Sover i vårat sovrum

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Soph

Sover i vårat sovrum

Inlägg av Soph »

Vi har inte så många rum i vårt hus ännu (ska bygga ut så småningom...)

Det finns inget eget rum för min lille bäbe (4,5 månad) så han sover hos mamma och pappa. Hittills i vår säng :oops: men det ska bli ändring på det!

Jag har funderat lite på att första nätterna söva honom ute i hallen men han har en 12-årig storebror som då skulle bli störd och inte orka med skolan.
Kan man praktisera SHN kuren i föräldrarnas rum, tyvärr blir han nog tvungen att sova där (fast i egen säng) sitt första levnadsår och kanska lite till...

Råd, Tips?!
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej!
Det går alldeles utmärkt att kura i gemensamt sovrum! Har gjort det själv. Det är viktigt att ni skärmar av barnets säng, vi har spänt upp ett stort skynke mellan vår och sonens säng som gör att det blir riktigt mörkt hos honom och tar bort synintryck.

Under början av kuren - de första tre kurnätterna och fem av uppföljningsveckans nätter - sov jag och min man i vardagsrummet så att sonen fick vara ostörd i början och inte vaknade i onödan. Då ramsade jag utanför, genom dörrspringan. Sedan vi flyttat tillbaks i sovrummet och han vaknar på natten så ramsar jag från vår säng, från andra sidan skynket. Det går jättebra! De första nätterna vaknade han till när vi gick och la oss men vi resonerade som så att han får vänja sig vid förutsättningarna - i den här flocken sover vi i samma rum :)

Lycka till! :D
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
br

Inlägg av br »

vi kurade när sonen sov i vårt sovrum. det enda vi gjorde var att hänga skynken runt själva sängen! När sonen bärjade ställa sig up vid ca 7 mån ålder och började glo på oss så fick han flytta till eget rum
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"