Hej alla.
Jag funderar på att föda ståendes på huk, men jag lyckas inte hitta någon annan som har gjort det. Finns det någon här som har gjort det och kan berätta hur det gick?
Funderar på i vilket skede jag ska ställa mig i den positionen och hur jag ska vara innan. Och så också hur profylaxandningen kommer att fungera där?
Det skulle vara jättebra med lite input!
Förlossningsställning - hukstående
-
*frieda*
Min mamma, som är/var duktig på att bumma ur sig ungar, födde sin sista på huk. Då hade hon stått/gått och hängt på en sån hög gåstol. Sen kröp hon upp på en dubbelsäng, som var lägre än själva förlossningssängen och födde på huk, samtidigt som hon liksom lutade sig mot en stol. Om du förstår vad jag menar
Mamma tog hjälp av sin man med andningen under sista skedet i förlossningen. Han flämtandades med henne 8)
Men generellt sett så... Du känner i rådande minut hur du vill föda O:)
Tack så jättemycket för råden!
Jag ska tänka på att vara upprätt mycket.
Jo jag kan förstå att det är lite svårt att planera innan, speciellt som det är första förlossningen och jag har ingen aning egentligen om vad som väntar. Men jag vill ändå ha en plan, även om jag sen kanske inte följer den alls.
Jo jag kan förstå att det är lite svårt att planera innan, speciellt som det är första förlossningen och jag har ingen aning egentligen om vad som väntar. Men jag vill ändå ha en plan, även om jag sen kanske inte följer den alls.
Jag hade sagt innan att jag ville stå på knä. Sov nästan hela öppningsskedet (i alla fall mellan värkarna) och barnmorskan sa efteråt att hon aldrig trodde att jag skulle orka vända runt mig. Men det gjorde jag 
Det är ju inte upp i stående, men krånglade mig runt från sidläge upp på knä, så det går nog att komma upp ett snäpp till om man är vig och stark nog.
Så träna på att sitta på huk och på knäböj, så att du är tillräckligt stark, så har du ju bättre förutsättningar att lyckas
/LO
Det är ju inte upp i stående, men krånglade mig runt från sidläge upp på knä, så det går nog att komma upp ett snäpp till om man är vig och stark nog.
Så träna på att sitta på huk och på knäböj, så att du är tillräckligt stark, så har du ju bättre förutsättningar att lyckas
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Hej!
Jag har ingen egen erfarenhet av att sitta på huk vid förlossning, men jag har sett en info. film där en kvinna satt på en speciell pall på huk. Jag har för mig att pallen just är uppkallad efter kvinnan som utformade den.
Man kan kanske höra sig för på det sjukhuset där man vet att man kommer att föda om det finns en sån pall. Den ska underlätta huksittandet mycket.
Dessvärre vet jag också att den inte är används på så jätte många ställen längre, eftersom det blir en ganska svår arbetsställning för barnmorskorna
. Men det verkar vara en uppskattad ställning för den som föder
.
Jag har ingen egen erfarenhet av att sitta på huk vid förlossning, men jag har sett en info. film där en kvinna satt på en speciell pall på huk. Jag har för mig att pallen just är uppkallad efter kvinnan som utformade den.
Man kan kanske höra sig för på det sjukhuset där man vet att man kommer att föda om det finns en sån pall. Den ska underlätta huksittandet mycket.
Dessvärre vet jag också att den inte är används på så jätte många ställen längre, eftersom det blir en ganska svår arbetsställning för barnmorskorna
Mamma till Älsklingen
060501 i mitt hjärta. Godbiten
070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta
090414
Hej!
Jag födde Emma på pall och Rasmus på rygg. VILKEN skillnad. Pallen var ju hur bra som helst. Jag hade inte en aning om att den var ett bra hjälpmedel utan min barnmorska sa åt mig att flytta ner på pallen helt enkelt.
10 minuter senare var Emma ute. Pappan var också närvarande på ett helt annat sätt i och med att han satt bakom och höll i/om mig.
Så jag rekommenderar varmt pallen/hukställning, för mig var det en mycket mer behaglig förlossning än på rygg.
Lycka till!
/Tessan
Jag födde Emma på pall och Rasmus på rygg. VILKEN skillnad. Pallen var ju hur bra som helst. Jag hade inte en aning om att den var ett bra hjälpmedel utan min barnmorska sa åt mig att flytta ner på pallen helt enkelt.
10 minuter senare var Emma ute. Pappan var också närvarande på ett helt annat sätt i och med att han satt bakom och höll i/om mig.
Så jag rekommenderar varmt pallen/hukställning, för mig var det en mycket mer behaglig förlossning än på rygg.
Lycka till!
/Tessan
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
klart att det inte är knäppt att se fram emot förlossningen. Det är en utmaning som man klart skall vara sporrad inför
Du har väl läst vad Anna sa efter sin första förlossning?!
Tycker också sittande var kanon, under värkarna. Sedan blev jag "flyttad" och födde slutligen på sidan. Men känns det lika bra den här gången, kommer jag helt klart välja stol!
Du har väl läst vad Anna sa efter sin första förlossning?!
Tycker också sittande var kanon, under värkarna. Sedan blev jag "flyttad" och födde slutligen på sidan. Men känns det lika bra den här gången, kommer jag helt klart välja stol!
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12