Hur locka fram skrattet till go'nattet?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jiz

Hur locka fram skrattet till go'nattet?

Inlägg av Jiz »

Vi har precis börjat kura vår 6-månaders dotter. Det fungerar sådär. Ett problem är att vi har svårt att få henne riktigt glad innan vi lägger henne. Leenden får vi, men inget riktigt skratt. Vi försöker verkligen, men det vill sig inte...En annan tanke är att om vi får henne kanonglad och sen lägger henne känner hon sig kanske lurad? "De skojar och får mig glad, sen lämnar de mig ensam här".

Tips tack!

Schema:
Sover 19.30- 7.30
Frukost 7.30
Sover 9-10.30
Lunch 11
Sova 13-13.45
Äta 14.30
Sova 15.15-16
Middag 18
Kvällsmat 18.45
Läggdags 19.30
Jiz, son född -05 och dotter född -07.
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej! Jag undrar om storebror är med när ni har "skrattmys"? Jag har ju själv en pojk på 7 månader och det absolut roligaste han vet är storebröderna :) Han kan liksom kikna av blotta åsynen :) Så här hemma har vi mys i våran dubbelsäng allihopa tillsammans, och jag tycker tex.... det var en liten mus som skulle bygga sig ett hus....inte här inte där MEN HÄR.....(och kittel på magen) brukar funka för det mesta :) :)

Sen tycker jag det känns som att det är tvärtom..... att de känner sig än mer trygga när man lämnar de i sängen med ett leende på läpparna. Jag är ju inne på uppföljningsveckan nu och just skrattet till gonattet känns som det viktigaste av allt faktiskt.

LYCKA TILL
kram :)
mamma till 3 pojkar Noah, 0501 Malte, 0604
Leo, 0710 och flickan Ida 090414
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Jiz och välkommen hit :heart: :D
Ett problem är att vi har svårt att få henne riktigt glad innan vi lägger henne. Leenden får vi, men inget riktigt skratt. Vi försöker verkligen, men det vill sig inte...
Gör ingen stor grej av det. Om hon ler och tycker ni är tokroliga så låt det vara det. Det viktiga är att hon någon gång under kvällen skrattar så att hon kiknar. Tex. när ni badar, ligger på skötbordet, sätter på blöjan osv. kan man prutta på magen och så. De allra flesta barnen brukar då skratta gott. Det viktiga sedan är att ni inte gör en lugn nedtrappning utan det ska vara roligt att gå och lägga sig. Något man kan längta efter för då blir mamma och pappa så tokiga. :wink: :cry:
Ett problem är att vi har svårt att få henne riktigt glad innan vi lägger henne. Leenden får vi, men inget riktigt skratt. Vi försöker verkligen, men det vill sig inte...
Här tror jag att mammas och pappas attityd är ute och far. Det är inte synd om barnet som blir lämnat för att sova sin goda nattsömn. Hela långa dagen har ni haft så roligt. Ni har busat, hängt tvätt, lagat mat, ätit badat osv. tillsammans. Nu är hon så fulltankad med mat, kärlek och närhet att hon behöver villa sin kropp och hjärna för att kunna utvecklas. Det är det ni låter henne göra. :wink:
Vi har precis börjat kura vår 6-månaders dotter. Det fungerar sådär.
Jag tycker mig se att det finns fler frågor som ni vill ha svar på. Du får gärna ställa dem. Vi finns här för att svara på dem och ge stöttning :heart:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Här skrev visst sanna79 och jag samtidig. Vilket bra tips hon gav till dig :heart:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Tack, ilindström :) :)
mamma till 3 pojkar Noah, 0501 Malte, 0604
Leo, 0710 och flickan Ida 090414
Jiz

Tack

Inlägg av Jiz »

Tack för svaren. Det stämmer det du säger om storebror. Han om någon kan få henne att kikna av skratt, men han går oftast och lägger sig innan henne och på dagarna är han på dagis. Så det funkar bara ibland. När han är hemma och vaken så utnyttjar vi honom fullt ut :D

Andra frågor...? Jo, jag tycker hon gråter alldeles för mycket vid läggning. Vi har nu kurat i fyra nätter och dagar och hon gråter fortfarande väldigt mycket. Upplever inte att hon är rädd, mest arg och ibland även ledsen. Arg får hon gärna vara för mig, men inte ledsen. När hon låter ledsen ramsar jag för henne. Jag la henne precis för att sova förmiddag. Det tog 8 minuter för henne att somna och hon grät i stort sett hela tiden. Gör jag något fel? (Förutom skrattet då). Jag har helt slutat att vagna.
Jiz, son född -05 och dotter född -07.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

I 6 månader har ni lärt henne att det ska vara på ett visst sätt och nu helt plötsligt vänder ni hela världen upp och ner och ändrar allt (till det bättre men det vet hon inte än :wink: ) och då frågar hon om du vet vad sjutton du håller på med :wink: Så att poletten inte riktigt trillat ner efter 4 dagar det är inget ovanligt, men fortsätt jobba med en attityd av självklarhet och mycket bus och skratt innan läggningen, blir det inget gapskratt så är det inte hela världen, men tänk dig själv när du skrattat riktigt riktigt ordentligt, hur känns det i kroppen? Jag upplever att man blir upprymd, lite trött och avslappnad på en och samma gång, en känsla som är värd att locka
fram :wink:

Läsvärda trådar:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"