Ny SHN:are som behöver hjälp - sova dagtid utan napp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
skrosan

Ny SHN:are som behöver hjälp - sova dagtid utan napp

Inlägg av skrosan »

Min 5 mån Mio har genomgått första natten i kuren och gjorde det under höga protester och med många uppvaknanden under natten, men det är väl som det ska vara :wink:

Problemen uppstod i dag på dagen. Han har haft napp och alltid somnat lugnt med nappen oftast på våran säng. Idag lade jag honom på sängen som vanligt utan napp och mig brevid (som jag brukar när han har svårt att somna). Han somnade ganska fort med en nalle att snutta lite på, men han vaknade redan efter 40 min och vägrade somna om. Hur gör man när man inte har nappen som tröst??? :?

Lite schema fråga också. Har haft fyra sovstunder på dagen, men ser i boken att Anna bara har 3 till "småfolket". Spelar det någon roll om man har fler korta stunder istället för några lite längre?

/Frågvis nybörjare
Mamma till pojke för okt 2007- kur påbörjad 080311
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Varför låg du bredvid? Jag tror inte det är så bra idé att göra helt olika natt och dag, det blir ju mycket motsägande besked och inte konsekvens och trygghet. Man kan inte bara kura nätterna, dagarna är jätteviktiga för hur nätterna blir. :-k Hur gjorde du på natten :?: Beskriv lite.

Har du funderat igenom ett schema ordentligt? Läs gärna här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14303

Fyra lurar blir nog alldeles för tätt, om du kurar och han får sova hela natten. då blir man ju pigg. :)
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Glömde, om man inte har nappen, så gör man enligt kuren, använder verktygen. Lika på dagen som på natten. Jag tror du behöver läsa på mer. :idea: Förstår du varför nappen stör? Annars är det nog lätt hänt att ta till den igen, om man inte ser sambandet.
Vad tänker du om det?
skrosan

Inlägg av skrosan »

Tack för ditt snabba svar! Jag vet att nappen gör att han inte kan somna om igen utan hjälp och det var också därför jag valde att ta bort den. Den kommer inte tillbaka! :wink:

Jag tycker att jag läst på mycket. Har också fått lite hjälp av en kompis som kurat båda sina barn. Trots det hade jag nog inte fattat att det var så viktigt att göra lika på dagen :oops: Jag tänkte att jag tar en sak i taget... Men jag är inte sen att tänka om. Jag ska alltså göra precis lika på dagen som på natten, men med en ny ramsa? Är det viktigt att han ligger i sin säng? Tänkte att dag krångel då kan förstöra på natten :?

I natt gjorde jag helt enl instrutionerna på sidan här, utan napp, på mage i sin säng. Buffade tills han lugnade sig och gick sen ut. Fick gå in en gång till och buffa lite till. Ut och sen bekräftelse (ingen påminnelse behövdes. Han somnade på totalt 25 min. Sen sov han två timmar för att sedan vakna en gång i timmen tills det var godmorgon. Jag buffade så fort han pep och slutade när han lugnat sig och påninnde sedan på mycket som behövdes. Avslutade varje "omsövning" med bekräftelseramsa. "omsövningarna gick fortare och fortare ju längre natten gick.

Mitt schema ser ut så här idag:
Frukost 06.30 (flaska)
Sova 08.00 1,5 tim
Mat 10.00 (gröt och fruktpuré)
Sova 11.30 1,5 tim
Mat 13.30 (puré och fruktpuré)
Sova 15.00 45 min
Middag 17.00 (gröt och fruktpuré)
Sova 18.00 20 min
Nattslurk 19.15 (flaska)
Sova natt 19.30
Alltså 11 tim + 1,5 +1,5 + 45 +20 ger 15 tim och 5 min
Jag har kollat länken om schema. Kanske jag ska tänka om lite, det är ju ganska korta "mål" i mellan sovpassen :( Men å andra sida blir han så trött innan nattningen om vi inte har ett sovpass vid 18. Såg att även förslagen på schema hade 4 sovpass vid 5 månader :? Vad tror du? Kanske är dumt att göra om nu när jag väl har börjat...
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

:thumbsup: Ok, låter bra.

Sängen är inte viktig, han kan ju lika gärna ligga i vagnen och du går ut och går under lurtiden. Om du har en bra vagn som går att sova på mage i. Jag tror de brukar säga att det är bra om du gör lika ett tag framöver, t.ex. lur ett inne, lur två i vagnen, lur tre inne, tills tiderna blivit en vana, då är det inget problem att ändra. Det handlar väl om någon vecka.
Om du går med vagnen behöver du inte ramsa, bara gå. Men ska han sova ute i en vagn som står still är det ju bäst om han somnar när den står still, så det blir lika hela tiden.
Dagramsan brukar vara utan ordet natt.

Du har 11 timmar natt, då blir dagen längre, kanske det behövs fyra lurar. Jag har alltid haft 12 timmar, det har jag inte tänkt på. :-k Behåll det du bestämmer dig för iallafall ett par veckor, före det är det för tidigt att utvärdera.

Nu under kuren får du vara riktigt rolig iallafall :) så han håller sig vaken när han ska vara vaken, man kan t.ex gå ut och ta luft, bada, plaska i diskhon, social delaktighet är ju aldrig fel heller. (Vet du vad det är? Det hör inte till kuren men är bra ändå :) )
Men om det verkligen är kris och supertrött så låter du honom sova exakt fem minuter, utöver schemat. Ändra inte ordinarie sovtiderna p.g.a. det.

Har du läst Lathunden? Den tyckte jag var bra.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21
Att man kommer ihåg att backa varje natt är viktigt, så gott det går, man får lyssna av. Vanlig sak som många glömmer.

:sleep: :sleep: :sleep: :)
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Förresten, din tråd har hamnat fel, den borde ligga på kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år. Jag ska be någon flytta på den. Så är den borta är den där :!: Så du inte tror den försvinner.
skrosan

Inlägg av skrosan »

Jag håller tummarna att det blir mer sömn i natt. Han somnade i alla fall utan att jag behövde gå in igen och det behövdes bara en påminnelseramsa :D

Jag behåller mitt schema då. Det är ganska inövat. Jag tror att jag började med det när han var ca 3½ mån så det sitter rätt bra.

Tack för hjälpen! /Kram
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:D Hej, jag har bett admin att flytta din tråd till "Kurbarnens forum" så du kommer att hitta den där sen när den är flyttad. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
skrosan

Andra natten

Inlägg av skrosan »

Tack att du fixade så tråden hamnar rätt!

Vill ju bara berätta hur natten gick... :wink:
Nu är vi vakna efter andra natten och det har gått ganska bra. Stora framsteg :D Mio somnade efter bara 10 minuter igår kväll och minimala protester. Det var lite mer frågande pip. Sen sov han fram till halv tre då han bara gnydde lite, men somnade om efter en ramsa. Sov sen till min sambo gick upp vid fem och hade då lite svårt att sova lugnt tills vi gick upp kvart över sex (en kvart innan utsatt tid). Känns ändå bra att vi gjorde så stor framsteg trots att vi inte kurat på dagen igår.

/Kram
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

:thumbsup: Det är ju superbra. :!: :D
skrosan

Hela natten!!!!

Inlägg av skrosan »

Äntligen! Natt 4 har Mio sovit hela natten utan ett pip :D

Så nu kör vi vidare. Vi har faktiskt hoppat över att kura på dagarna, men håller schematiderna i alla fall och det fungerar för oss.

Tack för all hjälp! /kram
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Bra jobbat, pris och beröm! Hur har helgen varit?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
skrosan

Inlägg av skrosan »

Här går allting bra, nästan... Han somnar snabbt och smidigt (ibland behövs lite buffning för att komma till ro). Igår somnade han innan jag hann släcka lampan (trött kille efter babysim). Fast han sover inte till halv sju som jagsatt som tid, han vaknar vid halv sex eller nu när det är vardag när pappa går till jobbet (kvart i fem!). Har försökt att bara ramsa om, men han skriker till det är dax att gå upp. Vet inte om jag ska ge honom en flaska tidigare och sen somna om och sova en stund till (så gjorde vi ofta förut...) :?

Några idéer?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Skrosan!

Jag hade länge 11-timmarsnatt och bollar gärna lite schema med dig. Jag hade 3 lurar redan vid 3-4-månadersschemat, så jag tycker nog att 4 är en för mycket nu när han är 5 månader.
Skrosan skrev: Frukost 06.30 (flaska)
Sova 08.00 1,5 tim
Mat 10.00 (gröt och fruktpuré)
Sova 11.30 1,5 tim
Mat 13.30 (puré och fruktpuré)
Sova 15.00 45 min
Middag 17.00 (gröt och fruktpuré)
Sova 18.00 20 min Nattslurk 19.15 (flaska)
Sova natt 19.30
Mitt schema såg ut såhär:

6:30 Morgon. Frukost
8-8:30 sova 1,5
10 Mat
12-13:30 sova 1,5
13:30 Mat
16-16:45 sova 45
17 Mat
18:30 Välling
19:15 Sova natt

Väldigt likt ditt som du ser. Jag skulle ta bort den sista 20-minutaren i ditt schema!
Fast han sover inte till halv sju som jagsatt som tid, han vaknar vid halv sex eller nu när det är vardag när pappa går till jobbet (kvart i fem!). Har försökt att bara ramsa om, men han skriker till det är dax att gå upp. Vet inte om jag ska ge honom en flaska tidigare och sen somna om och sova en stund till (så gjorde vi ofta förut...)
Nej, du ska absolut inte ge någon flaska tidigare! Inför istället en väckarklocka och var benhård på att det är morgon när den har ringt, inte förr! Väckarklockan ska höras av barnet (gärna t om stå i barnets rum) så att kopplingen skrik=morgon bryts. Om man ibland får en flaska när man skriker och ibland bara en torr ramsa - hur ska man då förstå något här i världen??? Hur man bemöter tidiga morgnar finns det kilometervis skrivet om här på forumet. Bestäm dig för en metod och kör den konsekvent ihop med väckarklockan så ska du få se!

Kram Tinis
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"