kurat i en månad - ingen ramsa om vaknar lugn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammajenny

kurat i en månad - ingen ramsa om vaknar lugn?

Inlägg av mammajenny »

Hej!

Nu har jag kurat sonen i en månad och utvärderingen är klart positiv!! Önskar jag gjort detta tidigare, att få (tillbaka) sin sammanhängande nattsömn är guld för oss alla tre :D

Nu har en ny situation uppkommit: oftast vaknar sonen en gång i vargtimmen, gråter men lugnar sig snabbt på en ramsa, som jag nu oftast drar ihop med bekräftelsen. Men för några morgnar sedan vaknade han 0530 (morgon är 0630) och var lugn! "Nu ska vi se", tänkte den halvsovande mamman, "vad som händer om jag inte ramsar!" Han började prata med nallen, stånka runt, drog lite i sin mjukisspeldosa och resonerade i största allmänhet. Och 0610 somnade han om, helt utan ramsa, av alldeles egen kraft och lust!! Jag väckte honom 0630 och allt var strålande :D

Även i morse vaknade han 0610 och var ganska lugn, pratade, ropade lite men lät INTE ledsen eller arg! Så jag lät honom vara utan ramsa igen... Denna gång somnade han inte om utan jag tog upp honom 0625 och han stod där i sängen och hade det så trevligt.

:?: Kan jag köra så framöver? Alltså ingen ramsa om lugn, men ramsa om han gråter?
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Lena

Inlägg av Lena »

Hej!

Grattis till det goda arbetet som gett så fint resultat. Jag skulle göra just så som du säger, dvs inte ramsa om han vaknar och är lugn. Ramsan är ju det betryggande svar som du ger ditt barn när han ställer frågor. Ingen fråga=ingen ramsa. :D

Skulle han dock länge örla omkring utan missnöje på den alltför tidiga morgonkvisten kan du testa en pangramsa kanske, ifall det känns som om du behöver tala om för honom att det fortfarande är natt och att alla sover då, men det kan andra svara på bättre än jag (jag är ingen pangramseexpert).
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Tack Lena!
Inte minst för att du påminde mig om det underbara skånska uttrycket "örla omkring" :D
Är själv exilskåning och "örlar" omkring i huvudstan numera. Hälsa Malmö! :)

Ja det där med pangramsa är lite trickigt! Som jag fattat det är det en ramsa vid första pip, innan man nästan hunnit höra om ungen är glad eller ledsen. Som en direkt påminnelse att Nu. Ska. Du. Sova.
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Lena

Inlägg av Lena »

Hej igen exilskåningen :D

Ja just så, en pangramsa vid första pipet. Jag uttryckte mig lite luddigt när jag i min skånska iver skrev om att örla omkring länge utan missnöje, jag menar att ifall sonen gjort så länge, alltså flera morgnar, så kan du nästa morgon testa en pangramsa vid första pipet eftersom du då ju med god sannolikhet vet att grabben är på väg att börja örla ytterligare en morgon... Läste nyss en ny tråd där Wicky pangramsat med gott resultat, tråden heter "Det har börjat strula lite"

Lycka till och hälsa Stockholm :lol:
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"