En massa gnäll och en praktisk fråga :)

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
beccisen

En massa gnäll och en praktisk fråga :)

Inlägg av beccisen »

Hej hopp..

Nu har jag kommit till v 33 och har all världens krämpor :x Har jag haft med de andra två med, men självklart har de bara blivit värre nu. Det som är värst är foglossningen så jag tror faktiskt jag ska be om ett bälte av min BM nästa gång jag är där. Kan nästan inte ta mig upp ur soffan på kvällen när jag satt mig och de första stegen är hemska att gå :cry: Vatten har jag i hela kroppen, men benen ska vi inte tala om. Snacka om trästammar med apelsinhud :shock: :shock:
Nåja det som iaf är bättre än med de andra två är sammadragningarna :) Visst de finns där, men eftersom jag inte kan göra så mycket pga foglossningen så lugnar sig ju sammandragningarna med :)

Nej nu har jag gnällt färdigt och över till min praktiska fråga:

Hur gör man rent konkret med tre barn på 3:7 år, 1:8år och nyfödd. Hur gör man när man ska ut och gå???? Kan ju inte ha ståbräda efter tvillingvagnen till den stora eftersom det blir för tungt. Självklart går hon det mesta själv, men hon blir ju trött hon med. Kanske kan byta av med lillkillen då så han får gå en sväng själv och sedan får jag ta min motionsrunda själv när sambon kommit hem????

Hur gör man vid amning (om det funkar) och de två stora ryker ihop eller trillar etc? Hur akn jag skapa ro för det lilla livet då???

Jag ska göra mitt tappra försök med SM, men inser ju själv att det inte kommer att gå enligt " boken" med två andra barn som faktiskt också är små.. Lillkillen är ju iaf.

Jag har pratat en del om bebisen med stora tjejen och hon tycker att det ska bli jätteroligt att hjälpa till och vill veta allt hon kan göra för bebisen. Frågan är bara hur mycket jag ska prata om bebisen??? Ska tjejen ta initiativ till samtalen??? Det har hon gjort nu i största utsträckning iaf.

Kram kram från en lite nervös blivande trebarnsmor :)
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hallå :)
Jag tycker att du funderar lite för mycket ;) I alla fall när det gäller barnen - vad vet jag, för jag har bara ett och väntar mitt andra, men jag tro ändå på att inte bekymra mig så mycket :D

När det gäller foglossningar så kan jag ju rekommendera att du går till en osteopat och/eller en som håller på med craniasacral terapi. Det kommer inte att ta bort smärtan, men det ökar rörligheten ( i alla fall för mig). Ät magnesium!
Jag har ett bälte, det är guld värt! Det har jag kvar sedan förra gången, vilket sjukgymnasten tyckte var bra, eftersom man fick köpa dem numera...
Men får du inget där kan du ju alltid annonsera här på forumet, någon kanske har ett att låna ut eller sälja.

Hur är det med maten? Jag är ju övertygad om att kolhydrater (socker, mjöl, potatis etc) binder vätska. Jag förstår om du inte vill göra en kostomläggning nu, men jag säger det ändå ;)
Annars finns det säkert någon mineral som man behöver mer av när man samlar vätska - men jag är inte så bra på såntdär...

Jag tycker nog att du har löst saker och ting själv när det gäller promenader. Låt de stora gå så mycket som möjligt och låt dem åka när de inte orkar mer. Lilleman behöver kanske åka lite mer än stortjej.
Motionera får du göra på annat sätt, med eller utan barn.

Fick du några konstruktiva idéer - nä. Jag är också gravid ;) Och gnällig :roll: Vi får väl gnälla ihop helt enkelt :lol:

Kram!
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Marisch65
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Gnäller gör vi väl alla från och till... :)

Vad det gäller allt praktiskt kring det tredje barnet kan jag bara säga: Det ordnar sig. Helt klart! När ni väl är där så ger saker och ting sig med tiden, planera inte FÖR mycket. En fyraåring kan helt klart gå ganska mycket själv, man får prova sig fram.

Lycka till!

Kram Mari
Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

En 3½ åring kan göra en HEL MASSA saker själv, fast föräldrarna inte alltid tror det...

Hmm, läste teorin LO har om kolhydrater och vätska... Skulle mycket väl kunna stämma. Har iofs inget att jämföra med, men någon vätska i kroppen har jag inte (eller inte märkbart i alla fall) och jag har ätit enligt GI-principer i närmare två år (la till liiite kolhydrater när jag blev gravid).

/wifsta (alias Anna, förskollärare till vardags)
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
beccisen

Inlägg av beccisen »

Hej LO:

Ja det där med promenaderna har jag nog kommit fram till ganska bra :) Det är mer amningen som jag funderar över. Jag är inte den som oroar mig i onödan och det är faktiskt första gången jag nämner de här tankarna till "någon". Det är en himmels skillnad på att få sitt andra barn när det första är 4 år än när det är 1,5 år :) Min stora tjej oroar jag mig inte över för fem öre utan det är den lille krabaten som är mitt inne i förstrotsen med STOOOOORA bokstäver. Det var ju likadant (nästan) förra omgången när en skulle bli två :) Där lyckades jag inte med amningen alls och det blev bara skit av alltihopa. Nu är jag ingen som deppar över det heller utan jag har sagt att klara jag två veckor... fine, klarar jag två månader....fine men annars får det bli flaska och ersättning. Tänkte bara om nån hade några konkreta tips :) Det där med kolkydraterna hoppar jag nog... :) Iaf fram tills det blir olidligt :lol: :lol: 8)

Hej Mari:

Välkommen till forumet, vilket jag inte sagt tidigare :oops: :oops:

Jovisst är man gnällig av och till, men nu är det tråkigt!!!!! Tänk att du ska gå igenom din 11:e omgång :) Jag bockar och niger av förundran... Jag tycker verkligen inte om att vara gravid :? :shock: Får man säga så????

Hej Wifsta:

Jo visst vet jag att en 3,5 åring klarar mycket och definitivt min stora tjej. Henne fundrar jag inte så mycket kring i frågan utan undran var nog mest kring lillkillen. Jag håller med dig ang kolhydraterna, men som sagt börjar jag inte greja med det nu när det bara är några veckor kvar utan jag fortsätter att njuta av pasta, godis och pizza :wink: :roll: :lol:
Som man bäddar får man ju ligga och då får jag väl ligga där med vattniga ben och svullet ansikte ett tag till :) 8)
Coola-killen -08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag kände att jag hoppade på dig lite med mitt svar och det var ju inte meningen. Bara lite konkreta råd och tips - som vi ju ägnar oss åt här på forumet när det gäller barnen.

Skönt att inte vara en som ältar. Det är inte jag heller. Klart man måste få ha funderingar på hur saker och ting ska bli.
Jag oroar mig inte direkt men funderar ibland på mitt tålamod. Känner att det kan svika mot min stora goa lugna tjej, som inte vill annat än att vara till hjälp. Och det är hon ju. Och jag ska verkligen jobba på att inte bli irriterad på henne när vår bebis har kommit... 8)

Hoppas det löser sig med amningen. Vera fattade inte vad man skulle ha brösten till. Hon satte munnen intill, sedan stack hon ut tungan :lol: :roll: Det kom inte så mycket... Flaska tog hon hur bra som helst efter ett par dagar när en barnmorska fattade att hon inte fick något i sig - jag fattade ju inte hur det skulle kännas, hon låg ju där och slickade.
Jag började pumpa och bestämde mig att det fick vara ok i två veckor, sedan skulle det bli ersättning istället. Ville inte vara någon mjölkko.
Hittade en amningsnapp och på 13 dagen så började hon helt plötsligt suga. Så jag behövde inte välja ersättning.
Men jag hade inte tvekat om det hade behövts.

Ok, nu snodde jag din tråd. :? :oops: :lol:

Må så gott du kan den sista tiden innan du får snusa gosig bebis :heart:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Marisch65
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

beccisen skrev: Hej Mari:

Välkommen till forumet, vilket jag inte sagt tidigare :oops: :oops:

Jovisst är man gnällig av och till, men nu är det tråkigt!!!!! Tänk att du ska gå igenom din 11:e omgång :) Jag bockar och niger av förundran... Jag tycker verkligen inte om att vara gravid :? :shock: Får man säga så????

Klart man får säga att men inte gillar att vara gravid. Jag gillar det ibland och ibland inte. Det är ju mysigt på ett sätt men hemskt jobbigt och långtråkigt på andra sätt. Förra gången gick jag 18 dagar över tiden och DÅ kan jag med stor övertygelse säga att jag INTE gillade att vara gravid längre. :D
Men hav förtröstan, det går över, allt blir snart som vanligt igen.
Lycka till nu!
Kram Mari
Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej beccisen!

Jag förstår VERKLIGEN att du funderar och vill tänka ut lösningar i förväg, det skulle jag också ha gjort!
Tänkte bara om nån hade några konkreta tips
Japp! Kolla in de senaste sidorna i tråden Surkål och ödlor på kackelforum. Där har kattklo samma funderingar som du och har fått lite tips och tankar från Päivi, mig och nån mer men kommer inte ihåg vem nu.

Jag tror att det är smart att fixa och förbereda nu innan så det bara är att hala fram alternativ sysselsättning när det ska ammas. För det är verkligen viktigt och lite bökigt att få till det där lugnet i början som gör att det funkar när det är många hemma.

Jag tycker också att du/ni ska ta er en funderare på att försöka förlänga pappadagarna. Det är bra för alla. Mamma behöver mer hjälp med många små, bebisen får chans att få till amningen i lugn och ro och större syskon behöver aldrig känna sig åsidosatta med två vuxna hemma. Så har vi iaf gjort varje gång.

Angående promenader med flera små är jag proffs, haha! Vi har vanliga vagnen med ståbräda till minsta storebror och de stora går på en varsin sida och håller i handtaget när vi går någonstans där det är trafik. INNAN minstingen kom "tränade" vi eftersom jag visste att lilla storebror var på väg in i trotsen. Ju mer som är självklart, typ så har vi alltid gjort, inann dess desto bättre. De stora var också tvungna att hålla i vagnen överallt där lillebror inte fick gå själv och föregå med gott exempel. Vi pratade mycket om att det är viktigt att inte släppa vagnen utan att fråga först och vi "tränade" på det också. Ibland vill stora lillebror gå själv och då går han framför storasyster på den sidan som inte är mot vägen och håller i ett band som vi satt fast på vagnen.

Vi promenerar minst en timme varje dag när lillan sover fm-vila men det är inte i nån motionstakt för min del, egen träning får du nog vänta med tills pappa kommer hem.

Sådär, lite tankar från mig, helt ogravid och inte ett dugg gnällig, haha! :lol:

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Ibland vill stora lillebror gå själv
Jag menar förstås lilla storebror men det fattade du säkert... :roll:
beccisen

Inlägg av beccisen »

Hej Jannika:

Jag ska kolla tråden direkt och se vad som passar och suga åt mig tips :)

Pappan ska vara helt hemma de två första veckorna och sedan halvt i två veckor till :) SKulle det sen strula sig helt så är det säkert inte omöjligt att han kan vara hemma nån dag i veckan till.
"
Citat:
Ibland vill stora lillebror gå själv
Jag menar förstås lilla storebror men det fattade du säkert... ""

He he jo det fattade jag :) Jag reagerade inte ens :) SNacka om gravidhjärna 8)
Coola-killen -08
Jannika

Inlägg av Jannika »

Du är såklart välkommen till Surödlan även om du inte behöver tips! :D

Kram Jannika
beccisen

Inlägg av beccisen »

He he tackar för inbjudan :D
Coola-killen -08
beccisen

Inlägg av beccisen »

Hej igen...

Fy vad jag är less på detta nu :?

Det är 10 dgr kvar och jag längtar så jag håller på att dö :wink:

Fogarna tar kål på mig och sover inget om nätterna, blir gapig och utan tålamod mot barnen och jag vill verkigen bara att knytet ska komma ut nu. Är så slut i kroppen och psyket att jag vill ställa mig på en hoppmatta och hoppa ut nykomlingen :roll: :)

Nej skämt åsido, jag är asless på detta på ren svenska. Det som är det allra värsta är att jag har noll tålamod med mina andra små älsklingar. Blir irriterad för ingenting och har ingen fantasi för fem öre. Den social delaktigheten har totalt havererat och jag är allmänt trött. Nej hoppas att jag inte går tiden ut och att samma gamla Rebecca kan komma tillbaka igen för fy vilken törn psyket har tagit av denna graviditet :cry: :?

Usch ville bara skriva av mig.....

Någon som har något gott att infika, eller kanske ngot bra mantra att ta till när tålamodet sviker.

kram kram R
Coola-killen -08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:heart: snart får du snutta bebis :heart:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Ninapn

Inlägg av Ninapn »

Hej!

Ett litet tips från en tvåbarnsmor: Min "stora" (2,5 år) hoppar gladeligen upp och sätter sig framför lillebror i vår framåtvända urban djungle-vagn. Båda tycker det är så mysigt att jag i princip helt slutat med syskonvagn. Kanske kan vara något vör era promenader när den äldsta blir trött? Beror ju lite på vad man har för vagn, på vår är det som en fotbräda längst fram som storebror sitter på. Han säger att det är precis som att köra traktor :D

Lycka till!
Mamma till två ljuvliga pojkar födda sep 2005, resp juni 2007
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"