Tidiga morgnar - hur använda musik?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HEAL

Tidiga morgnar - hur använda musik?

Inlägg av HEAL »

Hej!

Är det någon med erfarenhet av att använda musik som kan hjälpa mig?

Våran kille vaknar ca 1,5 h innan det är dags för morgon och det är just nu riktigt jobbigt. Han har vaknat för tidigt varje morgon (med ett fåtal undantag) sen kurstart för 3 månader sen. Periodvis är det snack och stilla klagan men nu är vi inne i en period där han skriker upp sig alldeles fruktansvärt och fastnar där - och han somnar inte om. Tänkte dock fortsätta på gamla tråden om detta för lite mer tips om inte musiken fungerar.

Har tidigare fått tips från TorpSara om musiksamlingen "Stor musik för små öron" - tack! Men jag har inte riktigt fått svar på hur jag ska använda musiken. Har bara prövat några gånger. Två gånger fungerade det med riktigt hög Mozart men några gånger gav jag upp efter ca 10-15 minuter när jag inte märkte någon effekt. Hur gör man? Hur länge är det rimligt att spela musiken utan att den tar :?: - jag vill ju inte överge min lilla kille helt, dvs inte när det låter som om han skriker sönder lungorna och låter jätteledsen. 10-15 minuter känns som väldigt länge utan att göra något annat än att spela musik. Om musiken inte tar, ska jag stänga av den och gå in och buffa - eller buffa till musiken?

Jag blir jätteglad om någon vill skriva ner lite runt musikanvändningen så jag vågar pröva det med en säker attityd igen.

Mvh Frida
Mamma till Albin (070718), kurad nov -07 och Tilda (050128), kurad maj -05.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Frida!

Om sonen nu har fastnat i ett "gnällträsk" under vargtimmen så skulle jag arbeta stenhårt ett par mornar för att få bort detta. Så här skulle jag göra under denna "morgonkur": pangramsa vid första pip. Den ska vara hög och lite hurtig och markera att det ännu inte är morgon. Om han ändå fortsätter och arbetar upp sig så sätt på HÖG musik utanför hans dörr som överröstar han protester. Sänk allt eftersom han lugnar sig och stäng av när han somnat. Det mest effektiva är att få till ett omsomnande och väcka men åtminstone avvakta och göra GLAD morgon när han är lugn. Gå in och gör glad morgon och låtsas som han sovit som en gris heeeela natten lång.

Du ska inte oroa dig över att du överger sonen. Han har fått besked=ramsan OCH musik. Om han sedan väljer att ligga och sura/vara förbannad etc ja, det är upp till honom. MEN för att detta ska fungera så måste DU vara säker på vad du gör och lita på verktygen! Sedan är det ju så att man kan ju inte sova åt juvelerna , bara ge förutsättningarna :D

Vad tycker du om detta?
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
HEAL

Inlägg av HEAL »

Hej Elle!

Tack för svaret :!: :D . Ja, vi har absolut fastnat och detta vill vi ju ur så fort som möjligt. Ska prova musiken så snart jag känner att mina frågetecken är uträtade. Hur lång tid är rimligt att köra på med musik om det nu inte händer någonting utan att han alltjämt skriker som en stucken gris? Förstår att det är svårt att säga något exakt, men bara så att jag inte är helt fel ute. Om det fortfarande inte gett tillstymmelse till resultat efter 10 minuter tycker jag inte att det känns som rätt verktyg vid rätt tillfälle, men jag kanske är för ivrig :?: :? . Detta är mitt största frågetecken just nu.

Mvh Frida
duggan

Inlägg av duggan »

Här får gärna någon med mer musik-vana än jag komma in och förklara närmre hur ni använder musiken. Men personligen tycker jag att 10 min utan någon skillnad är för länge, då får man nog bryta på något annat sätt.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
HEAL

Inlägg av HEAL »

Vi bestämde oss för att köra med musiken natten som var, men det behövdes inte :D . Det blev några tidiga uppvak, men efter en rungande pangramsa behövdes ingen mer åtgärd. Albin låg vaken ett bra tag vid några tillfällen, men jag somnade faktiskt ifrån honom. Det blev med andra ord ingen bekräftelse, vilket kanske var synd, men det blev heller ingen överkoncentration eller några påminnelser som störde. Vi passade även på att införa väckarklockan som legat och skrotat på köksbänken en längre tid i väntan "på rätt tillfälle".

Hoppas fortfarande på några erfarna svar gällande musiken, ifall vi åker på en jobbig morgon framöver.

Mvh Frida
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Låter ju som ni har hittat rätt strategi. Pangramsa är mitt favvoverktyg vid tidiga morgnar. Det och INGET mer. Så har vi gjort med stora tjejen när hon i perioder haft tidiga morgnar. Funkar super :thumbsup:

Lillebror är lite segare och ett tag höll jag på att bli galen på hans tidiga uppvak. Han höll på till och från i säkert tre månader. Jag pangramsade, lyssnade av och sedan på med musik HÖGT om han fastnade. Gärna så högt att volymen dränker alla protester :!: För att bryta ett mönster är 10 minuter ingenting tycker jag :roll: Tricket är OMSOMNANDE. Låt det ta den tid som det behöver. Titta inte så mycket på klockan utan utgå från att du har all tid i världen istället. När protesterna minskar kan du vrida ned volymen. Vid omsomnande brukar jag stänga av helt.

Väckarklocka kan jag också rekommendera, vi införde också den i samband med att vi kämpade med tidiga morgnar. Nu känns det självklart att det inte är morgon förrän klockan ringer.

Utgå inte från att det ska krångla, först och främst är det ju ramsan som ska göra jobbet. Tycker att du kan fortsätta med enbart pangramsa om det fungerade så bra idag. Risken är att man börjar hålla på med för mycket på morgonen annars.

Å andra sidan fungerar musik väldigt bra på Malte. Tror nog att jag skulle sätta på musik om morgnarna skulle börja krångla igen. Det tar bort en hel del av min överkoncentration, vilket är lika viktigt som något annat. Min sambo somnar ALLTID om när musiken kommer på ( det ÄR vilsamt med klassisk musik på hög volym)

Lycka till
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vi spelar också stor musik för små öron, fast "vila"-skivan, inte mozart. Tycker vila öppnar så bra med air...som gjord för att somna (om) till
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
HEAL

Inlägg av HEAL »

Tack för svaren :D

Vi har nu haft tre nätter där musiken stått redo men inte behövts. Det har helt räckt med pangramsan och vi är så glada!!! En hel del uppvak har det varit, men ingen ilska eller ledsamhet har uppstått så det känns helbra.

Känns jätteskönt att ha fått tips om musiken, för det är alltid lättare med attityden om man känner att det finns en väg ut som man tror på när det krånglar. Och vi prövar på att köra läääänge med musiken om det blir tillfälle att pröva framöver.

En skillnad dessa tre bra nätter och morgnar har varit intensiteten i pangramsan. Tidigare har vi mesat lite :oops: av rädsla att en hög ramsa ska få honom att bli klarvaken, men nu har vi tagit i ordentligt. Gång på gång får vi erfara att man inte ska pröva något eget, det som står på detta forum och i sova-hela-nattenboken är ju så väl beprövat :!:

Tack för all hjälp!

Mvh Frida
duggan

Inlägg av duggan »

Vilken härlig läsning och sov så gott! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"