Byta blöja på natten?
Byta blöja på natten?
Hur gör ni på natten, om barnet har kissat mycket eller bajsat? Ska man gå upp och byta då, eller ska man vänta till morgonen?
Hej!
Om något av mina barn bajsat på natten byter jag blöjan i sängen, i mörkt, tyst rum för att inte göra barnet piggt
men om bajset kommer nära morgonen så väntar vi tills klockan ringer!
Det är väldigt, väldigt ovanligt, jag har under mina sjutton år som mamma varit med om det kanske 4-5 gånger!
/Mia
Om något av mina barn bajsat på natten byter jag blöjan i sängen, i mörkt, tyst rum för att inte göra barnet piggt
Det är väldigt, väldigt ovanligt, jag har under mina sjutton år som mamma varit med om det kanske 4-5 gånger!
/Mia
Men varför måste klockan ringa för att man ska byta bajset? Är det inte bara till att gå upp och byta, oavsett vad klockan är på morgonen?miar70 skrev:Hej!
Om något av mina barn bajsat på natten byter jag blöjan i sängen, i mörkt, tyst rum för att inte göra barnet piggtmen om bajset kommer nära morgonen så väntar vi tills klockan ringer!
/Mia
Hm, nu är jag ju inne på att ha fasta rutiner och här hemma har vi morgon klockan sju, vardag som helgdag, men visst kan man gå upp klockan fem eller sex om man trivs med det och byta blöja - jag svarade efter min egen erfarenhet!
Hej Tristania och välkommen
Jag såg din fråga i en annan tråd
där klistrade jag in ett tidigare svar från Miar70.
hoppas du hittar vad du söker
kram Kristina
Jag såg din fråga i en annan tråd
där klistrade jag in ett tidigare svar från Miar70.
hoppas du hittar vad du söker
kram Kristina
kiki skrev:Hej Tristania och välkommenmiar70 skrev:Jag tror inte du läst på riktigt om sova-hela-natten-kuren, saft, stämmer det?
För den går ut på att det är vi föräldrar som tar ledningen och beslutar BÅDE när dagen börjar och när den slutar, för att barnet i lugn och ro ska kunna slappna av och sova på natten, ända fram tills dess att mamma, pappa eller väckarklockan väcker -INTE bajsblöja!
Självklart byter man bajsblöja på natten, eller dagen, om barnet bajsar i sängen, MEN det är lite skillnad på det vi kallar vargtimmesuppvak, som är väldigt vanligt bland små barn.
Innan kuren sitter ordentligt med tider och rutiner, kan små trasslare frestas att tycka de är utvilade klockan fem eller sex på morgonen, och börjar man tänja på den tiden, så kommer det att bli tidigare och tidigare morgnar, som ett brev på posten...
Så det gäller att mota den berömda Olle i Grinden här, och göra morgon när man har bestämt, och lära barnet att morgonen väntar på sig tills någon eller något annat än barnet bestämt det!
För hur ska BARNET kunna veta vad klockan är?
Så för en oinvigd kan det låta konstigt, när vi rekommenderar att vänta med blöjbyte tills morgonen börjat, men det är inget ett barn tar skada av, några morgnar, tills poletten trillat er och det sovs tills klockan ringer!
Jag har sex barn, och de gånger de bajsat innan morgonen, kan jag räkna på ena handens fingrar!
Det här handlar om att bryta en dålig vana, och det gör man fort nog om man är konsekvent!
Kram!![]()
För att svara på din fråga citerar jag Miar70 svar till saft tidigare i tråden. Hoppas du förstår, om du läser på ordentligt får du helheten![]()
Jag hoppas att du hittar här, det jag har fått, kärlek och omtanke om de små barnen och många konkreta råd.
Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
-
TorpSara
Jag byter, men det händer inte längre. Vi hade en period vid 9-10 månader då vi väckte Edvard med bajsad blöja nästan varannan morgon. Han vaknade inte av det (eller somnade om direkt), och verkade inte vara störd heller.
Jag tycker att det beror på barnet. Ed störs definitivt inte av bajsig blöja dagtid heller så då rycker jag inte upp honom för att byta. De flesta små verkar ju inte störas av det, tycker jag mig märka, men skulle det vara ett barn som störs mycket av det så får man ju byta. Det är inte mer med det.
Diskussionen som jag tror att du far efter, Tristania, är enstaka fnurror av tidiga mornar med bajs och klagomål. Mitt råd i sådana lägen är alltid att det går över, vilken väg man än väljer. Hardcorevarianten eller inte.
Har man ett barn som normalt inte störs av en bajsig blöja, ja då kan man ju förutsätta att det inte är den som stör egentligen, utan den tidiga morgonen.
Jag tycker att det beror på barnet. Ed störs definitivt inte av bajsig blöja dagtid heller så då rycker jag inte upp honom för att byta. De flesta små verkar ju inte störas av det, tycker jag mig märka, men skulle det vara ett barn som störs mycket av det så får man ju byta. Det är inte mer med det.
Diskussionen som jag tror att du far efter, Tristania, är enstaka fnurror av tidiga mornar med bajs och klagomål. Mitt råd i sådana lägen är alltid att det går över, vilken väg man än väljer. Hardcorevarianten eller inte.
Har man ett barn som normalt inte störs av en bajsig blöja, ja då kan man ju förutsätta att det inte är den som stör egentligen, utan den tidiga morgonen.
-
Nancy