Trädgård

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Tessan
Kontakt:

Trädgård

Inlägg av Tessan »

Hej
Nu har jag blivit med en stor trädgård och vill i vår/sommar tillsammans med Emma göra något roligt i den :lol:
Jag vet ju hur Annas trädgård såg ut i gamla huset och dit kommer jag nog aldrig men kanske kan försöka få någon blomma och grönsak att överleva!

Skulle vilja odla lite saker och som sagt plantera lite blommor.
Vad ska man tänka på?
Hur gör man :lol:
Finns det någon av er som har den bästa boken för trädgård för det är ju omöjligt att veta vilken man ska köpa....

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Här vill jag också vara med!
Mina förutsättningar är en riktig utmaning.
Det behövs en motorsåg I tell you, ett lastbilslass med matjord, spett och hackor, mer matjord, singel, en häck... j-t mycket svett.

Men det kan bli så bra!
Återkommer med en närmare beskrivning.

En sak som jag helt gått i gång på är att göra små rum i trädgården och också ta till vara på hur det naturligt ser ut. Som till exempel i vår trädgård har vi en skogsdel, den ska få fortsätta vara skog, vi ska bara gallra lite mellan träden och plantera sånt som kan gå för äkta vara. :D
Lite murgröna som slingrar sig upp för en stma, några små vita skogsstjärnor som kan lysa vackert bland mossan.
kanske anlägga en smygarstig med barkbitar istället för grus.
En liten bänk nånstans, eller ännu hellre, en sån där hängstol som man kan gunga i i nått träd.

Roligast just nu: göra bautastora brasor och elda grenar. Till exempel granris.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej på er!

Jag har trädgård och tycker det är helkul, men tiden har aldrig räckt riktigt till allt jag VILL, så vi har den lättskött och med stora ytor för barnen att leka på!

Nu på bokrean köpte jag en trädgårdsbok som är jättebra, det står ALLT i den, från hur man planerar olika rum i trädården, till hur man bäst planerar sina grönsaker!

Den heter: Vår trädgårdsbok, skriven av Christel Kvant och Inger Palmstierna på prisma bokförlag.

Den kostade 198 på rean, ord. pris var 488 och den är på nästan 600 sidor med massor med bilder! Kan rekommenderas!!!

Vi är i färd med att planera ett växthus, det är ett måste häruppe om man vill odla gurka,tomat osv för vi har inte tropisk värme direkt :lol: och vi har planterat olika fruktträd som vi spänt väntar att få se resultat på i sommar!

Det är härligt med trädgård, men se upp så ni inte planerar för mycket, det tar tid och ska vara lustfyllt och roligt att hålla på med, tycker jag, och inte ett stressmoment...

Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lovis

Inlägg av Lovis »

:D Grattis till trädgården!
"Din trädgård" av Karin Berglund är bra tycker jag. "Trädgårdens rum" av Christel Kvant och Heidi Palmgren är en bra bok för att lära sig att less is more...
Nu har jag varit med trädgård i över 10 år och förre ägaren var med i trädgårdsamatörerna, -min trädgård såg ut som en plantskola med damm, absurt stora land med perenner på rader....
Och jag skulle minsann föra arvet vidare....inte en enda av dessa rariteter skulle förgås.... :roll:
Hur mycket jag än ville så med tiden förstod jag att det inte gick att sköta detta. Nu är dom finaste blommorna sparade..
Sätt ribban lågt och låt det ta lite tid!
Mina tips är (baserat på egna misstag och lärdomar från böcker):
Plottra inte med en massa smått utan sätt hellre stora partier med samma blomma.
Vår trädgård är stooor och består nu mest av fina träd (nackdelen är löven..)och en vacker gräsmatta (lägg lite energi på den!). Blir lite av en park och barnen älskar de stora ytorna.
Vi har en stor bok med en klättrande murgröna i och den väcker alltid beundran, under den står en betongbänk. Så enkelt och kräver ingen skötsel!

Lycka till!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Ewa

Inlägg av Ewa »

En trädgårdsfanatiker (till) anmäler sig. Har ju också varit med trädgård några år och ska försöka att inte snöa in på en massa blomsnack.

Bara ett enda odlingsknep tillsammans med barnen - om man vill få det lättskött och/eller har usel jord (själva har vi tung blålera):

Bygg en liten kallbänk. Antingen bygger du själv en träram eller så tar du 1 eller 2 pallkragar (beroende på hur djup du vill ha den) och sätter ihop. Vill man bara odla på höjden räcker 1 pallkrage, men vill man odla på djupet (morötter, rödbetor, potatis) så tar man 2.

Sen fyller man med lite halm, välbrunnen stallgödsel (kogödsel t.ex., obs INGEN konstgödsel), kompost om man har och jord och låter det brinna någon vecka eller två. Lägg då med fördel två gamla fönster över, eller byggplast eller något annat som släpper in ljus. Då bakas det så gott och temperaturen stiger fint däri.

När temperaturen är runt 15 grader (om jag inte minns fel) kan man så det man sen vill skörda i fina små rader. Alldeles lagomt mycket att pyssla med för små goa trädgårdsmästare. Här hemma älskas sockerärter, gröna bönor, morötter, tomater och rödbetor allra mest.

Jordgubbar, smultron, blåbär, hallon - ja, all form av bär och frukt är ju underbart för små barnafingrar att gå och nypa av sommaren lång. Hinner man inte i år kan man bara sätta några plantor i kruka, så har man iaf något för ungarna att njuta av =P~ . Oj, vad jag började längta efter sommaren nu :shock:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Här kommer en till :!:

Jag utmanar mig själv med en köksträdgård i lapplandsfjällen :wink: :lol:

Hinner inte skrive nu, men mitt hetaste tips är:

:arrow: Komposten :!:

Trädgårdens hjärta...

:heart:

/Fjällmor
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

En till med 3200m2... Ovårdat och mycket sly, men vi tar bit för bit. Det är mitt hetaste tips.
Och komposten, precis som Fjällmor. Den blir en kär familjemedlem med tiden...

Jag brukar försvinna från alla andra forum tillförmån för Odla.nu och trädgården (och frösådderna) så här års. 8) Jag kommer dock att sköta min hjärtebarnskontrollantuppgift, men kanske inte så mycket mer... :D

Fjällmor! Min mamma är en oerhört framgångsrik odlerska i norr (inte så långt som du, men ändå). Hojta om du behöver tips. Hon jobbar mycket med gräsklipp: http://hem.passagen.se/sundtrad/aktivit ... etraff.htm

Här i mälardalen har jag för första gången i livet upptäckt att det finns självsådd! :shock: :lol: :lol: Fågelmatningen bjuder på oanade haschplantage och solroslunder... :roll:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Oj,vad roligt.Jag älskar att påta i jorden och gräva och plantera.
Det första jag tänker på när man ska köpa perenner/buskar är om dom är giftiga.Många växter är jätte giftiga,tex Lobelia,mose brinnande buske,stormhatt mm.
Min bästa trädgårdsbok där det står ALLT är Bonniers stora bok om DIN TRÄDGÅD.Helt super.Kan verkligen rekomenderas.I den står allt som du behöver veta.

Ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

ps mia:Vi har haft växthus nu i två år och förra sommaren så fick vi enormt med vindruvor.Både gröna och blå.Det var en otrolig känska att gå ut och plocka sin egen lilla vinklase.Godare vindruvor har jag aldrig smakat.Kan verkligen rekomenderas.Det borde gå även uppe hos er att ha.

ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Krümel

Inlägg av Krümel »

JAg vill också kackla trädgård! :D
Jag är inte så duktigt på trädgård men i somras gjorde vi faktiskt en liten "pallkrageodling" som Ewa tipsar om. Alldeles lagom för en nybörjare som mig och väldigt lättskött var det. Fick stallgödsel av mamma som vi fyllde lådorna med och så lite köpejord uppepå det. Funkade fint och det växte som bara den! Vi hade brokkoliplantor, sockerärter, sallad och jordgubbar. Brokkolin var ingen hit för det blev maskar på dem som jag inte fattade var där förrän vi kokade brokkolin. Äckligt. :shock: Det ska vi inte ha igen. Sockerärter var jättebra. Kul för barnen att kunna gå och plocka!
Allt var nog planterat lite för tätt men samtidigt har jag läst att när man odlar i låda så kan det vara lite tätare. Jordgubbarna var iallafall alldeles för tätt planterade.
Nu är det knökfullt och jag vet inte riktigt hur man gör med revorna. Hjälp någon?

I somras blev jag också medlem på odla.nu. Bra forum tycker jag. Tog mycket tid i våras...

Kattklo: Det låter ju som om du har rätt bra koll på det här med trädgård. Härligt med en naturtomt!

Mia: Åh, tycker om tanken med växthus och att kunna odla en massa spännande frukt och grönsaker. Är sambon också intresserad? Inte för att jag vill ändra på min man, men det vore himla kul om han vore mer trädgårdsintresserad. Jag tycker det är så tråkigt att fixa med saker själv. Kanske beror på att jag är ovan, tvilling som jag är!

Lovis: Vad härligt ändå med en uppvuxen fin trädgård! Lite jobbigt förstås att känna sig tvungen att ta hand om allt. Vår trädgård är stor (ca 2000 m2) men nästan bara gräsmatta. Inte ett enda fruktträd fanns det när vi flyttade hit för drygt fyra år sen. Bara en ynka vinbärsbuske längst bort i ett hörn.
Nu har jag många planer men skulle behöva hjälp med planeringen. Skulle behöva några timmar med en trädgårdsarkitekt eller bara någon intresserad, duktigt, glad amatör!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Krümel skrev:. Jordgubbarna var iallafall alldeles för tätt planterade.
Nu är det knökfullt och jag vet inte riktigt hur man gör med revorna. Hjälp någon?

!
Klipp bara bort revorna och plantera dom duktigaste.Vi har lagt halm under våra jordgubbsdplantor och då blir det inte så mycket ogräs att rensa.Halmen stjäl kväve och lägger man gräsklipp så tillför det kväve istället.För mycket näring gör att det blir mer blad än bär.(att tänka på)

ulrika
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Såg precis att Lovis rekomenderat Din Trädgård. :oops: Ja,bra är den iallafall.

ulrika
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Oj, förstod väl att svar skulle komma :lol:
Vilket forum!!

Pallkragar, vilken bra idé, sånt har jag ju på jobbet också så det är bara att ta hem!

Kattklo: Blev jättenyfiken på dina rum, berätta mer om du orkar, du ska väl inte föda barn när som helst och har typ annat att göra? :shock: :oops:

Miar70: Jag tänker mig någon liten variant på växthus men som sagt, måste läsa lite mer och kanske inte börja med 300 projekt på en gång. Vill ju något slags kryddhus och då inbillar jag mig att det måste vara "inglasat" för att överleva. Boken är beställd nu, jättebra pris! Tack tack

Fjällfolket och Torpsara: Jag är gröngöling, men vad är det komposten gör som är så bra? Är det att jorden blir så näringsrik som kommer därifrån? :oops: :oops: 8)
Ska man köpa en sån där färdig plastmojäng då typ (finns ju arton miljarder att välja på) eller kan man göra en själv??

Ewa:
Kan du inte snöa in lite på blommor i alla fall :-)
Jag ÄLSKAR blommor, de gör mig så glad men hittills har ingen :shock: :oops: av de jag planterat (har haft en pytteträdgård förrut) överlevt så hjälp mig!!
Jag älskar Hortensia till exempel men dom lever inte mer än 2 veckor i min ägo oavsett i kruka inne, eller rabatt ute. Klarar inte av dom helt enkelt :oops: :lol:
Blåbär, hallon och annat gott, oj oj, ja det här kommer bli roligt!

Krümel: Blev det inga jordgubbar alls då när det blev för tätt?

ulrikaj: Giftiga växter :shock: Det hade jag inte ens tänkt på, väldigt tack för det. Uff, mycket kan hända när de små är ute och då gäller det ju verkligen att veta!!

Lovis:
Kul ändå att ha den grunden att börja med. Din bok med murgröna och bänk skulle jag ge mycket för att se, kan tänka mig hur mysigt och vackert det ser ut. Har ni själva planterat "ihop" dom?
Liten skala tror jag också på så Ewas tips om kragar känns perfekt för mig för då har jag liksom en bestämd yta att hålla mig till :oops: :lol:

Tomten är på 4600m2 men kanske "bara" 2000 är gräsmatta. Tycker dock nu att det mest liknar en sjö så mycket som det har regnat här på sistone.
Tänkte på en sak Ewa skrev om jorden. Hur vet man om jorden är odlingsvänlig? Tråkigt ju om man lägger ner tid och planterar och så är det dålig jord...
Just ja, är det någon av er som odlat/odlar potatis?
Pappa hade land med potatis till för 10 år sen och jag kommer bara ihåg att det var ett jäkla rensande och plockande med det. Är det knöligt och mkt jobb eller kommer jag ihåg fel?
Hos farfars brorsa gick vi och plockade för en krona hinken (han är "riktig" odlare) när det var marknadsdags å det kommer jag ihåg som ett jättefint minne.
Ha ha, låter som att jag var född på 1800-talet med marknad och allt. Men men...
Det var roligt helt enkelt!

//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och grattis till trädgården! Vi har en liten trädgård som även jag håller på att inreda i olika "gröna rum" istället för att ha en massa staket, prylar så använder jag spaljé, klättrande växter osv...

Jag har några trädgårdsböcker och min absoluta FAVORIT är "Din trädgård" av Karin Berglund. Lätt att slå i, många fina bilder, lätt att läsa och förstå, allt är grupperat och samlat i egna små kapitel m.m. Min bibel i trädgården har den blivit. :heart:

Den jag INTE GILLAR :x "Stora trädgårsboken". Den är svårläst, inget bra register, för tjock, jobbig, och inte alls inspirerande. Skall man slå upp om blommor står det på 50 olika ställen blandat med allt annat.
Den är visserligen också uppbyggd efter hur året går och det kan till en början kännas bra, men ack så jobbigt att läsa. :x

Jag tänker också mycket på att det helst alltid skall finnas något i trädgården som man kan se, följa, blomma eller är grönt året runt, detta gör att allt inte bara "dör" till hösten utan lite finns kvar!

Kompost... Ha bara ett hörn i trädgården där du kan slänga gräsklipp, löv och annat du rensar bort, vill du kan du sen ha en "hushållskompost" och då kommer mer "Kärl in" i bilden. Detta för att inte få råttor i komposten. Denna kan du sen när den komposterat ett tag lägga över i din hög du har någon stans i ett hörn. Detta blir fin fin "gödsel" så du slipper spendera pengar på att köpa gädsel för att gödsla i trädgården, du kan även ha det som "topdress" till gräsmattan. Den blir JÄTTEFIN!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo, en kanonbra bok till jag har som jag gillar!

"Beskära träd och buskar" av Ingela Jagne. Den är tunn, lättläst och överskådlig! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"