Hur kommer vi vidare?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
nille211

Hur kommer vi vidare?

Inlägg av nille211 »

Hej,

Vi har börjat vår resa mot att sova 12 timmar på natten... Vi började i fredags med SHN-kuren med vår 9 månader gamla dotter. Kuren har slagit väl ut redan från början men nu känns det som att vi ha "fastnat" och vi skulle vilja ha hjälp att komma vidare....

Vår dotter har gått från att sova 2 timmar i sträck till nuvarande 7,5 timmar i sträck på natten - det har blivit fler timmar varje natt som har gått, dock inte så snabbt som det sägs att kuren ska göra (12 timmar den fjärde natten). Vi följer vårt schema väldigt noga hela tiden och det fungerar bra. Det ser ut enligt följande:
07.00 god morgon.
07.15 amning i sängen.
09.30 förmiddagslur (i sin säng där vi buffar och ramsar)
10.15 vakna från luren.
10.30 lunch - mat och frukt.
13.00 mellanmål - gröt eller välling.
13.30 eftermiddagslur i sin vagn under promenad.
15.00 vakna från luren.
16.00 middag - mat och frukt.
18.30 Välling, pyjamas o massa bus i vår dubbelsäng.
19.00 God natt.

Första problemet (och andra): På förmiddagen när hon ska sova i sin säng blir hon fortfarande VÄLDIGT ledsen när vi lägger henne på mage i sängen - vi måste buffa ganska mycket varje gång för att hon ska bli lugn. Därefter ramsar vi vår dag-ramsa och går ut. Hon blir sen ledsen flera gånger och vi får gå in o buffa igen och sedan ramsa oss ut innan hon somnar. Tar mellan 20-30 minuter innan hon kommer till ro från det att vi lägger ner henne första gången. Här kommer därför vår första fråga, vad är det vi gör fel??? Vi tycker att hon inte borde vara SÅÅÅ ledsen längre eftersom vi har hållit på i en vecka nu.

På kvällen är det i stort sett samma sak, hon blir jätteledsen när vi lägger henne i sin säng. Det tar ca 15 minuter för henne att komma till ro och somna och då har vi fått gå in och buffa och gått ut och ramsat MÅNGA gånger.

Vi tycker att det är jobbigt att hon fortfarande blir sååå ledsen och att det tar så lång tid för henne att komma till ro. Det stora framsteget är att hon numer inte vaknar så många gånger på natten och att hon är MKT lättare att få att somna om på natten. Det är underbart! Men kvällarna och förmiddagarna har egentligen inte blivit så mycket bättre sen vi började.

Är jättetacksamma för råd o stöd!
Daniel
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Nille211 och varmt välkommen hit :lol: :heart:

Vad bra att ni nu hjälper er dotter att få hennes välbehövlig sömn och att ni nu genomför SHN-kuren :wink:

Det jag ser genom ditt inlägg är att du buffar alldeles för mycket. Buffning ska bara användas när det är riktig Kris. Nu är det dags att börja lita på ramsan och det lilla barnet. Att hon är kapabel att somna själv. Genom all trafik in och ut ur hennes rum så tror jag att ni stör hennes insomnande. Ni har börjat etablera ett mönster där buffning måste till för att kunna somna. Därför är det nu viktigt att använda andra verktyg så som husljud och musik. :wink:

Tycker du att hon lyssnar till ramsan? Om hon inte gör det skulle jag nu de närmaste dygnen arbeta in den. Ni ska upprätta en kommunikation med henne. Ungefär så här kan det gå till.

Lägg kanonglad unge i sängen. Kort solfjäder och ramsa ut. Avakta och lyssna av. Antagligen så börjar hon skrika. Låt henne reagera, arg, förbannad och sur får hon vara, men inte ledsen. Om hon inte lugnar sig så ramsa igen. Avvakta och låt hene reagera. Så här håller ni på tills hon tillslut tystnar då ger du en mjuk, lugn bekräftelseramsa. Antagligen protesterar hon igen. Avakta tills hon tystnar igen och ge bekräftelseramsan. Ge dig inte. Det är superviktigt att hon får med sig ramsan in i sömnen. Du ska ha sista ordet. Ramsan ska vara lika med att somna. Gör så här ett par dagar så ska du se att läggningarna kommer att gå kanon. :)

Hur är det med skrattet till godnattet?
Utevistelse?
Socialdelaktighet?

En sak till som jag såg i dit schema. Jag tycker att mellis och middag ligger lite tidigt på dagen. Jag skulle tro att det vore bra om middagen kunde ligga runt 17.00 istället. Så här har mina barns schema sett ut vid samma ålder som din dotter (bara som ett tips):

7.00 vakna
7.30 frukost
9.30-10.15 sova
11.00 lunch
12.30-14.00 sova
14.15 mellis
17.00 middag
18.45 nattslurk
19.00 sova natt

Vad tror du om det här?

hälsningar :heart:
Ida