Hur/när ändrar jag dagsschemat?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Hur/när ändrar jag dagsschemat?

Inlägg av Gäst »

Lillprinsen sover och äter riktigt ordentligt och är glad alldeles för det mesta. Vi inledde kur 23/1 och schemat ser nu ut såhär:

07.00 Gomorron, amning, frukost
09.15-10.00 sova
10.15 mellis
12.00 lunch
12.45-13.45 sova
15.00 mellis
16.15-17.00 sova
18.00 kvällsmat
19.00 Gonatt

Det funkar bra men framöver kommer han ju att sluta med förmiddagsvilan och ha en enda längre eftermiddagsvila hoppas jag. När är det lämpligt att lägga om schemat och hur gör jag? Dra ifrån 15 min här och lägger till dem där? En vecka för varje förskjutning eller mer/mindre? iom att han bara sover 1 timme efter lunch behöver han de där 45 minuterna på seneftermiddagen.

Hoppas ni har några bra tips!
JH

Inlägg av JH »

Vid 7-8 månader brukar det vara lämpligt att korta ner till 2 lurar /dag, så det är väl dags för er snart! :D

De flesta 2-lurarsscheman som jag sett ser ut ungefär så här:

7 morgon
10-11.30 (eller 12) sova
15-15.45 sova
19 natt

Skulle det funka? Det bästa är att bara bestämma sig för en dag då det nya schemat ska ta vid och ändra pang bom! Använd marginalkvartarna om han blir alltför trött (alltså lägg 15 min tidigare om du måste.) Annars försöker du bara underhålla honom och se till att han får stimulans och social delaktighet i stora doser :D och därmed tycker det är kul/orkar vara vaken lite längre än vanligt.

Vi ska också ändra till 2 lurar snart, men eftersom vi bara har 11,5 timme natt så väntar vi lite till... :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"