behöver lite tips

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nemi

behöver lite tips

Inlägg av Nemi »

Har lite undringar hur man bäst hanterar skrik vid uppvaknande på natten. Har läst rekommendationen att reagera snabbt med ramsa, men även att avvakta, "backa".

Så här brukar det gå till:
Arvid 16 månader somnar vid 19:30 och sover fram till 7 (drygt). Under natten vaknar han till 1-4 ggr och skriker. Ibland är det bara ett kort skrik och då gör vi inget. Men inte alltför sällan så börjar han gasta ganska så ordentligt. Vi ramsar direkt när vi sett att skriket inte omedelbart slutar. Ibland räcker en ramsa, och ibland behövs några omgångar med ramsor. Tiden mellan dessa ramsor kan jag inte säga nåt om, men vi väntar inte särskilt länge.

Arvid har sovit nätterna igenom utan att vi behövt gå upp alls och vi vill förstås tillbaka dit. Kan inte tänka mig annat än att han vet vad som gäller på natten, sova och lugn och ro, inget annat. Vad är det som gör att han inte känner sig lugn och trygg utan måste ropa efter oss?

Ibland är det så illa (relativt sällsynt dock) att han inte kommer till ro ordentligt på en timme och det märks också dagen därpå, då han är tröttare och grinigare.

Nu låter jag väl som en av dessa förhatliga som tycker synd om sig själv. Hoppas ändå att jag kan få lite tips om hur vi bäst tar hand om nätterna. Ska vi fortsätta att ramsa direkt eller är det bästa att avvakta mera? Eller kanske nåt helt annat?
En son f?dd nov -03 som 'kurade' vid 6 m?naders ?lder. Syskon v?ntas i april!
JH

Inlägg av JH »

Han är så pass stor och har sovit gott länge, så jag skulle nog satsa på att avvakta mer. Kanske stör ert ramsande honom ibland mer än det lugnar?

Försök med att ge honom en PANGramsa vid första pipet och avvakta därefter in i det längsta.
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Nemi

Inlägg av Nemi »

Tack för tipset.

Vi funderar på att ge en mini-kur på ett par dagar för att försöka få rätsida på det nattliga skrikandet. Tänkte göra så här: PANG-ramsa som du tipsade om och sedan avvakta in i det längsta. Problemet är att jag inte tycker att det skiljer sig åt särskilt mycket från vad vi gör nu!

Vi behöver lite mera input!!!!
En son f?dd nov -03 som 'kurade' vid 6 m?naders ?lder. Syskon v?ntas i april!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"