Exempel på "istället för dagis"

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Mule
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 15:16
Ort: SÖLVESBORG

Exempel på "istället för dagis"

Inlägg av Mule »

Hej!

Jag tänkte bara berätta om vår lösning på "istället för dagis" med vår lille som fyller två i sommar. Jag har varit hemma i fyra år och chefen var ganska tydllig med att han tyckte att jag skulle komma igång lite igen till hösten. Jag känner också själv att jag nog skulle vilja arbeta lite. Dessutom, om jag skulle vara hemma på heltid ett år till skulle min man vara tvungen att jobba fem dagar i veckan. Han vill ju också träffa barnen. Så han ska vara hemma varje måndag och då hoppas jag kunna jobba länge - kanske 10 timmar. Han kan tyvärr inte vara hemma mer än en dag i veckan och jag måste jobba mer än en dag, eftersom jag är gymnasielärare. De 5-6 timmar som jag hade tänkt jobba på tisdagen har vi nu löst genom att en tjej som ska ha barn i juni kommer och passar barnen då. Hon tar med sig bebisen, vilket jag tror mina kommer tycka är jättespännande. Det kostar ungefär lika mycket, eller lite mer, än om vi hade haft lilleman på dagis på heltid. Otroligt på ett sätt, men å andra sidan tycker jag att maxtaxan gör dagis oförskämt billigt. Storasyster stannar hemma och är med lillebror och han behöver inte lämna sitt hem, där han är trygg.

Ville bara ge ett exempel på "istället för dagis"!

Mule med snuttan (04) och prinsen (06)
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Grattis till superfiffig lösning :thumbsup: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

=D> :heart:

Härligt!

/Fjällmor
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Vilken bra lösning!
TAck för det tipset :D
Hoppas du rapporterar sen hur det går!

Sophie
Mule
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 15:16
Ort: SÖLVESBORG

Inlägg av Mule »

Hej igen!

Min chef har försökt få mig att jobba tre dagar i veckan nu. Det är enklare för honom med tanke på schemaläggningen. Men jag stod på mig och sa nej. Hade jag nog inte klarat om jag inte varit så övertygad om att det verkligen är bra för lilleman att vara hemma åtminstone ett år till. Samtalet kändes lite jobbigt, dock.

Jag lovar att rapportera om hur det går!

Mule
Mule
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 15:16
Ort: SÖLVESBORG

Inlägg av Mule »

Hej!

Nu har vi kört igång! Jag hade turen och fick ett bra schema, så jag jobbar 8-18 på måndagen och 8-12 på tisdagen. Med en del hemarbete blir det 40 procent, vilket känns lagom (åtminstone hittills). Måndagen gick hur bra som helst. Pappa var hemma med dem och när jag kom hem hade de ätit och städat upp i köket. Det var bara för mig att värma lite mat. :D

Tisdagen var ju då den stora dagen, eftersom det var dags för D. att passa dem själv för första gången. Jag fick inte ens vara med när hon kom på morgonen, eftersom jag började tidigare än min man. Ringde honom från jobbet och han sa att de hade varit glada när han gick. Gissa om jag var nervös när jag kom hem! Men det var lugnt. Barnen lekte fint när jag steg innanför dörren och lunchen var avklarad. Hennes bebis hade sovit från kl. 9. Barnen var precis som vanligt hela resten av dagen sedan. Jag är så glad, för lillprinsens skull, att han får vara hemma! :heart:

Visst är vi ganska sårbara. Om D. blir sjuk måste någon av oss vara hemma. Men det rör sig bara om fyra timmar och min man kan nog kanske gå till jobbet senare och stanna kvar på kvällen istället om det bara händer någon gång då och då.

Den stora är hos dagmamman för första gången just nu, faktiskt. Vi skulle egentligen bara varit där i en timma tillsammans idag, men hon ville fortsätta leka, så jag ska hämta henne om en stund. Får väl se om hon vill gå dit igen imorgon.

Hälsningar Mule
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Vad härligt att läsa :thumbsup: Tack för att du rapporterar och berättar om hur ni ordnat det för er :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

:D

Så fint å bli påminnet om at det finst andre som tenker som oss !

Lykke til videre !
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Mule
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 15:16
Ort: SÖLVESBORG

Inlägg av Mule »

Hej igen!

Nu har D. varit hemma och passat dem två gånger. Förra veckan var våra barn lite förkylda, så då vågade hon inte komma eftersom hon var rädd att bebisen skulle bli smittad. I tisdags hade bebisen varit vaken mellan 10 och 12 och jag vet inte riktigt om det hade gått så bra... Hon sa att det hade gjort det, men jag är inte säker. Snuttan sa till mig på eftermiddagen att "D. vill inte passa oss mera". Jag försökte luska i vad som hänt och fick fram att D. tydligen sagt att mina barn måste vara tysta när bebisen äter. Lite konstigt, tycker jag. En 2-åring och en 4-åring är ju inte precis tysta varelser. Nu vet jag ju inte exakt vad de gjorde eller så, men det låter lite konstigt att hon sa så, tycker jag. Nu var de tydligen inte tysta, så då hade hon tydligen sagt att "om ni inte är tysta när bebisen äter vill jag inte komma och passa er igen". Oj, oj, oj vad detta inte känns bra. Jag och min man har pratat om hur vi ska hantera detta. Jag vet ju att det nog inte är en idealisk situation att en nybliven mamma passar våra barn, men det är ju bara fyra timmar i veckan och hon har ju jobbat på dagis... Men att hon skuldbelägger dem så känns verkligen inte bra. Vad tycker ni att vi ska göra? Vi tänkte prata med henne om det nästa vecka när hon kommer, men vi vill ju göra det på ett bra och vänligt sätt. Sedan ska min man kanske ta mod till sig och be sin chef att få jobba kväll på tisdagen. I så fall skulle vi klara oss utan barnpassning. Problemet är att han tycker att företaget redan gjort så mycket för honom redan, eftersom han har haft 4-dagarsveckor i två år, och vill fortsätta ha det så länge han kan.

Det är inte alltid lätt at försöka gå sin egen väg. Hoppas att vi klarar det här nu. Kanske förstorar vi upp händelsen? Det kanske inte var så farligt iallafall?


Hälsningar Mule, mamma till snutta (-04) och prins (-05)
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej!

Jag skulle utgå rent praktiskt, i samtalet med D. Höra om hon tycker det vore en bra idé om barnen fick se film/ha ensamlek/sitta med något pyssel när hon ska mata bebisen. "Ibland är ju små bebisar så fasligt lättstörda, och jag tänkte att det kanske skulle vara en bra idé. Vad tycker du?" Så förekommer du henne. Och hittar en lösning som ni alla kan må bra med. Det vore ju synd om just bara den lilla petitessen skulle komma ivägen, tycker jag (alltså inte hennes ev. bemötande, utan just själva matningssituationen, menar jag). Som själv haft en liten bebisfröken som verkligen inte kunde koncentreras sig på matningen när annat - betydligt mer intressant - pågick runtikring :roll: :wink: .

Vad tror du?

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Mule
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 15:16
Ort: SÖLVESBORG

Inlägg av Mule »

Hej Ewa!

Tack för att du svarade så snabbt! :D Mina barn har aldrig sett åt något annat än maten, var vi än har varit, så jag har nog lite svårt att tänka mig in i hennes situation. :oops: Nej, det hade varit så synd om hela grejen faller på detta. Mycket onödigt. Vi ska absolut förekomma henne. Det var precis en sådan lösning jag letade efter! Tack snälla, snälla! :heart: Det är ju inte hela världen om de får se en film någon timme på tisdagförmiddagen. Lillmannen är hemma och det är ju ändå det som är det viktigaste. Jag kommer ju hem kl. 12.

Häslningar Mule
Gäst

Inlägg av Gäst »

Film är toppen!! Speciellt med en skål russin som snacks, då blir det extra lyx! Säger jag som behöver lugna ner min sötmos ibland för att bebis ska få lite lugn.

Vill du ha filmtips, så säg till så ska jag fråga Anton vilka hans favoriter är :wink: :D.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

JennyH skrev:min sötmos
Det var den raraste (möjliga) felskrivning jag läst någon gång, tror jag. Hoppas det inte var en felskrivning, förresten. Puss på sötmosen! :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Mule
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 15:16
Ort: SÖLVESBORG

Inlägg av Mule »

Hej!

Jo, snuttan och prinsen tar gärna emot filmtips från Anton! Vad har han på lager?

Mule
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen! :D

Anton, 2,5 år, hälsar att han gillar:
*Spöket Laban
*Gubben Pettson
*Tecknade Pippi (fast mamman tycker att originalet är bättre :roll:)
*Emil i Lönneberga
*Nicke Nyfiken, långfilmen (sköööön musik i den, och ganska lågmäld film, perfekt för ammande barnvakt också!)
*Fem myror är fler än fyra elefanter (avsnittet med F och avsnittet med A, ska det vara :lol:)
*Shrek 3 var lääääänge en favorit, men den är lite söndertittad nu
*Molly Mus har också hängt med länge, men nu tror jag att han börjar bli lite stor för den.
*Free radicals (en skidåkarfilm, som pappa har introducerat... :lol:)

På Barnkanalen är Charlie och Lola absoluta favoriter, går 7.30 på morgonen! Vet inte om det finns på dvd, dock.

Ewa: Sötmos, haha. Ja, det var ju en felskrivning som kom att passa väldigt bra på Anton som just nu är ganska rödmosig i hela ansiktet av förkylning... :heart:
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"