citatskola

Här hjälper vi varandra med användartekniska frågor om forumen
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

citatskola

Inlägg av kiki »

Här vill jag lära mig citera, hur gör ni :?:

Ropar på

Tinis [-o<

Jannika [-o<

Fjällmor [-o<


Och alla andra proffesionnella citerare :lol:

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
mari.g
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 sep 2007, 14:01
Ort: Luleå

Inlägg av mari.g »

Tja!
:arrow: Du klipper ut det du vill citera. Sen klickar du på Quote, klistrar in det du vill citera och avslutar med quote igen.

Det går att få till typ: kiki skrev: bla, bla... Men det kan jag inte. Misstänker starkt att någon av dem du nämner kan det....

Hjälp oss :!: :D

Trevlig helg!

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Så här gör jag :)

Om jag ska citera hela stycket, trycker jag på citera-knappen uppe i högra hörnet och skriver svaret under.

Om jag ska citera spridda delar ur en text:

Markerar och kopierar de rader jag vill citera. Trycker på besvara och sen på Quote, klistrar in det jag kopierat och sen på Quote igen. För att få med: "Sussi skrev" ställer jag markören efter "e" i första Quote, skriver ="Sussi"

Sen markerar jag nästa rader/stycke jag vill citera och gör likadant. Lätt som en plätt :) Hoppas någon förstod min beskrivning... Hojta annars!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Det har jag också lärt mig - sent omsider, det senare tack vare att Jannika frågade. Men det jag inte kan är att få med smilies från citaten. Hur gör man det, då?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Smiliesarna kommer med när man trycker på "quote" knappen i högra hörnet när man är "i tråden" på det inlägget man vill citera, då kommer "HELA koden" med om man säger.

Om man bara kopierar (ctrl+c) och klistrar in (ctrl+v) så kopieras enbart texten (=orden) men inga gubbar, fetstil, färg osv...

Detta är skillnaden på att använda puote inne i tråden, och att använda "quote" knappen när man är i "redigera" läget. :wink:

Blev det otydligt nu? Eller solklart! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

TorsMamma skrev:Blev det otydligt nu? Eller solklart! :D
Jag är förmodligen korkad, men jag fattar ingenting... :oops:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu ska jag lära er allt jag kan här.... (nåja, det går väl ganska fort...:wink: 8) :D)

Det finns två sätt att citera på. Båda går dock ut på logiken att det man citerar står inom dessa hakparanteser:

(quote)(/quote)

Observera att jag nu bytt ut hakparentesen, som ser ut såhär [], mot en vanlig parantes för att kommandot ska synas här i klartext (annars blir det förstås citat av det hela). Vill man ha namnet med ska det se ut så här:

(quote="Tinis")(/quote)

Och texten ska alltså vara emellan de båda paranteserna. Så här:

(quote="Tinis")TextTextText(/quote)

Och hur kommer man dit då? Det finns två sätt:

Alternativ 1
Enklast och snabbast. Men här får man inte med smiliesarna.
1. Skapa ett inlägg genom att trycka på "Besvara"
2. Leta upp den text du vill citera i tråden. Markera den texten med musen så att den blir svart. Högerklicka nu med musen och välj "copy/kopiera". Eller använd kortkommandot ctrl + c på tangentbordet.
3. Gå tillbaka till ditt inlägg
4. Tryck på knappen "Quote" (då kommer första hakparantesen)
5. Klistra in din text genom att högerklicka på musen igen och välja "paste/klistra in". Kortkommando på tangentbordet är ctrl + v
6. Tryck på "Quote" igen så kommer hakparantesen som markerar slutet på citatet
7. Skriv in författaren du vill citera genom att lägga till ="Tinis" i första parantesen. Observera att citattecknen ska vara med här, annars funkar det inte. Se ovan hur det ska se ut.
8. Kolla "Förhandsgranska" så ser du om det ser rätt ut

Alternativ 2
Trycker man på knappen "Citera" när man befinner sig i läsarläge ute på forumet så fixas hakparanteserna till automatiskt och man får med HELA inlägget, inklusive smajlarna. Därefter får man ta bort den text man inte vill ha med. Vill man då citera flera författare, så får man helt enkelt öppna ett fönster för varje inlägg man vill citera.

1. Tryck på "Citera" när du befinner dig i läsarläge. Du hamnar då i skrivarläge och får med hela inlägget, med namn, smajlar och allt.
2. Ta bort den text du inte vill ha med. Se till att (/quote) avslutar det hela (fast []-parantes då, inte ()-parantes)
3. Vill du nu citera ytterligare en skribent, så lämnar du bara det fönster du har öppet och öppnar en ny webbläsare. Du går till den aktuella tråden igen och genomför samma sak som ovan.
4. Nu har ytterligare ett inlägg skapats. För att få även detta citat med i det första inlägget du skapade, markerar du helt enkelt all text i detta andra inlägg (inklusive hakparanteserna) och kopierar över till inlägg nr 1 du skapade. Kopiera enligt instruktioner ovan.

Logiken är likadan som med övriga funktioner: fetmarkering (B), kursiv (i) osv. Texten man vill göra något med ska vara inramad av kommandon i hakparanteser. Det börjar alltid med [ ] och slutar alltid med [/]. Inom parantesen står olika saker beroende på vad man vill göra med texten.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ett smaprov på alternativ 2! Visst är det trevligt att få med smiliesarna. Ett förtydligande: Vid alternativ 2 så måste man ha TVÅ webbläsare igång. Inte en för varje citat man vill göra. Du börjar att skapa ditt inlägg genom att trycka på "Citera" (osv enligt ovan). Sedan öppnar du en ny Internet Explorer, loggar in igen och väljer på nytt "Citera" (helt enligt ovan). När du klippt in det du vill ha med i ditt FÖRSTA inlägg du skapade kan du gå tillbaka till din andra webbläsare och där gå vidare till andra inlägg du vill citera. Ditt ANDRA inlägg som gjordes ska ju inte sparas utan bara användas för att kopiera citat ifrån, över till ditt FÖRSTA inlägg. Du vill ju samla alla dina citat i ett enda inlägg. Därför har du ett webbfönster som du gör inlägget i och ett annat som du skapar citat i och kopierar ifrån.

Är ni med? :D
Tinis skrev:Nu ska jag lära er allt jag kan här.... (nåja, det går väl ganska fort...:wink: 8) :D)
Sussi skrev:
TorsMamma skrev:Blev det otydligt nu? Eller solklart! :D
Jag är förmodligen korkad, men jag fattar ingenting... :oops:
kiki skrev:Här vill jag lära mig citera, hur gör ni :?:

Ropar på

Tinis [-o<

Jannika [-o<

Fjällmor [-o<


Och alla andra proffesionnella citerare :lol:

Kram Kristina
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Tinis skrev:Nu ska jag lära er allt jag kan här.... (nåja, det går väl ganska fort...:wink: 8) :D)

Jaaaaa, det gick fort :lol: :lol: :lol: , Tack Tinis


Jag hade inte ens sett den där citera knappen :oops: :oops: :oops: Inte konstisgt att jag inte fattat innan. TUSEN TACK
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Fast jag tycker det verkar väldigt bökigt att öppna flera webbläsare ;) Jag scrollar helt enkelt ner och kopierar texten från det andra inlägget jag vill citera (alltså av en annan "författare") och gör som vanligt. Vill jag absolut ha med ev. smileysar så sätter jag dit de i efterhand :lol:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo, jag håller med dig Sussi. Jag gör i stort sett alltdi så som du beskriver, då är man på samma ställe hela tiden. och jag struntar oftast i smajlarna.
sune33
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 10 okt 2007, 13:21
Ort: Malmö

Inlägg av sune33 »

nu måste jag bara se om jag kan:

Alternativ 1
Enklast och snabbast. Men här får man inte med smiliesarna.


Funkar det?
Jag återkommer med alt 2 då jag måste vara i läsarläge.
[/quote]
mamma till K maj-00, E jan-03 och K sep-06
sune33
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 10 okt 2007, 13:21
Ort: Malmö

Inlägg av sune33 »

Här kommer alternativ två

Alternativ 2
Trycker man på knappen "Citera" när man befinner sig i läsarläge ute på forumet så fixas hakparanteserna till automatiskt och man får med HELA inlägget, inklusive smajlarna. Därefter får man ta bort den text man inte vill ha med. Vill man då citera flera författare, så får man helt enkelt öppna ett fönster för varje inlägg man vill citera.

Funkar det? Jag måste kolla...
mamma till K maj-00, E jan-03 och K sep-06
sune33
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 10 okt 2007, 13:21
Ort: Malmö

Inlägg av sune33 »

Något fel gör jag, det blir ju inte rosa. Läsaren vet ju inte vad som är citat och inte...
mamma till K maj-00, E jan-03 och K sep-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

skicka meddelandet så kanske jag ser vad som är fel!
Skriv svar

Återgå till "Teknisk Användarhjälp"