Hjälp inför natt 3. Är jag för blödig?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Helena & George

Hjälp inför natt 3. Är jag för blödig?

Inlägg av Helena & George »

Hej och tack för ett underbart inspirerande forum!

Jag är stolt mamma till lilla George, snart 6 månader, och vi har nyligen vaknat efter natt 2 på kuren. Jag skulle behöva lite hjälp, stöd och uppmuntran för att se att vi är på rätt väg!

Här är vårt dagliga schema:

07.00 Vakna
Ersättning
09-9.45 Sova (oftast hemma i spjälsängen)
Smakportion
Liten flaska ersättning
12-13.30 Sova (oftast i vagn ute)
Ersättning
15.30 - 16.15 Sova (hemma eller i vagn ute)
Liten flaska ersättning senast kl 17
17.30 Gröt
18.00 Bad
18.30 Nattslurk
19-19.15 Sova natt

Detta schema har vi följt rätt slaviskt länge, med en marginalkvart hit eller dit ibland...

Trots bra schema och rätt enkel läggning (aldrig matkoma-sova!!), men med napp, har George vaknat uppåt 12 ggr per natt i nästan två månader, med några få undantag... Förmodligen pga att mamma (jag) sover fjäderlätt och har varit där och motat bort vargarna vid varje minsta knyst...

Men i måndags fick jag nog och startade kuren. Han sover i min och min mans sovrum bör tilläggas (bor litet), men mannen sover i vardagsrummet under kuren... Så här såg det ut första natten:

19.15 - 19.27 Läggdags. Buffade och ramsade mig ut, upprepade detta ett par gånger. Avslutade med bekräftelseramsan.

00.00 ca - 00.05 Ramsa. Buff ett par gånger. Ramsa. Bkrf-ramsade.

01.29 - 01.35 Ramsa. Buff. Ramsa. Bkrf-ramsa.

01.46 - 02.13 Ramsa. Buff några gånger. Solfjädern. Ramsa. Upprepning. Ramsa. Bkrf-ramsa.

Vaknade till igen, tog ramsan.

02.19 - 02.21 En buff + ramsa och Bkrf-ramsa

04.26 Bök. Ramsa

04.40 - 04.47 Buff + ramsa

04.57 Bök. Ramsa.

05.34 - 05.37 Buff + ramsa. Bkrf-rgon!! Lattjolajban!! (Här blev det lite tokigt, glömde ställa klockan och vi sov båda två ha ha)
[/color]
Så, efter natt 1 kan konstateras att jag förmodligen buffade i mesta laget (men han arbetade upp sig så himla snabbt och lugnade sig när jag buffade...), men fick in bekräftelseramsan nästan varje gång och lyckades ju faktiskt söva bara med ramsan några gånger också.

Dag 2 gick ok, han bökade och gnölade en stund innan han somnade för fm-luren, hemma. Sov ok på lunchen, men vaknade efter 45 min (såklart!) istället för 1.5 h. Fick sova 1.5 h på em istället mellan 15.30-16.00. Sen gick kvällen ok, lite gnällig (saknar nappen? eller kanske jag som saknar nappen...), ville inte äta sin gröt, men tog en stor flaska i alla fall.

Natt 2. Nu blev jag lite osäker. Buffa endast i krisläge, annars solfjädern och ramsa...

19.00 - 19.10 Sova. Buff och solfjädern. Gick nog in lite för snabbt, men blev osäker... attans! Bkrf-ramsa i alla fall.

21.40-45 Väcktes (förmodligen av mig) Ramsade, avvaktade, ramsade. Bkrf-ramsa.

01.17 Vaknade till. Jag ramsade ut i mörkret. Tyst. Bkrf-ramsa

03.27 Vaknade till. Jag ramsade ut i mörkret. Tyst. Bkrf-ramsa

04.10 Vaknade till. Jag ramsade ut i mörkret. Tyst. Bkrf-ramsa. Upprepning av detta.

04.17- 04.41 Han väcker sig själv när han pruttar ( :D ). Ramsar. Blir inte tyst. Ramsar. Buffar. Ramsar. Buffar. Ramsar. Bkrf-ramsar.

04.42 - 04.49 Hör att han ligger vaken, men är tyst.

05.00 Bök och stök. Han pruttar. Jag ramsar. Tyst

05.50 - 06.18 Han bökar igen. Jag ramsar. Han vaknar. Upp med huvudet och fixar och trixar. Jag ramsar. Runt kl 06 arbetar han upp sig och skriker. Ett par buff, sen solfjädern. Länge. Sen ramsan. Bkrf-ramsan.

06-23 - 06.31 Vaknar igen. Ramsar, men han arbetar upp sig. Ett par buff och solfjädern. Ramsa. Bkrf-ramsa.

06.39 - 06.50 Skriker igen. Buff, ramsa etc...

07.00 Klockan ringer! Leende direkt! Nya tag!

Ok, så min egen bedömning är att jag skulle haft lite mer is i magen vid läggningen, men sen gick det ju rätt bra tycker jag fram tills efter fyra-rycket där när han satte igång för full hals. Och då var jag framme och motade bort vargarna... Försökte använda mig bara av solfjädern, men osäker på hur länge man ska göra det och han var så förbaskad!! Så det blev ju ett och annat buff... Här är mina frågor så att jag gör rätt idag och inatt:

1. Är det ok att buffa en liten sväng vid själva läggdags, sen solfjädern och ramsan?
2. Om jag gör solfjädern, hur länge ska jag hålla på (även om han hojtar så han hostar och sparkar och har sig??!!), hur lång tid kan det ta (får det ta)? Och gäller det hela natten igenom?
3. På natten, om han börjar skrika, hur länge ska jag vänta efter ramsandet, innan han får solfjädern?
4. I natt ska jag väl försöka avvakta så länge som möjligt vid korta uppvak så att han somnar om av sig själv, utan ramsa?

Nu när han skulle sova förmiddag, lade jag honom i sängen. Buffade kort, solfjädern i några minuter tills han slappnade av och andades lugnt. Sen gick jag därifån med en 'dag-ramsa'. Gick fin-fint!

Målar jag f-n på väggen inför ikväll, och kommer sonen förhoppningsvis vakna färre tillfällen i natt? Finns väl inga konkreta svar, men vill bättra på mitt självförtroende och peppa mig själv och sambon som attan!

Skulle uppskatta svar innan kvällen, om nån har tid!!

Kram till alla underbara barn och mammor!
//Helena[/size]
Helena
Gäst

Inlägg av Gäst »

Känn dig varmt väkommen! :D Här ska sovas minsann!

Schemat ser toppen ut!
Så, efter natt 1 kan konstateras att jag förmodligen buffade i mesta laget (men han arbetade upp sig så himla snabbt och lugnade sig när jag buffade...), men fick in bekräftelseramsan nästan varje gång och lyckades ju faktiskt söva bara med ramsan några gånger också.
Natt 1 är det in vid minsta pip och buffa lugn som gäller. Du har gjort helt rätt. Det är här du lägger grunden.
Dag 2 gick ok, han bökade och gnölade en stund innan han somnade för fm-luren, hemma. Sov ok på lunchen, men vaknade efter 45 min (såklart!) istället för 1.5 h. Fick sova 1.5 h på em istället mellan 15.30-16.00. Sen gick kvällen ok, lite gnällig (saknar nappen? eller kanske jag som saknar nappen...), ville inte äta sin gröt, men tog en stor flaska i alla fall.
Ajabaja! Inte göra avsteg från schemat under kuren! Håll det klistrat! För en väldigt viktig poäng är att lilleman ska sluta känna att det är HAN som bestämmer och behöver hålla koll på saker och ting. DU ska ta ledningen både på dagen och natten nu. Så vaknar han efter 45 men ska sova 1,5 så är det somna om som gäller.

Jag har svarat i fetstil på dina frågor här nedan:
1. Är det ok att buffa en liten sväng vid själva läggdags, sen solfjädern och ramsan?

Javisst det är jättebra! Man buffar då som markering lite kort.

2. Om jag gör solfjädern, hur länge ska jag hålla på (även om han hojtar så han hostar och sparkar och har sig??!!), hur lång tid kan det ta (får det ta)? Och gäller det hela natten igenom?

Solfjädern håller man tills kroppen är lugn och sömntung. Oavsett hur lång tid det tar. Det gäller hela natten igenom. MEN man ska backa även från solfjädern, precis som med buffen. Ramsan ska ta över mer och mer. Men DU måste avgöra om det behövs en solfjäder eller t om några bufftag om det är riktigt ledsamt.

3. På natten, om han börjar skrika, hur länge ska jag vänta efter ramsandet, innan han får solfjädern?

Det går inte att svara på. Du måste aktivt lyssna av. Och du kan ge ramsan flera gånger efter hans reaktioner istället för att gå in. Ramsa, ge plats för reaktion, ramsa igen, ge plats för reaktion, ramsa igen. Skriker han upp sig och det blir riktigt ledsamt så går du in. Men pass på nu inför natt 3. Ramsan kommer förmodligen kunna göra det mesta av jobbet nu.

4. I natt ska jag väl försöka avvakta så länge som möjligt vid korta uppvak så att han somnar om av sig själv, utan ramsa?

Lyssna av noga. Korta gnöl kan han få förtroendet att klara själv. Men stegras det det minsta ska han ha en ramsa. Vi är fortfarande uppe i kuren här och ska bygga på förtroendet och tryggheten!
Målar jag f-n på väggen inför ikväll, och kommer sonen förhoppningsvis vakna färre tillfällen i natt? Finns väl inga konkreta svar, men vill bättra på mitt självförtroende och peppa mig själv och sambon som attan!
Inga f-n:ar på väggen här! :D Vet du, jag tycker du ska krypa ihop ute hos sambon inatt. Det är väldigt bra att lilleman får sova ensam nu natt tre. Du blir inte lika fokuserad på honom och han får mer utrymme att klara småuppvak själv. Dessutom är det mycket lättare att ramsa utanför dörren. OCH du kan ta till husjlud, musik eller så som en åtgärd. Så ut ur sovrummet med dig är mitt råd!

Du är hur duktig som helst! Det här kommer gå galant. Tänk RAMSA nu i natt!

Kram!
duggan

Inlägg av duggan »

Hej och välkommen, och grattis till ett bra beslut om att hjälpa din son till bättre sömn. :D

Jag börjar med att länka till januarikrönikan, som passar så bra nu 3:e natten och allt. http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Sen en underbar tråd som handlar om förhållningssättet: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Du har fått bra svar, och läs gärna länkarna.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej!

Jag skriver under på Tinis ord och tips - jättebra! Och precis som hon sade: Det är ramsan som gäller. Förhoppningsvis kommer den att fungera riktigt bra redan nu, så jag hade avvaktat med solfjädern. Som jag ser det är solfjädern ett krisverktyg och jag tycker att du skall tänka både en och två gånger innan du sätter in den. Det är lätt att klampa ner i buff- eller solfjäderträsk! :(

Måla inte någon :evil: på väggen! Ni fixar det här jättebra!

Det är svårt att köra en kur, fokusera hundra procent - och ändå ha lite distans! Ändå måste man ha det. Det finns många träsk att klampa ner i, men överkoncentrationsträsket är det allra värsta, för det är så vansinnigt svårt att ta sig ur! Jag vet allt om det där... :wink:

Så slipa lite på Attityden - det här fixar ni som bara den! Ni har ju gjort det jobbigaste! Ni har talat om vad som gäller och nu skall ni bara fortsätta att bekräfta det till den lille frågvise. Varje gång han frågar - var glad att du kan svara honom! Tänk på 5-minuters-metoden: Där frågar barnet om och om igen - utan att få svar!!! Till slut ger det upp. Du KAN svara! Du KAN hjälpa! Du ger din son styrkan och kraften att sova själv! Tänk, vilket självförtroende han kommer att få!!! Och du med! Redan nu!

Stora kramar och lycka till!

// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

ÅsaB skrev:Så slipa lite på Attityden - det här fixar ni som bara den! Ni har ju gjort det jobbigaste! Ni har talat om vad som gäller och nu skall ni bara fortsätta att bekräfta det till den lille frågvise. Varje gång han frågar - var glad att du kan svara honom! Tänk på 5-minuters-metoden: Där frågar barnet om och om igen - utan att få svar!!! Till slut ger det upp. Du KAN svara! Du KAN hjälpa! Du ger din son styrkan och kraften att sova själv! Tänk, vilket självförtroende han kommer att få!!! Och du med! Redan nu!
Vad bra sagt, ÅsaB! :thumbsup:
Helena & George

Hej och tack för alla svar och motivationshjälp! Idag ska jag stålsätta mig och bara ta till solfjädern i värsta värsta krisläget... Lovar!! Ser fram emot natten!

Undrar en sak till faktiskt. Nu när nappen är borta även dagtid tycker jag han verkar så himla gnällig och rastlös? Inget är bra liksom. Han har varit rätt självständig tidigare och nu vill han ha uppmärksamhet hela tiden! Dessutom skriker han som attans i vagnen efter en stund att han har vaknat, även om han inte borde vara hungrig... vAd gäller då? Samma som natten? Inte plocka upp när han är ilsken eller?

Och nu har han vägrat gröten två dar i rad, skitjobbigt ju eftersom den bygger upp mättnad för natten.... men tar i och för sig flaskan...

Tack igen!
Helena
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Att det är gnälligt har nog inte med tutten att göra utan det är så att sömn föder sömn, och ibörjan på kuren när det börjar sovas lite mer så är resultatet det motsatta, trötthet och gnällhet, men det är övergående och inom ett par dagar så kommer du att se skillnaden - till det bättre. :D

Kom ihåg att skratta mycket före dagslurarna också, och som du säger, det är samma regler på dagarna som på nätterna :D

Kör hårt inatt!

//Malin
Helena & George

Natt 3 har påbörjats och jag har precis lagt lillemannen, UTAN att buffa!!! Halleluja!!! Glad som attans var han när vi 'flög' in i sovrummet, bums ner i säng, tillrättalades, ett litet tryck över ryggen och hejdå med ramsan! Tog ett par minuter innan han fattade vad som pågick tror jag, sen börjades det klaga...

Men jag var bästa mamman och stod utanför och ramsade i olika tonlägen, väntade på svar, ramsade igen. Endel slammer i kökslådorna blev det också. Och sen lugnade han ner sig. En lugn ramsa. Tyst. Avslut med bekräftelseramsan. Totalt tog det 9 minuter. Nu är jag grymt laddad inför natten, här ska bli sova av!!!!

Bara en liten grej jag undrar över, har försökt hitta trådar här på forumet. Har alla som kurar egna rum till barnet eller? Är det ingen som bara har ett sovrum precis som vi??!! Kan man tänka sig att det blir problems igen sen när man är i samma rum och kanske stör varandra i sömnen, eller?

Tack så länge!
Helena
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Helena och väkommen hit :heart: :D .

Jodå, det finns många som bara har ett sovrum. Då får man göra ett rum i rumet genom att skärma av. Endel sätter upp ett draperi i taket runt sängen. Andra vet jag skärmar av med en bokhylla. Det viktiga är att ni inte syns från sängen. Så det går absolut att sova i samma rum. :wink:

Vilken bra läggning ni hde idag förresten :heart: :thumbsup:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Härlig rapport.

Såklart ni kan sova i samma rum sedan, avskärmad precis som ilindstrom säger. Men låt honom sova ensam nu inatt och gärna tills det hela sitter lite. Det underlättar väldigt att inte befinna sig i samma rum under kuren och uppföljningen.

Håller tummarna!
Helena & George

Efter tredje natten kan jag rapportera följande:

19.01 - 19.11
Läggdags. Ett lätt tryck och sen ut! Det tjoades och tjimmades rejält där inne efter ett par minuter när han insåg att han låg där själv och skulle sova... Ramsade utanför, lyssnade, köksljud, ramsade, lyssnade.. Tystnad!

21.43
Vaknade till men somnade om själv!

02.11
Bök och pruttar... 2 x ramsa i dörröppningen. Tyst. Bkrf-ramsa!

06.08 - 07.06
Hörde att han började vakna därinne och var tyst och nöjd till en början... sen brakade det loss ordentligt! Ramsade och ramsade... Solfjädern x 2 med paus emellan, slammer och musik utanför... till slut tyst. Bkrf-ramsa.

07.09 Morgon!!! Snabbt som attan ställde jag om klockan för hörde redan när han tystnat att det inte skulle vara långvarigt... Upp som en sol med viss protest men det låtsades mamma inte om!

Så, med facit i hand, vilken toppennatt!!! Förutom på morgonkvisten då, men det får väl godkänt i alla fall eftersom han till slut lugnade sig.

Dag 3:
Var mycket enkel att lägga vid strax efter nio. Ett par buff, och ett lätt tryck, sen ut med dagsramsan... Tyst på minuten! Dock vaknade han efter 20 minuter och ville inte alls sova längre... Ramsade och ramsade och en solfjäder. Sen tyst efter drygt 10 minuter. Hans sovtid var slut, men jag lät honom 'somna' i några minuter, sen hörde jag att han började röra på sig igen och då stormade jag in med tjo och tjim!!

Lunch och eftermiddagslurarna brukar inte vara något problem, hoppas natten blir bra igen!

Tycker ni erfarna att jag ska sova på soffan i natt igen och även kanske under hela uppföljningsveckan? Kan verkligen förstå hur mycket enklare detta är med ett separat rum till bebben, men men...
Helena
Gäst

Inlägg av Gäst »

Se där! Toppen!

Mitt råd är definitivt att hålla dig utanför sovrummet ännu några nätter. Gärna hela uppföljningsveckan om du står ut. Det är så mycket enklare att backa. Snart ska han nämligen klara sina uppvak helt på egen hand och då är det guld värt att befinna sig i annat rum.

Tinis
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Grattis! Bra jobbat! Vad kul - tusen tusen grattis! :D

Vi har också bara ett sovrum. Nu hade vi egentligen lugna nätter redan från början när jag kurade min son. Jag kurade för att ta bort nappen och för att få bort sista målet och därmed också få till tolvtimmarsnätter. Jag var helt vaken första natten, men sov faktiskt som vanligt i sovrummet redan natt två. Jag vet ju med mig att jag vaknar och står vid hans säng innan han själv har vaknat, så jag gjorde så. Men hade jag haft lite oroligare nätter hade jag nog sovit på soffan ändå. Nu för tiden ramsar vi från sängen om det behövs, men i början är det ju oerhört mycket bättre att ramsa utanför dörren. Så ligg lite lågt åtminstone någon natt till. Du kan ju få bakslag och då är det skönast att inte vara i rummet.

Vi har inte några skynken upphängda, utan världens mest mörklagda sovrum, plus att vi har massa saker hängande på vår sänggavel, vilket gör att han inte kan se oss om han vaknar först. Man märker en oerhörd skillnad om man sover borta, det kan jag lova dig! Minst ljus in på morgonen och den lille krabaten (lille och lille :? ) står i sängen och pockar på uppmärksamhet!

Fortsätt lika bra! Inväntar nyfiken nästa rapport! Du är kanonduktig! Attityden sitter ju! Och inte skall man bry sig om lite svaj där på morgonkvisten. Det var ju så oerhört mycket som gick BRA!!! :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Helena & George

Start på natt 4.

Ok, så nu tog det ca 20 minuter ikväll att lägga George. Kan vara att han var övertrött (vaken 3 timmar) så här på tredje dagen? Men, alltså, utan större stöd från andra hälften, måste jag alltså stålsätta mig när han protesterar. Och det gjorde jag, men sen blev han ledsen-skrikig och då gick jag in och gjorde solfjädern - som bara gör honom superförbannad och på gränsen till hysterisk... Så då fick han några bufftag och så fort han lugnade ner sig gick jag därifrån med ramsan och till slut slutade han.

Men, det skär så i hjärtat att låta honom skrika, alternativt stå där och 'hålla ner honom' medans han sprattlar och har sig, även om jag vet att han är mer ilsken än ledsen... Hur klarar ni andra det, när 'ger ni upp' och går in? Förstörde jag nu så här på 4 natten, eller är det ok att vara lite 'snällare' vid läggdags?

Tacksam för snabba svar, tre nätter och dagar börjar sätta sina spår och osäkerhetsmonstret fick lite fäste nu ikväll!
Helena
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Såklart är inget förstört, och kuren går ut på att lugna barnet där det ligger, inget barn ska behöva vara ledset och då ska det lugnas. Du har inte riktigt börja våga lita på ramsan, och jag är tveksam till att du fått känna av eran dialog än, det är därför du känner att du vill in.

Så först så måsta ramsan sättas och då kan man vara generös med ramsandet, men när ramsan tar då är det dags för er att backa så lillen kan börja ta framsteg och klara det mesta i sovväg själv.

Ett exempel:

Du lägger kanonglad unge i sängen, solfjädrar kort och går med ramsan, lilla barnet börjar skrika -fråga- direkt du börjar ramsa.
När du ramsat dina 4 verser ( eller 6, 8, 10 eller fler) och hon fortfarnade skriker -frågar- då låter du han reagera på ramsan. Lyssna av, antagligen är hon arg från början. Och ingen ramsa kan ta då, så då avvaktar du tills du hör att hon är på väg ner från ilskans topp, så då ramsar du igen berättar att allt är bra,

:!: Nu ska du sova, sov så gott! (ramsa)
:?: Är det tryggt att sova? (skrik)
:!: mamma vaktar för vargarna! (ramsa)
:?: Kommer dom att ta mig (skrik)
:!: NEJ, mamma vaktar! (ramsa)
:?: Jag tror dig inte! (skrik, ilsket)
:!: Du KAN sova tryggt, mamma är här! (ramsan, följt av husljud)
:?: Är det riktigt säkert? (skrik)
:!: Du kan sova tryggt! (höga husljud)
tystnad
:!: Så där jag, sov så skönt, mamma vaktar hela natten! (bekref. ramsan)

Förstår du, tänk hela tiden barnets skrik som frågor och svar därefter i olika tonfall efter behov.

Så tappa inte modet, inget är förstört, se inte bakåt nu utan håll ögonen på målet - den goda sömnen!

Styrke kramar från norr //Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"