Kurar 2:an, men har bakslag...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Saramamman

Kurar 2:an, men har bakslag...

Inlägg av Saramamman »

Hejsan alla hjälpsamma!

Vi håller på att kura (eller kurvecka samt uppföljningsveckor är egentligen över) vår tvåa som nu är 5,5 mån. Just nu genomgår vi ett riktigt bakslag som vi inte tagit om hand på bästa sätt... Vår nya lilla kille, som var strax innan fyra månader när vi började, tog emot kuren så bra att jag nästan aldrig behövde buffa (somnade på tio min första natten) eller heller hann "sätta" ramsan då den knappt behövdes i början.

Nu med sjukdom ggr fler i hela familjen har natt-ätandet kommit tillbaka bara för att vi inte haft någon som helt ork att vaka hela nätterna, springa emellan sovrum, bli friska själva osv. Vi vet om att vi gjort galet men har snart ork att ta i tu med det igen. Då kanske det även är på tiden att revidera schemat. Vad jag upplever idagsläget är att lillen verkar vilja ha två längre sovpass på dagen och helst inget tredje. Vet inte hur det ska kunna funka då 2 timmars vakenhet är max på förmiddagen, 2,5 eftermiddag och 3,5 kväll. Han vaknar ofta vid 7 och vi brukar lägga för natt 19.30. Sover gärna mer än 1,5 på förmiddag, sover gärna 2 h på eftermiddag. Ungefär så här:

07.00 morgon mat efter en stund
09.00 sova ev. 2 h
11.00 lunch efter en stund och vakentid
13.30 sova 2 h
15.30 mellanmål (lite sent...)
17.00 middag
19.00kvällsmat (oftast inte så hungrig)
19.30 sova

Detta blir fööör länge vaken på kvällen. Samt knas på natten med hunger (?)

Vårt tidigare schema har sett ut:
07.00 vaken frukost
09.00 45 min sömn
09.45 vaken med lunch runt kl. 10.45
12.00 sova 2,5 h
14.00 vaken med mellanmål kl. 14.30
16.15 sova 45 min
17.00 äta middag, vaken med kvällslek, bad osv.
19.00 kvällsmat
19.30 sova för natten

Ett bra upplägg, men det är detta schema som ej fungerar nu... Antagligen för att natten inte funkar som det ska... Startskottet som gjorde att det började krångla var att lilleman lärde sig rulla åt alla håll och höll sig själv vaken med att stup i kvarten vända över på rygg och därför ej kunde somna... Nu ligger han fortfarande ofta och krånglar på alla möjliga håll och kanter, inkl. gräva in sig i högra hörnet vid huvudändan... Stör sig själv en hel del alltså. Ett annat moment som verkar störa är intro av smakisar/välling. Verkar som närhetsbehovet till mig är jättestort och ätandet verkar ha gått i baklås. Småsnuttar bara och vill inte smaka annan mat speciellt mycket, vilket också ger stora problem med rapar ggr flera...Vet aldrig när han är "färdigrapad". Till råga på detta så vaknar storkillen (tryga 2 år) ibland bustidigt (mellan 5-6) och har svårt att somna om.

Vad göra?

Mvh Saramamman
En liten snögubbe född jan-06 och en nov-07
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Saramamman och välkommen hit :heart: :D

Först och främst tycker jag att det är bra att ni vill att er son ska få den välbehövliga sammanhängande sömnen :D Men det låter som om ni fått en ordentlig fnurra och att verktygen inte sitter precis som du skriver. Men det här ska vi få ordning på ska du se :wink:

Om jag var ni så skulle jag helt enkelt köra om SHN-kuren från början. Har ni nya internationella sova-hela-natten-boken? Den kan varmt rekomenderas. Här skulle jag verkligen sattsa på att sätta ramsan, den är super tycker jag :wink:

till att börja med tycker jag att vi kan fundera över dina olika schemaförslag.
Vad jag upplever idagsläget är att lillen verkar vilja ha två längre sovpass på dagen och helst inget tredje. Vet inte hur det ska kunna funka då 2 timmars vakenhet är max på förmiddagen, 2,5 eftermiddag och 3,5 kväll.
Här skulle jag personligen sätta tre lurar. Du skriver ju klart och tydligt att lilleman inte orkar vara vaken så länge i sträck. Att två lurar blir en omöjlighet. Mina barn har haft tre lurar till närmare 9 månader. :D

Vi ska få ihop 15 timmar sömn per dygn. Så om jag räknat ut rätt i era scheman så ligger det förmycket tid utlagt. Det är där skon klämmer tror jag. Därför kan lillkillen inte sova sista luren. Kanske schemat skulle kunna se ut så här istället:

7.00 vakna och frukost
9.00-9.45 sova
11.00 lunch
12.00-14.00 sova
14.00 mellis
16.15-17.00 sova
17.00 middag
19.15 kvällsmat, slurk
19.30 sova

Fast jag själv har föredragit 12 h (19.00-7.00) och då bara haft en 20 minutare på eftermiddagen som med fördel kan tas under prommenad om den är svårsövd. Kanske något att fundera över? :roll: :wink:
Ett annat moment som verkar störa är intro av smakisar/välling. Verkar som närhetsbehovet till mig är jättestort och ätandet verkar ha gått i baklås. Småsnuttar bara och vill inte smaka annan mat speciellt mycket, vilket också ger stora problem med rapar ggr flera...Vet aldrig när han är "färdigrapad".
Det här kommer att lösas av sig själv när du slutar amma på natten. Nu får han ju i sig en hel del då och det leder till att han inte är så hungrig på dagen tror jag. :roll:
lilleman lärde sig rulla åt alla håll och höll sig själv vaken med att stup i kvarten vända över på rygg och därför ej kunde somna... Nu ligger han fortfarande ofta och krånglar på alla möjliga håll och kanter, inkl. gräva in sig i högra hörnet vid huvudändan... Stör sig själv en hel del alltså.
Det här händer de flesta mer eller mindre. Det jag brukar göra är att öva vändningar på dagen som en galning plus att inte vertyga barnet allt för mycket på natten utan se om den kan lösa det själv mha. av ramsan. Du ska se att efter ett par dagar när ni förhoppningsvis kurat om så kommer han att kunna sova på rygg också, eller vända sig rätt igen. :wink:

Hoppas du fått svar på dina första frågor. Vi finns här för stöttning :heart:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Saramamman

Inlägg av Saramamman »

Tack så mycket för svaret!

Vi har också funderat på att köra om kuren, men har inte fått ordning på när vi ska ta itu med det... Vill gärna att det ska falla samman med helg, så den som tar natten har möjlighet att sova ikapp på dagen.

Ang. kuren. Jag vet inte hur lillen skulle reagera på den nu när han ändå har lite koll på verktygen. Ska vi börja natt 1 med buffning? Han somnar ju rätt ok som det är nu. Ibland med någon fråga men somnar ofta efter en påminnelse. Om man istället enl. kuren skulle buffa kommer han nog bli skogstokig. Sen vid uppvak på natten kanske buffning första natten skulle funka. MEN, jag är ganska säker på att det skulle kunna ta uppåt 2 timmar att få honom lugn.

En sak jag aldrig fått klarhet i ang. första natten: är det tänkt att man ramsar under tiden man buffar? Eller buffar man lugn och ramsar ut? Andra natten, hur mycket ska man ramsa vid sängen innan man går ut? En vända? På SHN-filmen så är det ju lite olika... Tredje natten ska alltså bara en påminnelse/bekräftelseramsa ges efter lite avvaktande. Som vi gjort hittills har vi kört tillrättaläggande och ramsa då han alltid har lagt sig på rygg när han börjar låta. Då blir han oftas lugn en stund och suger på sin tumme (verkar vara en tumsugare). Men blir inte nöjd och börjar om igen.

Ang. schemat så håller jag med dig. Det schema du tipsade om ska jag testa nu.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!
Ang. kuren. Jag vet inte hur lillen skulle reagera på den nu när han ändå har lite koll på verktygen. Ska vi börja natt 1 med buffning? Han somnar ju rätt ok som det är nu. Ibland med någon fråga men somnar ofta efter en påminnelse. Om man istället enl. kuren skulle buffa kommer han nog bli skogstokig. Sen vid uppvak på natten kanske buffning första natten skulle funka. MEN, jag är ganska säker på att det skulle kunna ta uppåt 2 timmar att få honom lugn.
Här känner du ditt barn bäst, men jag skulle köra från början eftersom du inte har några etablerade verktyg att ta till om jag förstått dig rätt? Om du har den rätta buffningstekniken så kommer det absolut inte ta några timmar för lillen att bli lugn. Oftast lär de sig väldigt fort att det är superskönt att buffas- Här är attityden superviktig :wink:
En sak jag aldrig fått klarhet i ang. första natten: är det tänkt att man ramsar under tiden man buffar? Eller buffar man lugn och ramsar ut?
Du går in vid minsta pip och buffar honom lugn och går ut med ramsan.
Andra natten, hur mycket ska man ramsa vid sängen innan man går ut? En vända? På SHN-filmen så är det ju lite olika...
Du ramsar aldrig vid sängen. Du börjar ramsan samtidigt som du går mot dörren och fortsätter de sista verserna utanför.

Tredje natten ska alltså bara en påminnelse/bekräftelseramsa ges efter lite avvaktande. Som vi gjort hittills har vi kört tillrättaläggande och ramsa då han alltid har lagt sig på rygg när han börjar låta. Då blir han oftas lugn en stund och suger på sin tumme (verkar vara en tumsugare). Men blir inte nöjd och börjar om igen.
Under tredje natten brukar man kunna avvakta en aning med ramsan för att se om den lille kan somna om själv. Men ofta även under den natten så arbetar man mycket med ramsan. Det gäller att verkligen sätta den nu. Den är ett superverktyg som du kan använda många år framöver. Jag ramsar tom. min 5,5 åring ibland och det funkar.

Lyssna av ditt barn så kommer du att känna hur du ska agera. Det är en aha-upplevelse när man får igång kommunikationen. Han fråga och du svara i handling. :heart:

Så ladda nu och spika ett datum när ni kör igång igen. Vi finns här för att svara på frågor och att stötta :heart:

Ida

www.sovgott.net
Saramamman

Inlägg av Saramamman »

Hej igen.

Jag är peppad att börja om igen, men det är endå en massa "men"... Just denna natt kan vi inte börja... Har mycket viktiga saker imorgon och kan då inte vara urtrött. Det vi ändå gjort för att motverka är att proppat i mer mat under dagen. Han har faktist för ovanlighetens skull ätit extra smakis till alla dagens mål förutom frukost (även om det bara har varit några skedar bananmos ibland... ) Både välling och gröt har han tränat på att äta idag. Så bara det hoppas vi komma långt på! Dagsschemat kör vi som en mall just nu (lite som man använder sm?) Men som sagt, han vet om verktygen även om de inte använts som de ska alltid... Vi har ("ajabaja"):
*Buffat till lugn, ramsat bort
*börjat om med buffning då ramsa inte funkat
*buffat till sovandes
*buffat ett tag och sedan tagit upp honom och gett mat osv.

Så, buffningen kommer han verkligen fråga massor om när vi använder det...

Ramsan funkar ju ok vid läggning och även vid dagslurar i sängen, men vid uppvak funkar den sällan (ibland på dagen).

Kan man kalla detta för att han ej fattat budskapet och måste kuras om...

Han är ingen nappkille, men som sagt suger gärna på tummen och blir arg när tummen inte vill göra som han vill...Ställer till med lika mycket förtret som en napp...

Om vi någon gång skulle behöva vara ute med vagnen vid sovtid så sover han ryckigt och somnar inte om efter uppvak. Vi har en syskonvagn då vår äldre kille fortfarande behöver/vill sitta i vagn (ståbräda har ej funkat då vi bor i snörik terräng) vilken är en aning för trångt för magläge... Måste dock få till sova på rygg i vagn då vi kommer behöva detta i sommar (jaja, det blir kanske nästa steg...).
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Det låter toppen bra ttt ni redan kör på dagsschemat, så får ni in vanan.

Kuren skulle jag köra efter regelboken, alltså start natt 1 med buff vid minsta pip, kom ihåg att introducera solfjädern som avslut för det är det verktyget som kommer att anvandas längst längre fram.

Han kommer garnaterat att vilja bli buffat mer än lugnt nu när han fått somna till det, men det viar ni fort att tji det ska vi inte utan du kan somna själv. :wink:

Ramsan kommer att få sin fulla effekt efter om omkurning, som jag tror kan vara en bra ide´.

Jag har också en tumkille, och det är ju en sak man inte kan påverka men snart kommer han att manövrera den med lätthet, valet är ju hans :roll:

Ang vagnsovning så är det extra viktig med mörkläggning, så en luftgenomsläppligt mörkläggningstyg att ha över sufletten, då kommer sömnen att förbättras avseevärt! :thumbsup:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Saramamman

Inlägg av Saramamman »

Tack för bra svar hittills!

Och vi ska snart sätta igång med ny kur!! Tror vi startar på torsdag natt.

En fråga bara. Har blivit lite villrådig över allt det här med att mörklägga även på dagen... Har absolut för mig att jag läst i någon av AW.s böcker att sömnen på dagen ska vara skild från nattsömnens rutiner och därför ska man inte ha mörkt... Hur stämmer det? Sen har ju då vår syskonvagn en och samma suflett så det blir lite svårt att mörklägga helt, borsan kommer inte riktigt gilla den iden... Sitta instängd under en mörk filt...

Sara
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Du har helt rätt att det i BB står att det ska vara skillnad på natt och dagsömn när det gäller mörkläggning. Men jag vet att det är många här på forum som fått bättre dagsömn genom att mörklägg, så jag tror att det är därför det rekommenderas här ibland. Själv sover mina barn på dagen utan mörkläggning och det går bra så det är olika :wink:

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"