14.00 Sova (sover över själva hämtningen, men lite vakentid med bror ute sedan)
Mellis 14.30
15.45 -16.30 Sova 45 min
19.00 Kvällsslurk (amma)
19.30 Sova
Vad sägs om det? jag skulle nog flyttat middagen till 17.30, men den kanske är såpass sen för att matcha in maken el dyl?
Hur känns detta schema?
När hon sover ute i vagn, så kom ihåg att lägg en mörk filt över vagnssufletten, då kommer inga synintryck in och dom får lättare att somna om i skarven.
//Malin
//Malin
Vakna 7.30
Frukost 7.30 (amma)
Sova 12.30 - 14.00 Sova (sover över själva hämtningen, men lite vakentid med bror ute sedan)
Mellis 14.30
15.45 -16.30 Sova 45 min
19.00 Kvällsslurk (amma)
19.30 Sova
Vad sägs om det? jag skulle nog flyttat middagen till 17.30, men den kanske är såpass sen för att matcha in maken el dyl?
Hur känns detta schema?
När hon sover ute i vagn, så kom ihåg att lägg en mörk filt över vagnssufletten, då kommer inga synintryck in och dom får lättare att somna om i skarven.
//Malin
//Malin
Lillan ute
För det första vill jag att sonen ska få lite egentid med mig och tiden efter dagis är då den bästa. För det andra tycker jag det är jättesvårt att vara ute med lillan. Hon vill nästan alltid bli buren, jag kan inte bara lägga henne på en filt. Hon kanske leker i några minuter, sedan blir hon grinig och vill upp. Då är det ju inte så lätt att ägna sig helhjärtat åt sonen. Dessutom har jag inte hittat någon bra lösning vad gäller solen. Jag vill skydda henne mot solen, men det finns ju ingen skugga någonstans där vi är!
Vad gäller schemaförslaget har jag en fundering. Jag tror inte att hon kan somna kl. 15.45 om hon har sovit 12.30-14. Hon hinner nog inte bli så trött. Eller
vad tror ni?
Jag provade att lägga en filt över sufletten när hon sov i vagnen i förmiddags, men det blåste så mycket att den bara flög bort hela tiden. Hon vaknade efter ca 20 min (!) och somnade sen inte om. Jag hann bara börja gräva i rabatten...får aldrig något gjort. Jag försökte med att sätta henne upp i vagnen med leksaker och få henne att stanna där ett litet tag iaf, men hon blev jätteledsen efter bara några minuter. Jag fick ge upp och gå in igen. Som vanligt
Vad gäller schemaförslaget har jag en fundering. Jag tror inte att hon kan somna kl. 15.45 om hon har sovit 12.30-14. Hon hinner nog inte bli så trött. Eller
vad tror ni?
Jag provade att lägga en filt över sufletten när hon sov i vagnen i förmiddags, men det blåste så mycket att den bara flög bort hela tiden. Hon vaknade efter ca 20 min (!) och somnade sen inte om. Jag hann bara börja gräva i rabatten...får aldrig något gjort. Jag försökte med att sätta henne upp i vagnen med leksaker och få henne att stanna där ett litet tag iaf, men hon blev jätteledsen efter bara några minuter. Jag fick ge upp och gå in igen. Som vanligt
Hejsan!
Oj oj du har rätt, 15.45 blir aldeles för tätt inpå..men typ så här?
Vakna 7.30
Frukost 7.30 (amma)
Mellis 14.30
16.15 -17.00 Sova 45 min
Middag 17.30 (gröt + amma)
19.00 Kvällsslurk (amma)
19.30 Sova
Jag sydde fast en bit mörkläggningstyg på ett myggnät, som satt som en smäck på vagnen. jätte bra. men annars kan du nypa fast tyget med klädnypor tex.
Har du någon babybjörnsele, sjal etc. Det brukar vara uppskattat att få vara med och titta UT över världen, få ta en kvist i handen, följa med på vad som händer och MAMMA har fortfarande händer över till bror eller annat. Tänk inte att du måste vara med ett barn, utan tänk att dom är ett team, ni jobbar tillsammans. Syrran kan hålla i stenen medans brorsan skottar en grop i sandlådan, så får hon lämna över den med hjälp av "handen om handen" till brorsan. Förstår du hur jag tänker, förstärk sammahållningen och tänk team, även om lillan inte är allt för delaktig - än
//Malin
Oj oj du har rätt, 15.45 blir aldeles för tätt inpå..men typ så här?
Vakna 7.30
Frukost 7.30 (amma)
Mellis 14.30
16.15 -17.00 Sova 45 min
Middag 17.30 (gröt + amma)
19.00 Kvällsslurk (amma)
19.30 Sova
Jag sydde fast en bit mörkläggningstyg på ett myggnät, som satt som en smäck på vagnen. jätte bra. men annars kan du nypa fast tyget med klädnypor tex.
Har du någon babybjörnsele, sjal etc. Det brukar vara uppskattat att få vara med och titta UT över världen, få ta en kvist i handen, följa med på vad som händer och MAMMA har fortfarande händer över till bror eller annat. Tänk inte att du måste vara med ett barn, utan tänk att dom är ett team, ni jobbar tillsammans. Syrran kan hålla i stenen medans brorsan skottar en grop i sandlådan, så får hon lämna över den med hjälp av "handen om handen" till brorsan. Förstår du hur jag tänker, förstärk sammahållningen och tänk team, även om lillan inte är allt för delaktig - än
bättre schema
Hej!
Det schemat ser bättre ut. Hoppas bara hon kan somna på kvällen med en dagslur så sent, men det borde gå.
Klädnypor låter som en toppenidé! Det ska jag prova. Vad gäller delaktigheten vet jag att du har rätt, jag är rätt dålig på det, just för att hon ofta är så grinig, då väljer jag den lätta vägen...tyvärr. Jag ska bättra mig!
Det schemat ser bättre ut. Hoppas bara hon kan somna på kvällen med en dagslur så sent, men det borde gå.
Klädnypor låter som en toppenidé! Det ska jag prova. Vad gäller delaktigheten vet jag att du har rätt, jag är rätt dålig på det, just för att hon ofta är så grinig, då väljer jag den lätta vägen...tyvärr. Jag ska bättra mig!
Gör jag henne otrygg?
Imorse vaknade hon 6.00 (ska vakna 7.30) och somnade inte om. Jag pangramsade direkt och hon blev tyst. Låg sen och jollrade i ca en kvart innan hon blev ledsen. Därefter kunde inga ramsor i världen få henne glad/tyst igen. 6.50 tog jag upp henne (hon hade då tystnat för några sekunder för att hämta andan) eftersom jag visste att hon skulle gråta tills det var dags att gå upp. Jag har inga problem med att höra henne skrika, men när hon är ledsen och ber om hjälp och ramsan inte funkar vet jag inte vad jag ska göra.
När jag sen tog upp henne fortsatte hon att vara grinig/ledsen. Det känns som om hon har blivit mer otrygg av att jag låter henne skrika så mycket. Hon är grinig till och från hela dagarna, vilket i och för sig inte är något nytt, men det är väl meningen att det ska gå åt andra hållet med hjälp av kuren
När jag sen tog upp henne fortsatte hon att vara grinig/ledsen. Det känns som om hon har blivit mer otrygg av att jag låter henne skrika så mycket. Hon är grinig till och från hela dagarna, vilket i och för sig inte är något nytt, men det är väl meningen att det ska gå åt andra hållet med hjälp av kuren
Hejsan!
Om lilla fröken fastnar i ledsenheter på morgonkvisten kan du bryta det med en solfjäder eller HÖG klassisk musik, det hjälper sällan att överramsa.
//Malin
Om lilla fröken fastnar i ledsenheter på morgonkvisten kan du bryta det med en solfjäder eller HÖG klassisk musik, det hjälper sällan att överramsa.
Jag länkar om vikten av förhållningssättet: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252Hon är grinig till och från hela dagarna, vilket i och för sig inte är något nytt, men det är väl meningen att det ska gå åt andra hållet med hjälp av kuren
//Malin