Vår underbare son, 2,5 år i juni, puttar andra barn. Ofta. Både större och mindre, både i vredesmod och i mer neutrala situationer. Varje gång han träffar andra barn, ja jag kan nog säga varje gång, puttar han något av dem. Vi har sagt inte putta, vi har visat hur man klappar, vi har ibland hunnit stoppa innan det skett, men ingen förändring.
Jag har funderat och funderat och har kommit fram till att puttandet inte är vad det vid första anblicken kan tyckas vara, dvs något han bara helt plötsligt gör, bara så där. Tvärtom, det är en REaktion på något han upplevt.
Som person är han ytterst social, vill leka med alla barn han ser, springer skrattande och pratande fram mot andra ungar. Vissa, tyvärr de flesta, blir rädda, vänder ryggen till och drar sig undan. Han blir ledsen- och knuffar. Detta är ett vanligt scenario. Jag har berättat för honom hur man gör, att man frågar "hej, ska vi leka?!", och det är han helt med på, men glömmer ibland i sin iver.
Jag ser att det är en sårad själ i honom, en som blir missförstådd och känner sig avvisad. För han är i många tillfällen långt mer intresserad av de andra barnen än vad de är av honom.
Men ibland blir det puttar lite i slentrian. Han kan putta på en bekants son som är året yngre och nyss lärt sig gå, bara så där för att se om han trillar. Och det kan hända flera gånger efter varandra. Jag säger till i lugn ton och nära honom så att han inte blir utskälld offentligt, alltså jag ropar inte så där som en del andra föräldrar gör
Jag vet att detta är ett ofta debatterat ämne här på forumet och jag har läst allt jag kan här men förstår liksom ändå inte riktigt hur jag skall få honom att sluta. För jag vill verkligen inte att han skall puttas hela tiden, för han blir lite socialt omöjlig, om ni förstår vad jag menar. Jag märker att andra barn som känner honom blir rädda när han närmar sig, och jag är orolig att vissa vuxna undviker umgänge med oss för att deras barn i stort sett alltid åker på en knuff eller andra våldsamheter när de träffar vår son.
Mot oss kan han också vara våldsam, slåss och bitas, mest sin pappa. Vi markerar tydligt att det inte är OK, han får gärna vara arg och vill han bitas får han bita i soffan, men inte oss och han får inte slåss. Jag ser tyvärr ingen förändring i hans beteende. Är han fortfarande för ung för att förstå och lära sig?
Gör vi något fel? Gör vi för mycket? För lite? Ord till tröst skulle göra gott.
Mvh
Doris