Jag drabbades av värksvaghet, eller avstannat värkarbete.
Jag har en gammal tråd, här på barnaväntan, om tidiga sammandragningar med mina tvillingar,
jag tror att min kropp blev så van dessa rätt onda sammandragningar, så när det blev dags, var de liksom inte tillräckliga.
Jag var öppen 4- 5 cm, länge

, i veckor

Och tvilling ett var väldigt långt nersjunken. Halvvägs ute, nästan
När jag var öppen 5, och inget hände, utan bara värkar, som alltid tog slut, så satte de i gång förlossningen.
De tog hinnorna och gav mig värkstimulerande (maxdos), men likafullt så fick jag inte mer än sisådär 15-20 lindriga värkar, .
Krystvärkarna, kändes nästan inte alls. Fick stå i svävare, och då kändes krystvärkarna, lite, lite.
Jag krystade då, fast de var svaga, hade jag då haft eda, så hade jag inte alls kännt krystvärkarna.
Med Tvilling två, så var värkarna ännu mindre, de maxade droppet, stängde av droppet, fick amma tvilling 1 för att stimulra värkar..
Kejsarsnittet var oerhört nära, sakerna stod utanför dörren....
De tryckte och försökte få ner barnets huvud, och tillslut lyckades de nå huvudet, och kunde ta hål på hinnorna.
Fick dock inga kystvärkar då heller.
MEN

jag hade ju haft tusentals värkar hemma, så jag visste i vilket läge, de brukade komma,de brukade komma när jag låg på sida, och inte på rygg. (av någon konstig anledning)
Så jag bad läkarna, som började förbereda snitt, att få lägga mig på sida,
och visst, då fick jag ett par svaga krystvärkar.
Precis som för kattklo, så var en av tvillingarna strypt i navelsträngen, men sen
i efterbördsskedet, kom inga värkar alls, livmodermunnen stängdes, och kroppen verkade inte alls vilja släppa ut moderkakorna, så de fick ta ut moderkakorna manuellt. Jag sövdes ner, och de plockade ut dem på operation...
Ingen glad och uppmuntrande historia,
MEN det positiva är att jag ville hela tiden(men fick inte) ligga på sida,
det var först när, de gav upp, och med tvilling ett började pratade om sugklocka, som jag fick komma över på sida, och sen när det förberedes kejsarsnitt, och de också gav upp, som jag fick ligga på sida, som jag fick några värkar alls.
Alltså, jag tror att man vet hur man ska göra,
men man måste vekligen lyssna till vad kroppen vill...
Nu är ju en tvillingförlossning väldigt speciell, och man måste av säkerhetsskäl, ligga och vara under uppsikt, med ultraljud, och hålla fast tvillingen, etc..
i en vanlig förlossning har man ju lite mer frihet...
Vid mina två tidigare förlossningar har värkarbetet både vid öppnings, och utdrivnings, såväl som efterbördsskedet föflutit bra.
Alla förlossningar är olika. Tänk på det
kram