Låta vara vid dagslurarna?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Willes mamma

Låta vara vid dagslurarna?

Inlägg av Willes mamma »

Hej alla.
Här går det jättebra och det är ju därför man inte klottrar i trådarna längre :lol:
Vi lägger Wille klockan 19.00 och han tar snuttefilten, lägger sig på sidan och somnar. Inte ett knyst! Vi säger ramsan i samband med att vi lägger ner honom, klappar på huvudet och så sover han :D

Nu funderar jag lite på dagslurarna.
När jag lägger honom är det sällan protester men det tar tid innan han somnar.
Jag stör honom inte utan låter honom ligga och böka och prata som han vill. Skulle han bli ledsen och börja gråta (vilket är sällan) så ramsar jag men jag anstränger mig inte för att få honom att somna annars.
Han brukar somna efter en halvtimme så långa luren låter jag få bli 1h15m och de korta 45-minutrarna blir till 20-minutrare, allt för att inte schemat ska bli så förskjutet.
Är det okej att låta honom sköta detta själv? Han verkar ju inte vara störd över något i alla fall.
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess :heart:
kokos

Inlägg av kokos »

Willes mamma, det är ju underbart att han ligger och pratar och grejar alldeles själv. Inte gör det nåt att han inte somnar direkt: han har ju möjlighet att göra det.

Det viktigaste är att ge förutsättningarna för sömnen: det gör inget om de inte sover varenda liten minut. Själv har jag en pojke som gärna vaknar lite tidigare på morgonen och ligger och pratar för sig själv och drar sig i tårna, men det är ju bara helt underbart att lyssna på. :lol:

Vad roligt att det går så bra för er nu! :heart:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"