Jag är stolt mamma till lilla George, snart 6 månader, och vi har nyligen vaknat efter natt 2 på kuren. Jag skulle behöva lite hjälp, stöd och uppmuntran för att se att vi är på rätt väg!
Här är vårt dagliga schema:
07.00 Vakna
Ersättning
09-9.45 Sova (oftast hemma i spjälsängen)
Smakportion
Liten flaska ersättning
12-13.30 Sova (oftast i vagn ute)
Ersättning
15.30 - 16.15 Sova (hemma eller i vagn ute)
Liten flaska ersättning senast kl 17
17.30 Gröt
18.00 Bad
18.30 Nattslurk
19-19.15 Sova natt
Detta schema har vi följt rätt slaviskt länge, med en marginalkvart hit eller dit ibland...
Trots bra schema och rätt enkel läggning (aldrig matkoma-sova!!), men med napp, har George vaknat uppåt 12 ggr per natt i nästan två månader, med några få undantag... Förmodligen pga att mamma (jag) sover fjäderlätt och har varit där och motat bort vargarna vid varje minsta knyst...
Men i måndags fick jag nog och startade kuren. Han sover i min och min mans sovrum bör tilläggas (bor litet), men mannen sover i vardagsrummet under kuren... Så här såg det ut första natten:
19.15 - 19.27 Läggdags. Buffade och ramsade mig ut, upprepade detta ett par gånger. Avslutade med bekräftelseramsan.
00.00 ca - 00.05 Ramsa. Buff ett par gånger. Ramsa. Bkrf-ramsade.
01.29 - 01.35 Ramsa. Buff. Ramsa. Bkrf-ramsa.
01.46 - 02.13 Ramsa. Buff några gånger. Solfjädern. Ramsa. Upprepning. Ramsa. Bkrf-ramsa.
Vaknade till igen, tog ramsan.
02.19 - 02.21 En buff + ramsa och Bkrf-ramsa
04.26 Bök. Ramsa
04.40 - 04.47 Buff + ramsa
04.57 Bök. Ramsa.
05.34 - 05.37 Buff + ramsa. Bkrf-rgon!! Lattjolajban!! (Här blev det lite tokigt, glömde ställa klockan och vi sov båda två ha ha)
[/color]
Så, efter natt 1 kan konstateras att jag förmodligen buffade i mesta laget (men han arbetade upp sig så himla snabbt och lugnade sig när jag buffade...), men fick in bekräftelseramsan nästan varje gång och lyckades ju faktiskt söva bara med ramsan några gånger också.
Dag 2 gick ok, han bökade och gnölade en stund innan han somnade för fm-luren, hemma. Sov ok på lunchen, men vaknade efter 45 min (såklart!) istället för 1.5 h. Fick sova 1.5 h på em istället mellan 15.30-16.00. Sen gick kvällen ok, lite gnällig (saknar nappen? eller kanske jag som saknar nappen...), ville inte äta sin gröt, men tog en stor flaska i alla fall.
Natt 2. Nu blev jag lite osäker. Buffa endast i krisläge, annars solfjädern och ramsa...
19.00 - 19.10 Sova. Buff och solfjädern. Gick nog in lite för snabbt, men blev osäker... attans! Bkrf-ramsa i alla fall.
21.40-45 Väcktes (förmodligen av mig) Ramsade, avvaktade, ramsade. Bkrf-ramsa.
01.17 Vaknade till. Jag ramsade ut i mörkret. Tyst. Bkrf-ramsa
03.27 Vaknade till. Jag ramsade ut i mörkret. Tyst. Bkrf-ramsa
04.10 Vaknade till. Jag ramsade ut i mörkret. Tyst. Bkrf-ramsa. Upprepning av detta.
04.17- 04.41 Han väcker sig själv när han pruttar (
04.42 - 04.49 Hör att han ligger vaken, men är tyst.
05.00 Bök och stök. Han pruttar. Jag ramsar. Tyst
05.50 - 06.18 Han bökar igen. Jag ramsar. Han vaknar. Upp med huvudet och fixar och trixar. Jag ramsar. Runt kl 06 arbetar han upp sig och skriker. Ett par buff, sen solfjädern. Länge. Sen ramsan. Bkrf-ramsan.
06-23 - 06.31 Vaknar igen. Ramsar, men han arbetar upp sig. Ett par buff och solfjädern. Ramsa. Bkrf-ramsa.
06.39 - 06.50 Skriker igen. Buff, ramsa etc...
07.00 Klockan ringer! Leende direkt! Nya tag!
Ok, så min egen bedömning är att jag skulle haft lite mer is i magen vid läggningen, men sen gick det ju rätt bra tycker jag fram tills efter fyra-rycket där när han satte igång för full hals. Och då var jag framme och motade bort vargarna... Försökte använda mig bara av solfjädern, men osäker på hur länge man ska göra det och han var så förbaskad!! Så det blev ju ett och annat buff... Här är mina frågor så att jag gör rätt idag och inatt:
1. Är det ok att buffa en liten sväng vid själva läggdags, sen solfjädern och ramsan?
2. Om jag gör solfjädern, hur länge ska jag hålla på (även om han hojtar så han hostar och sparkar och har sig??!!), hur lång tid kan det ta (får det ta)? Och gäller det hela natten igenom?
3. På natten, om han börjar skrika, hur länge ska jag vänta efter ramsandet, innan han får solfjädern?
4. I natt ska jag väl försöka avvakta så länge som möjligt vid korta uppvak så att han somnar om av sig själv, utan ramsa?
Nu när han skulle sova förmiddag, lade jag honom i sängen. Buffade kort, solfjädern i några minuter tills han slappnade av och andades lugnt. Sen gick jag därifån med en 'dag-ramsa'. Gick fin-fint!
Målar jag f-n på väggen inför ikväll, och kommer sonen förhoppningsvis vakna färre tillfällen i natt? Finns väl inga konkreta svar, men vill bättra på mitt självförtroende och peppa mig själv och sambon som attan!
Skulle uppskatta svar innan kvällen, om nån har tid!!
Kram till alla underbara barn och mammor!
//Helena[/size]