undvika nötter?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
annaliten

undvika nötter?

Inlägg av annaliten »

Har hört att man ska undvika nötter till barn under tre år pga allergirisken. Men även om man inte ger nötter till de små så får de ju i sig små mängder ändå om man inte lusläser alla innehållsförteckningar förståss. Hur noga ska man vara egentligen :?: Hur gör ni :?:
Anna i Ume? med tv? flickor f?dda okt -01 och dec -03
Har ej genomf?rt kuren men anv?nder verktygen
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej Anna, vi ger inte rena nötter,men om det står "kan innehålla spår av nötter" i innehållsförteckningen så lägger jag ingen större vikt vid det. OM det då skulle innehålla några små spårämnen så är de så lite...
Jordnötter (som iofs inte är en nöt utan en baljväxt) är jag mer försiktig med.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
annaliten

men...

Inlägg av annaliten »

men är det inte så att det behövs så ytterst lite av just nötter för att man ska reagera? Eller är det först när man redan är allergisk? Jag har ingen aning? :?
Anna i Ume? med tv? flickor f?dda okt -01 och dec -03
Har ej genomf?rt kuren men anv?nder verktygen
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Du måste ju vara allergisk för att kunna reagera på ett ämne. Som jag har förstått det så reagerar man aldrig allvarligt första gången eftersom man måste utsättas för ett ämne för att kunna utveckla antikroppar.
Nu är varken jag eller barnens pappa nötallergiker (eller allergiska över huvud taget) så risken att våra barn ska bli allergiska är ju rätt liten. Om vi vore allergiska så skulle jag troligvis vara (ännu) försiktigare.

Jordnötter däremot (precis som jag skrevi tidigare) är jag försiktigare med eftersom de är så väldigt allergiframkallande och tom sprider allergener via luften. Har en allergisk kompis som inte ens kan sitta bredvis ngn som äter tex Snickers. Har därför sällan jordnötter hemma (ibland faller jag dock för frestelsen... :oops: ).
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"